<b>SJEKK HASTIGHETSMERKINGEN:</b> Frank Mikalsen måtte bytte dekk etter kun en sommer. Forklaringen han fikk var at dette måtte forventes av W-merkede dekk.  Foto: Frank Mikalsen
SJEKK HASTIGHETSMERKINGEN: Frank Mikalsen måtte bytte dekk etter kun en sommer. Forklaringen han fikk var at dette måtte forventes av W-merkede dekk. Foto: Frank MikalsenVis mer

Dekkene var utslitt etter 7.500 kilometer

– Det er for dårlig og for dyrt, sier Frank Mikalsen.

Frank Mikalsen kjøpte testvinneren Continental (sommerdekktest av NAF 2011) til sin Mercedes E 270 CDI stasjonsvogn 2000-model i mai 2011.

Men allerede etter én sommersesong og 7.500 kilometer tilbakelagt vei, var sommerdekkene utslitte.

– Min forbauselse var stor da jeg skiftet til vinterdekk etter cirka 7.500 km på sommerdekkene og så at bakdekkene var utslitt. Det har jeg ikke opplevd tidligere, skriver Mikalsen i en e-post til DinSide.

Sjekk priser her:
Finn billigste vinterdekk til din bil

Testvinner i dekktest

Han understreker at det ikke er noen skjevslitasje eller annet unormalt.

– Jeg kjøpte testvinneren Continental i dimensjonen angitt som normal i vognkortet. Min bil må ha hastighetsmerke W, på grunn av typegodkjenningen, forteller Mikalsen.

Han forteller at han har hatt bilen siden 2001, og vet at den sliter mye dekk, og da særlig bak - ettersom dette er en bakhjulsdrevet bil.

– Jeg er nøye på justering av hjulvinkler og lufttrykk, og kjører forsiktig, har lite last, og ingen campingvogn.

Nye dekk?
Flere gode dekk enn noen gang før - her er vinterdekktesten 2012

Foto: Frank Mikalsen Vis mer


Dette var forventet

Han henvendte seg til dekkforhandleren hvor han kjøpte dekkene, og ba om en redegjørelse på hvordan det kunne ha seg at dekkene kun varte så kort kjørelengde.

Normal slitasje på dekk beregnes til i alle fall 26.000 kilometer: 6.000-8.000 kilometer per millimeter dekkmønster. Hos dekkforhandleren fikk han imidlertid vite at slitasjen de kunne se her, var normalt.

– Beskjeden var at dette kunne forventes på W-merkede dekk. De fortalte også at de fleste som egentlig skal ha W-merkede dekk på Mercedes E-klasse bruker H- eller V-merkede dekk. Så sjangser man på at dette ikke blir anmerket. Mange bruker også amerikanske dekk med sommerdekkmønster som er merket M+S. Da faller krav til hastighetsmerking bort, forteller Mikalsen til DinSide.

Mikalsen er oppgitt over at man er tvunget til å kjøre med høyhastighetsdekk beregnet på hastigheter opptil 270 kilometer i timen på norske veier.

Frank Mikalsen synes det er for dårlig og for dyrt at dekkene kun holder drøye 7.000 kilometer. Foto: Privat Vis mer


– Min Mercedes TE 270 CDI – fra år 2000 kan maks gå 212 kilometer i timen, og har heller aldri vært på vei med hastighetsmerking over 120 kilometer i timen. Det er jo direkte tøys at man skal være tvunget til å bruke W-merkede dekk for inntil 270 kilometer i timen, hvis de mangler slitestyrke og har under alle forhold ellers dårligere egenskaper enn H- eller V-dekk, samt er mye dyrere, sier Mikalsen til DinSide.

Han fikk kjøpe et sett dekk til bakhjulene for redusert pris, hos dekkforhandleren som solgte ham dekkene, men resultatet etter nok en sommer er det samme: Bakdekkene står cirka 7.500 km, fordekkene cirka 13.000-14000 kilometer.

– Dette er for dårlig og for dyrt, synes Mikalsen, som undres over at et slikt dekk med så kort varighet, kan vinne en dekktest.

– Dersom dekket er laget av "tyggegummi", så oppnås vel gode testresultater for brems, sving og støy, etc., men det varer ikke, påpeker han - og lurer på hva man kan forvente av kilometer på et dekk.

Hva betyr dekkmerkingen? Nye dekk skal fortelle mer enn før

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


Hva betyr hastighetsmerking?

Bokstavene W, H og V som Mikalsen omtaler ovenfor, er altså hastighetsmerking på dekk. Alle dekk er merket med dette, og det står spesifisert i bilens vognkort hvilket eller hvilke dekk du kan benytte på din bil.

Ifølge Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, må dekkene være beregnet for minst den maksimale hastigheten kjøretøyet er konstruert for, og dette kravet er ufravikelig på sommerdekk.

For vinterdekk er det ifølge Engebretsen tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t (merket med Q).

Hvilke krav som stilles til hastighetsmerking for din bil står i bilens vognkort i punkt 12. Aksler/dekk/felger. Det står en bokstav ytterst til høyere under Min. hast., det kan da for eksempel være W som betyr at dekkene er beregnet for maksimal hastighet på 240 -270 kilometer i timen.

– Man, kan fritt bruke dekk med høyere hastighetsmerking, men ikke lavere, skriver Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i Dekkmann AS, til DinSide. Bortsett fra dekk som er merket M+S (vinterdekk). Sommerdekk med høyere hastighetsindeks har bedre kjøreegenskaper, kortere bremselengder (generelt bedre sikkerhet), men det går litt på bekostning av komforten, ifølge Haukenes.


– Hva er konsekvensen dersom man kjører med en annen hastighetsmerking enn det som er angitt i vognkortet?

– Hvis det er for lav hastighetsmerking vil ikke bilen bli godkjent på periodisk kjøretøykontroll, sier Engebretsen.

Bytte dekk før turen? Her kan du sjekke føret - AKKURAT NÅ

Slites høyhastighetsdekk egentlig mer?

Engebretsen i NAF bekrefter det som Mikalsen fikk vite hos dekkforhandleren; altså at høyhastighetsdekk slites mer enn andre dekk.

– Høyhastighetsdekk slites normalt raskere enn dekk som er beregnet for lavere hastigheter. For å opprettholde dekkets egenskaper i høye hastigheter går dette ut over levetiden, forklarer Engebretsen.

Haukenes hos Dekkmann er imidlertid ikke av helt samme oppfatning.

– Er det forskjell på levetid på dekk med ulik hastighetsmerking?

– Egentlig er det ikke så stor forskjell, men på grunn av at man ubevisst holder høyere hastigheter i svinger ved kjøring på dekk med høyere hastighetsmerking blir slitasjen høyere. Det er en svært utbredt misforståelse i bransjen at dekk med høy hastighetsmerking slites fort. Jeg har selv vært med på tester som viser at ved helt lik kjøring er forskjellen svært liten, sier Haukenes.

Haukenes forteller at det i høyhastighetsdekk er brukt mer sofistikerte materialer som skal tåle høyere temperaturer, for eksempel aramid i stammen i stedet for stål eller nylon. Dette gjør ifølge Haukenes at dekkene generelt er sikrere, men noe mindre komfortable.

– Hva er normal levelengde på dekk, med normal bruk?

– Det er helt umulig å svare på. Generelt vil jeg si at alt mellom 12.000 og 60.000 er normalt. Det er svært mange faktorer som spiller inn på dekkslitasjen. Men særlig biltype, motorisering, kjørestil og topografi er avgjørende, sier Haukenes.

Ifølge Engebretsen i NAF er levetid på dekk avhengig av kjørestil og belastning, men med normal bruk bør dekkene holde tre sesonger, altså rundt 15.000 kilometer per år på sommer- og vinterdekk.

Slik bør du oppbevare sommerdekkene

Har du erfaringer med dekkslitasje og hastighetsmerking? Eller har du noen meninger om dekkslitasje generelt? Skriv din mening i debatten nedenfor.