<b>DEKKTEST:</b> Årets test av sommerdekk ga noen klare overraskelser. Her fra ADACs test, som er en av to store du bør sjekke før du kjøper dine nye dekk. Foto: ADAC
DEKKTEST: Årets test av sommerdekk ga noen klare overraskelser. Her fra ADACs test, som er en av to store du bør sjekke før du kjøper dine nye dekk. Foto: ADACVis mer

Dekktest: To store overraskelser

Sommersesongen er rett rundt hjørnet, og årets test av sommerdekk er klar. Her får du svaret på hva du bør sko bilen med.

Sommerføret kom tidlig i store deler av landet i år. Det betyr for mange et tidlig skifte til sommerdekk. Tidligere denne uken kunne vi vise testresultatene fra årets sommerdekktest utført av tyske ADAC.

Og nå har norske NAF og deres partnere også resultatene klare fra sin test av sesongens sommerdekk.

Årets norske test viser til store forskjeller, og byr på enda større overraskelser. Mon tro om det er et skifte på gang i forhold til hva vi bør utstyre bilene våre med?

Overraskelsene

I flere år har testpanelet fulgt med på hva som kommer fra Kina, men til nå har de ikke vært helt på nivå med de beste. I år er situasjonen enn annen, og det er spesielt to dekk som overrasker testerne i positiv retning. Det er dekkene fra kinesiske Landsail, og indiske Apollo.

- Resultatene viser at dekkprodusentene i India og Kina mener alvor. De store produsentene har nå fått reelle konkurrenter fra nytt hold, sier Rune Korsvoll fra NAF, som er testens norske representant.

Særlig dekket fra Apollo får gode skussmål, med pluss i margen for oppførselen på vått føre, og med merknaden ingen spesielle negative sider. Dette ga rett og slett dekket fra Apollo plass på pallen.

Utrolig? De vil lage bildekk - av løvetann!

Testdekkene

Testen går også inn i detaljerte resultater for vått føre, tørt føre, og for økonomi og komfort. Disse kategoriene er igjen vektet, og gis deretter et prosentvis resultat etter betydning.

Rune Korsvoll fra NAF har igjen vært med på dekktest. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


- Det er avgjørende å ha gode sommerdekk. Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før de er midt oppe i en kritisk situasjon, sier Rune Korsvoll.

- For å finne dekk som passer for deg og de forhold du kjører på, er det viktig å gå inn i deltestene, avslutter Korsvoll.

I år, som tidligere år, er testene gjort med markedets mest solgte dimensjon, 205/55 R16 V (hastighetsmerking opp til 240 km/t).

Hva betyr egentlig dekkmerkingen?

De beste

  • Continental Conti PremiumContact 5 er testens vinner, og får gode skussmål for veigrep både på vått og tørt føre. Det eneste negative er en middelmådig rullemotstand.
  • Apollo Alnac 4G har spesielt godt bremsegrep på vått føre. Uten noen spesielle svakheter er det duket for nest øverste pallplass.
  • Nokian Hakka Blue for også gode karakterer for grep på vått underlag, men støynivå og rullemotstand står oppført på minussiden.
Pirelli Cinturato P7 og Michelin Primacy 3 kommer på plassene bak.

Du finner hele tabellen med alle poenggivninger her

Taperen

På den negative siden var det spesielt Hercules Raptis VR1 som skilte seg ut, et dekk som gjorde det spesielt dårlig på vått føre, et område som vektes høyt. Dermed ble også sluttresultatet elendig for det som endte som testens klart dårligste sommerdekk.

LES OGSÅ: Ti myter om sommerdekk

Evig budskap

Det er nærmest umulig å snakke dekk, uten å nevne lufttrykk. Med feil lufttrykk kan du ødelegge alle kjøreegenskaper og påfølgende sikkerhetsgevinster du kan forvente fra et godt dekk.

I tillegg sliter du dekket feil, og investeringen blir dårligere langt tidligere enn nødvendig.

Ikke regn med at alt er i orden, selv om det ser noenlunde greit ut når du har satt dekkene på bilen. Sjekk alltid lufttrykket etter omlegging.

Når dekkene først er av, er det også en gylden mulighet til å sjekke det før øvrige skader.

Slik lagrer du dekkene utenfor sesong.

Piggfrie dekk på sommerføre

Som vanlig har testpanelet tatt med to piggfrie vinterdekk i sammenligningen. Ikke fordi dette er en løsning som anbefales, men mer for igjen å vise hvor – unnskyld uttrykket – idiotisk det er å kjøre med dette på sommerføre.

I dette tilfellet er det Michelin X-Ice og Continental TS850 som får illustrere galskapen. Spesielt X-Ice, som er blant de bedre vinterdekkene, beviser at det dermed kan bety tilsvarende dårlige egenskaper på sommerføre.

Testpanelet forteller at de har dårlig grep, styrer dårlig, og rett og slett gir dårlig sikkerhet.

Heller ikke vinterdekk som er ment for det europeiske markedet er ideelt, og i testen sies det at de gode europeiske vinterdekkene ikke er noe bedre enn de dårligste sommerdekkene.

Så da vet du det. Hold deg til sommerdekk på sommerføre. Alt annet er for dårlig.

Hele testen kan leses på NAF.no. Ta også tyske ADACS test i betraktning før du velger nye dekk i år.