Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Dekket reparerer seg selv

Punkteringsfrie dekk hører snart historien til. Her er dekket som fikser seg selv.

Vi har i langt tid hørt om punkteringsfrie dekk. Dette er ofte dekk som kan kjøres med begrenset hastighet etter at de er punktert, for deretter å fikses eller byttes på beste egnede sted.
Nå tester Michelin et dekk som er selvreparerende. Her vil føreren antagelig ikke engang oppdage at han har vært i en situasjon hvor dekket normalt hadde punktert. Det nye dekket reparerer seg selv umiddelbart, og føreren vil heller ikke i ettertid trenge å foreta seg noe i ettertid.

Sommerdekk 2011: Årets beste sommerdekk

Punkterer sjelden

Michelin anslår at levetiden på et normalt dekk er 6.000 – 8.000 km per millimeter dekkmønster. Deretter regner de 6 mm som tilgjengelig fra starten av. Et dekk bør etter NAF sin anbefaling ikke kjøres lenger enn ned til 1,6 mm, hvilket betyr at vi har 4,4 mm å slite på. Med Michelin sine estimater om et dekks levetid kan vi med andre ord kjøre et sett dekk mellom 26.000 – 35.000 km. Samtidig vet vi at det ikke punkteres oftere enn ved hver 75.000 km i gjennomsnitt, hvilket betyr ved over hvert andre dekkbytte.

Pristest: Her kjøper du dekkene til best pris

7 års studier

Michelin kaller sitt dekk foreløpig bare for 3S Consept. Sjefen for Michelins utviklingsavdeling, Pascal Couasnon, forteller at dekket vil være på markedet om et sted rundt 3 år - pluss. Testdekkene er laget på basis av Michelin Energy Saver, og studiene rundt dette nye dekket har pågått i over fire år. Dekket vi ser på videoen er produsert i uke 44 i 2009, i følge merkingen. – Vi har faktisk ødelagt flere pigger som skal punktere dekket, enn vi har ødelagt dekk, forteller testpersonellet.

Se dekket i test:


Sparer råvarer

I utgangspunktet skulle man tro at en dekkprodusent som Michelin ønsker å selge flest mulig dekk, og at dette således er feil vei å gå. – Vi er nødt til å tenke miljø, forteller Pascal Couasnon til DinSide. Det ligger et stort fokus på uttak av råmaterialer, og på dekket i bruk. Miljøsatsingen er kommet for å bli. Dette kommer til å endre både bil og dekkbransjen kraftig i fremtiden, faktisk allerede i nær fremtid, forteller han videre. Derfor forskes det mer på dekk enn noen gang tidligere, og vi kommer også til å se nye typer dekk til bil fremover. Det kommer i fremtiden til å gå store skiller mellom hjul til typiske bybiler og biler for mer langstrakt kjøring, avslutter Couasnon, før han legger til at det ikke kommer til å bli gjort et eneste kompromiss med kvalitet.

Ikke kjøp disse billigdekkene

Hva sier politiet?

Jan Guttormsen i Politidirektoratet er ikke bekymret over utviklingen. Foto: POLITIET Vis mer


De eneste som burde fortvile over det nye dekket er Politiet. Eller? -Vi har fått en ny type spikermatter, forteller Jan Guttormsen i Politidirektoratet. De nye har et rør som er tredd løst over spikeren. Dette røret blir sittende igjen i dekket når bilen kjører av spikermatten igjen. Dermed kontrolleres utslippet av luft, forteller han videre.

Har du sjekket?

Flere metoder

Dermed ser det ikke ut til at Politiet trenger å bekymre seg over den nye typen dekk likevel. Bruken av spikermatter sorterer under innstruksen for tvangsmessig stans av kjøretøy. Herunder har Politiet flere metoder. Spikermatter er en av dem, kontrollert påkjørsel av kjøretøyet som ønskes stanset er en annen, og andre fysiske hindre er det tredje. Nytt er også et nett som kan spennens opp over veien, og som tjerver seg inn i hjulene, og på den måten hindrer videre drift.

Her gjør hun det for første gang

3 år til salgsstart

Michelin sitt motiv for å lage punkteringsfrie hjul er som nevnt at det er besparende med tanke på råvarer, noe de ser som et kommende problem, og som en miljøfiendtlig faktor. Sikkerhetsaspektet er unektelig også langt bedre med et dekk som ikke punkterer. Det nye dekket skal derfor lages for massemarkedet, men vil som sagt først være i handelen om minst tre år. Da har Michelin rukket å forske på denne teknologien i hele 7 år allerede.