<b>PUNKTERINGSFRIE DEKK:</b> Men Bridgestones nye dekk-prototype har langt viktigere fordeler. Foto: PRODUSENTEN
PUNKTERINGSFRIE DEKK: Men Bridgestones nye dekk-prototype har langt viktigere fordeler. Foto: PRODUSENTENVis mer

Dekk uten luft

Den japanske dekkprodusenten Bridgestone viste frem den nye prototypen på sitt luftfrie dekk på Paris Motor Show i forrige uke.

Bridgestone presenterte den første prototypen på sitt luftfrie dekk allerede i 2011. Nå viste de frem generasjon to, som er mer støtabsorberende og designet for å tåle mer varme.

Dekket erstatter luftputen fra vanlige dekk med sjokkabsorberende gummieiker. Utsiden er dekket med et utskiftbare tråder av solid gummi.

Når gummien slites ut, kan den byttes ut med ny gummi som varmes opp og festes på.

Les årets test av vinterdekk her:

Ikke alene

Bridgestone er ikke alene om denne teknologien. The Britek Tire har en modell de kaller Energy Return Wheel for sykler og militære kjøretøy. Michelin Tweel er laget for hjullastere, mens Hankook sitt i-Flex-dekk er designet for personbiler.

For stivt

- Foreløpig er dekket for stivt, og det påvirker styringen, sier Oliver Monbet, leder for Bridgestones teknologiavdeling i Frankrike og Benelux-landene til CNET.com.

Bridgestone skal jobbe videre med teknologien og presentere en ny prototype innen de to til fire neste årene.

I løpet av det neste år vil de begynne å teste dekkene på Toyotas elektriske ensetere i Tokyo.

Pris er foreløpig usikker.

Visste du at dekk også går ut på dato?

Bra for miljøet

Luftfrie dekk har ikke bare en fordel ved at man aldri kan punktere. Hovedgevinsten med denne teknologien er at de er langt lettere å resirkulere sammenliknet med dagens tradisjonelle dekk.

- Hver del av dette dekket kan resirkuleres, sier Monbet til CNET.com.

Les også om hvorfor dekk faktisk er laget av plast