<strong>DYR JULEGAVE:</strong> Bulking er ikke nødvendigvis så farlig, men det er irriterende, tidkrevende og kostbart. Foto: COLOURBOX
DYR JULEGAVE: Bulking er ikke nødvendigvis så farlig, men det er irriterende, tidkrevende og kostbart. Foto: COLOURBOXVis mer

De verste dagene

Det er høysesong for ulykker og bulking.

22. og 23. desember er verstingdager for ulykker og bilskader. Ikke bli en del av den negative statistikken. Her er de viktigste feilene som rammer bilister i juletrafikken.

Dette bør du ha med i bilen i vinter

Har det for travelt

Høy fart og forbikjøringer som skaper farlige situasjoner er en gjenganger i jule- og nyttårstrafikken ifølge Statens vegvesen. Forbikjøringer skaper farlige situasjoner i trafikken, enten i form av påkjørsler bakfra, utforkjøringer eller møteulykker. De fleste ulykkene er knyttet til utforkjøring.

- Mange kjører på veier de ikke er vant til, noe som gjør forbikjøringer ekstra farlig. I tillegg skaper forbikjøringer i tett trafikk farlige situasjoner, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en melding fra Statens vegvesen.

Sørg dessuten for å sikre lasten din skikkelig. Mange kjører rundt med potensielt livsfarlige gjenstander i bilen.

Julebulk i gave

Men det er ikke bra om du kun skjerper deg på langtur. Trange kjøpesenterparkeringer og stressede juleshoppere er en dårlig kombinasjon, og i 2009 var den aller verste bulkedagen i løpet av hele året 22. desember. Året før var det lille julaften som viste seg som den dårligste dagen. Hvilken av dagene før jul som blir verst, bestemmes sannsynligvis til en viss grad av folks feriemønster. Når 23. desember kommer på en klemdag, så tar kanskje andre dager den verste støyten.

Ryggeulykker og påkjøring av parkerte kjøretøy fører som regel til mindre skader, men disse skadetypene er de som øker mest før jul. 22. desember i fjor ble 531 slike skader rapportert inn til forsikringsselskapene, ifølge tall fra FNO. Det er 76 prosent mer enn en gjennomsnittsdag. Ifølge data fra DnB NOR Skadeforsikring skjer de fleste skadene i disse dagene mellom klokken 12 og 17.

Det er mest førjuls-bulking i folkerike fylker som Oslo, Akershus, Rogaland og Hordaland - seks av ti ulykker skjer i byene. Statistikk basert på skademeldinger hos DnB NOR viser at de fire ulykkesårsakene på topp er:

  • Rygging (17,4 %)

  • Påkjøring bakfra (16,1 %)
  • Eneulykke (15,9 %)
  • Påkjørt parkert kjøretøy (15,2 %)

For dårlige dekk

En fersk undersøkelse fra NAF viser at ti prosent av de spurte har kjørt med sommerdekk på vinterføre (flere menn enn kvinner). Dessuten kjenner mer enn halvparten IKKE til minstekravene hva gjelder mønsterdybde (flere kvinner enn menn). I Norge er det riktignok lovlig å bruke sommerdekk hele året dersom forholdene tillater det, men det er bilførers ansvar å utstyre bilen etter forholdene. Ved mange føreforhold vil sommerdekk ikke være bra nok. Dessuten er kravet til mønsterdybde på vinteren 3 millimeter, mot 1,6 om sommeren.

– Det er bedre at bilen ikke starter enn at man kjører på dårlige dekk, mener Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slitte dekk kan koste både penger og andre verdier og i verste fall helse og liv. Ikke vær så dum at du kjører med sommerdekk nå, og sjekk dekkene om du ikke har byttet på en stund.

Her finner du dekktestvinnerne, og høstens billigste vinterdekk

Og når du har byttet dekk, husk å etterstramme boltene. Hvert år opplever mange å miste hjul i fart.