Det er oftest feil ved bilens belysning, ifølge bruktbilundersøkelser av drøye 8 millioner biler i Tyskland. Foto: Colourbox.com
Det er oftest feil ved bilens belysning, ifølge bruktbilundersøkelser av drøye 8 millioner biler i Tyskland. Foto: Colourbox.comVis mer

De vanligste bruktbilfeilene

Det er ikke rust du bør være mest bekymret for. Det er oftere feil på bilens belysning.

Det er ikke rust som troner øverst på listene over hyppigst forekommende feil på brukte biler, men feil ved bilens belysning.

Dette viser den siste rapporten fra tyske TÜV, som i løpet av 2012 har kontrollert drøye åtte millioner biler.

Listen som du kan se nedenfor, viser hvilke feil som forekommer hyppigst på biler av varierende alder.

Vi har tidligere også skrevet om hvilke bilmodeller det er mest og minst feil på - denne listen finner du her.

Bruktbilkontroller


I Tyskland er det TÜV som står for kontrollbesiktningene. Som i Norge, må også biler i Tyskland inn på kontroll når bilen fyller tre år, og deretter annethvert år fremover. Men i motsetning til i Norge, så registrerer tyskerne alle feil i en database - sortert på bilmodell. Dette gjøres ikke i Norge.

Spesielt mange feil oppdaget TÜVs kontrollører på belysning, bremser og eksosanlegg

– Den konstant høye andelen feil på bilens belysning over år, er utrolig, skriver TÜV i en pressemelding.

De minner om at alle bilister er forpliktet til å foreta en visuell inspeksjon rundt bilen for å etterse at alle bilens viktige komponenter fungerer, før man kjører avgårde.

– Selv varsellamper på førerplass lyser ofte ikke tilstrekkelig, ifølge TÜV.

Dette bør du sjekke på bruktbilen før du kjøper: NAF-biltester Jarl Asbjørn Tyldum guider deg gjennom bilen i vår store videoguide.

Her er de vanligste feilene

Feil og manlger (Hyppigste feil og mangler (lette og betydelige))
 FeilProsent
Etter 3 årBelysning8,3
 For- og bakaksel1,2
 Bremseeffekt0,5
Etter 5 årBelysning13,2
 For- og bakaksel3
 Styring1,2
Etter 7 årBelysning19,3
 For- og bakaksel6,6
 Styring2,9
Etter 9 årBelysning25,2
 For- og bakaksel10,2
 Eksosanlegg5,6
Etter 11 årBelysning28,5
 For- og bakaksel13,2
 Eksosanlegg7,3


Vi har listet kun de hyppigst forekommende feilene for alle årsklassene. TÜV lister de seks-sju vanligste feilene, disse kan du selv sjekke hos TÜV.

Rust kommer først inn på listene for sju år gamle biler og eldre, og da med lav prosentandel. Det er korrosjon på rammer og bærende deler på 0,2 prosent av de sju år gamle bilene, på 0,6 prosent av de ni år gamle bilene og på 2,1 prosent av de 11 år gamle bilene. Rust er ikke nevnt i listene over de vanligste feilene på tre og fem år gamle biler.

Bilene med best og verst rustbeskyttelse

Her kan du se NAF-tester Jarl Asbjørn Tyldum guide deg til hvor du bør sjekke bilen for rust.

Vesentlige feil og mangler

Det er registrert vesentlige mangler på gjennomsnittlig 6,1 prosent av alle tre år gamle biler. Dette er flere enn i fjor, da feilprosenten da var på 5,1.

På fem år gamle biler ble det funnet vesentlige mangler på 10,6 prosent av alle bilene, på syv år gamle biler er tallet 17,2 prosent, og på ni år gamle biler er feilprosenten 23,1 prosent.

På 11 år gamle biler ble det funnet vesentlige mangler på hver fjerde bil - eller 27,4 prosent av alle kontrollerte biler. Dette er gjennomsnittstall.

Det er stor forskjell på feilprosenten på modellene i den gode enden av lista, og feilprosenten på modellene i den dårlige enden av lista.

Hva gjelder lette feil og mangler, er andelen en god del høyere.