<b>BEST i VIRKELIGE KOLLISJONER:</B> Folksam-rapport gir deg svaret på hvilke modeller som greier seg best i faktiske kollisjoner. Foto: colourbox.com
BEST i VIRKELIGE KOLLISJONER: Folksam-rapport gir deg svaret på hvilke modeller som greier seg best i faktiske kollisjoner. Foto: colourbox.comVis mer

De tryggeste bilene

172 bilmodeller er klassifisert, etter analyse av 115.000 virkelige bilulykker.

– Det mest overraskende med årets resultater er den enorme forbedringen vi ser. At det er så store forbedringer på dødsrisiko er moro, sier Anders Kullgren, trafikkforskningssjef i Folksam under en pressekonferanse.

– Det med de store SUVene som gjør det så dårlig, er også litt overraskende, at de ikke kommer så bra ut som de store, gamle, fortsetter Kullgren.

I dag la det svenske forsikringsselskapet Folksam fram årets rapport om kollisjonssikkerhet. I tillegg til det rapporten kan si om utviklingen av skader som følge av bilulykker gjennom årene, presenterer Folksam også en karaktersatt liste hvor du kan se hvilke bilmodeller som kommer bra ut i virkelige kollisjoner (statistisk sett), og hvilke som kommer dårlig ut.

Her er de beste modellene:

  • Toyota Avensis 03-08
  • Volvo V70/S60/S80 98-06
  • Honda Accord 94-98
  • Renault Laguna 94-01

Her er de dårligste:

  • Citroën AX 87-93
  • Citroen BX 83-93
  • Renault 5 85-90
Også nyere biler som Hyundai Accent (99-06), Honda Civic (92–96), Fiat Punto (94- 99) og Renault Clio (91-98) får dårlige resultater.

Vil du søke på din egen bil? Her er direktelenken til alle resultatene hos Folksam.

Folksam sammenstiller sine resultater fra virkelige ulykker med resultatene fra Euro NCAP, og viser derfor hvilke modeller som er et anbefalt kjøp, og hvilke modeller du kanskje bør holde deg unna.

Forskjellene mellom bilklassene blir mindre

– Sammenliknet med resultater fra 80-tallet, ser vi at risiko for død og invaliditet har minsket med 25 prosent, sier Kullgren i Folksam.

– Vi ser også at forskjellene på størrelsesklassene går ned, og småbilene har hatt de største forbedringene. Det skiller ikke så mye mellom biler i de ulike klassene nå, som vi så tidligere, forteller Kullgren.

Men han understreker at størrelse og sikkerhet henger sammen.

– Småbilene har det tøffere i tobilskollisjoner, for de kommer dårligere ut når de møter en større bil, sier Kullgren.

Er det noen bilprodusenter som utmerker seg som spesielt bra?

- Tradisjonelt sett er har vi sett at Saab og Volvo har ligget langt fremme. Vi har også sett at det finnes de som har fokusert veldig på å få gode resultater i kollisjonstestene, og som ikke har hatt like stort fokus på å gjøre det bra i virkelige ulykker. Men så finnes det også de som har jobbet mye for å komme bra ut også i virkelige ulykker. Nå vet vi at Toyota også de siste årene har sett mye på virkelige ulykker, og endel tyske bilprodusenter også, sier Kullgren.

Stemmer bra med NCAP

Rapporten er altså basert på utfallet av faktiske bilulykker, innhentet av det svenske forsikringsselskapet Folksam og analysert av selskapets trafikksikkerhetsforskere. Denne rapporten kan altså si noe om de ulike modellenes egenskaper i en virkelig kollisjon, i motsetning til Euro NCAP-testene, som er standardiserte, vitenskapelige tester.

Ifølge Kullgren, er det god overensstemmelse mellom Euro NCAP-testene og Folksam-rapporten.

– Vi ser at overensstemmelsen er veldig bra mellom kollisjonstester og resultatet i virkelige ulykker, sier Kullgren under en pressekonferanse i dag.

Rapporten ble første gang offentliggjort i 1983 og siden har selskapet presentert nye rapporter annethvert år. 2009-rapporten er basert på innhentet informasjon fra hele 115.000 virkelige kollisjoner som resulterte i 31.000 personskader. Kollisjonene som er grunnlag for årets rapport inntraff i Sverige i perioden 1995-2010.

Kan ta fem år

Ifølge Kullgren kan det ta fem år, og i noen tilfeller enda lenger tid, før en ny modell kommer inn på lista. Dette betyr imidlertid ikke at modellen kommer dårlig ut, men det handler om at de må ha et visst antall ulykker før det blir statistisk signifikant.

– Det tar i snitt fem-seks år før vi får en ny modell inn på listen. Er det sjeldne modeller, kan de ta ti år, og er det veldig populære, kan de gå tre år, sier Kullgren.

Hvem skal du stole mest på? Euro NCAP eller Folksam? Det kommer an på om du skal kjøpe ny eller brukt, konkluderer DinSide med i denne artikkelen.