Deilig å kjøpe Toyota i Danmark

Vi har vært i kontakt med en dansk Toyota-fohandler og fått klarhet i hvordan dette fungerer en gang for alle. Svaret er enkelt, her er det penger å spare.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det har i den siste tiden vært stor pågang til redaksjonen angående import av nye Toyota-modeller fra Danmark. Vi har vært i kontakt med stor dansk eksportør av biler til Norge og forsøkt å finne ut av hvordan du går frem for å utnytte denne muligheten.

Du sparer penger

Det første som er helt sikkert er at du sparer penger. Selv på en Corolla er det fort vekk 30.000 kroner å spare på sende en faks til Danmark. På Avensis er besparelsen opp mot 50.000 kroner i forhold til å handle i en forretning i Norge. Det er med andre ikke nødvendig å reise til Danmark verken for å prøve bilen eller for ordne praktiske ting ved bilkjøpet.

Viktig forklaring til tabeller

De danske prisene er inkludert metallic lakk, piggfrie vinterdekk på felg, i de fleste tilfeller også radio og CD, engangsavgift i Norge, merverdiavgift og frakt til enten Oslo, Bergen, Egersund, Larvik eller Kristiansand. Kursen som er brukt er 1,04 norske kroner per danske.
De norske prisene kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Disse inkluderer verken klargjøring, vinterdekk eller metallic lakk. Dette gjør at den besparelsen som du finner på de forskjellige modellene i tabellene i virkeligheten er 8.000 til 12.000 kroner høyere. Da er det også medregnet at mange av de danske bilene trenger varme i setene, lyktespylere og eventuelt skvettlapper. Danske RAV 4 mangler også klimaanlegg.

Små utstyrsforskjeller

Et springende punkt i denne materien er utstyrsforskjeller. Det er utstyrsforskjeller på norske og danske Toyota-modeller, men det er ikke mye som skiller. Blant annet så mangler noen danske modeller varme i setene, skvettlapper og lyktespylere. Dette kan bestilles mot et pristillegg som overhodet ikke ødelegger gevinsten. For eksempel koster varme i forsetene cirka 3.300 norske kroner. På den andre siden har danske Sol-modeller tåkelys foran og rattbetjening av stereoanlegg som du må betale ekstra for i Norge. Hvilke modeller som har klimaanlegg er også stort sett likt som i Norge, bortsett fra RAV 4. For eksempel så har alle danske Corolla Sol automatisk klimaanlegg som standard. Terra har det ikke. Med andre ord er det likt som i Norge.

Undersøk selv!

Vi har selv sjekket noen modeller og funnet ut at utstyrsnivået er svært likt. Vi oppfordrer likevel alle til selv å grundig sjekke den bilen de har tenkt å kjøpe og sammeligne utstyrsnivå. Konkrete spørsmål kan sendes til forretningen på denne epostadressen.

Ingen tekniske forskjeller

Det florerer med påstander om tekniske forskjeller på norske og danske biler. Ryktene går om at danske dieselbiler ikke blir varme i kupeén om vinteren og at ikke de starter i norsk vinterkulde.

Etter omfattende graving har vi funnet ut at dette er feil. "Danske" Yariser, Corollaer og Avensiser har de samme ekstra dieselvarmerne som de som sitter i de norske bilene. RAV4 og Previa leveres også med dieselmotor, men ingen av disse har ekstra varmeapparat, verken i Norge eller i Danmark. (Det er derfor ikke RAV4 med dieselmotor finnes i Norge.) Landcruiser-modellene har et annet system som gjør ekstravarmere unødvendig. Det samme gjelder Previa.

Hva med garantien?

Toyota har 3 års Europa-garanti som gjelder i Norge uavhengig av hvor bilen er kjøpt. Noen forhandlere kan operere med serviceavtaler og andre lokale ordninger, dette mister du ved kjøp av bil i Danmark.

Her finner du en punktvis liste på hvordan hele prosessen foregår. (Viktig informasjon)

Dette sparer du på RAV 4
Dette sparer du på Yaris
Dette sparer du på Corolla 3 dørs
Dette sparer du på Corolla 5 dørs
Dette sparer du på Corolla stasjonsvogn
Dette sparer du på Avensis 4 dørs
Dette sparer du på Avensis 5 dørs
Dette sparer du på Avensis stasjonsvogn