Den nye dekkmerkingen kan fortelle deg mye om dekkets egenskaper.  Foto: Per Ervland
Den nye dekkmerkingen kan fortelle deg mye om dekkets egenskaper. Foto: Per ErvlandVis mer

Dekkmerking gir deg mange svar

Øk sikkerheten, øk komforten og spar miljøet. Er dekkmerking bare nyttig?

Fra 1. november i år skal det dukke opp en ny type merking av dekk beregnet for personbiler.

Dette blir en spesiell etikett, som skal opplyse kundene om de viktigste egenskapene for dekket, og merkingen er en felles standard, uavhengig av produsent. Det skal med andre ord bli enklere å være kunde, og velge det dekket som har de kvalitetene vi søker.

Dette må du ikke glemme

Kjent merke

Merkingen er ikke ulik den vi eksempelvis finner på vaskemaskiner, frysebokser og lignende, for den virker på sett og vis som en energimerking.

I tillegg har merket også et element som tar for seg sikkerheten. Det er dermed tre forskjellige kriterier som er spesifisert på merkelappen, og sammen skal disse gi deg et bedre grunnlag for å velge riktig dekk for deg.

Merkingen forteller:

– Rullemotstand (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Grep på våt asfalt (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Støynivå (målt utvendig, angis i dB, hvor lavest tall er best)

Les også: Send dekkene på hotell

Hvorfor?

Vis mer


Formålet med merkingen er å øke konkurransen blant dekkprodusentene, samt gi deg et uhildet bilde av hvilket dekk som er bra, og hvilke som er mindre bra. Et dekk har til nå fremstått som en svart runding det for en forbruker har vært nær umulig å vite noe konkret om.

Vi har dermed måttet forholde oss til tester, og der finnes det kun én som er laget for nordiske forhold spesielt. Ikke mye å forholde seg til, med andre ord.

Rullemotstanden

Dersom du ønsker et så energieffektivt dekk som mulig, så er det ofte de hardeste dekkene. Disse gir som oftest minst rullemotstand, og er således det dekket som får bilen til å trille lettest, på minst mulig drivstoff. Dette utgjør dermed energidelen av merkingen. Dette går derimot ofte i konflikt med to andre viktige egenskaper for et dekk, nemlig grep på våt asfalt og støy.

Spar mye drivstoff på to minutter

Viktig med grep

Mange mener selvfølgelig at grep er den aller viktigste egenskapen for et dekk, for det handler rett og slett om sikkerheten. Et sikkert dekk er derimot ikke nødvendigvis et energieffektivt dekk. Dermed må vi som kunder starte jobben med det tunge valget. Skal vi legge oss på en gylden middelvei, eller skal vi satse sikkerhet for alle pengene?

Støynivå

Merkingen angir også støynivået på dekket, målt på biler som kjører forbi en mikrofon som er plassert med en gitt distanse fra veibanen. Deretter måles det et gjennomsnitt fra 20 meter før bilen passerer mikrofonen til 20 meter etter at den har passert. Gjennomsnittsnivået i denne perioden presenteres som dekkets støynivå. Et hardt dekk avgir som regel mye støy, mens de mykere avgir mindre. Selv om dette presenteres som utvendig støy, så smitter dette naturligvis også inni kupéen. Dermed ender vi igjen opp i en valgsituasjon. Et stille dekk, som ofte er det myke alternativet, eller et hardt dekk som støyer og krever lite energi.

Se dekket som reparerer seg selv

Alle må merke

EU-regulativet krever at dekk som er produsert etter 1. Juli, og som skal selges etter 1. november skal ha denne merkingen. Du kan likevel komme til å se at dekk kan komme på markedet allerede fra 1. juni med denne merkingen. At dekkmerking nå er tatt inn i et EU-regulativ handler i stor grad om at EU har lagt forpliktelser på seg selv til å redusere energieffektiviteten med 20 %, og CO2-utslippet med like mange prosent innen 2020.

Den letteste metoden å gjøre dette på er å inkludere oss forbrukere.

Samtidig blir det garantert en konkurranse blant dekkprodusentene om å lage dekk som har de gjeveste etikettene. Det kommer som regel mye godt ut av konkurranse.