Fornasari Racing Buggy: V8, 600 hk, 1.500 kg, 280 km/t  Foto: Knut Moberg
Fornasari Racing Buggy: V8, 600 hk, 1.500 kg, 280 km/t Foto: Knut MobergVis mer

De sykeste SUVene

Det italienske merket Fornasari var på plass igjen på årets bilmesse. Sprøere enn noen sinne!

GENÈVE (DinSide Motor): Første gang vi la merke til Fornasari sto det et eksemplar litt bortgjemt i et hjørne på en av de store europeiske messene. I fjor fikk vi virkelig øynene opp for dem og på årets bilutstilling i Genève gjorde det italienske bilmerket mer av seg enn noensinne. Og omsider ble Racing Buggy vist for publikum.

Brølende V8-motorer

Fornasari er basert i Creazza, åtte mil vest for Venezia i Nord-Italia. Det var Giuseppe Fornasari som grunnla firmaet i 1999. I 1994 møtte han for første gang Reeves Calloway, den amerikanske racing-spesialisten som rigget Corvetter for banekjøring. Fornasari satte i gang med import av Corvette og rigging for racing. Fra 1999 bygget han sine egne biler - med heftig innmat fra Corvette. De buldrende V8erne fant veien til lettvekts-sportbilen LM (Le Mans), og senere til en samling ganske forskrudde SUVer, også disse kledt i lettvektskarosserier av kunststoff og aluminium på rørramme. I 2006 presenterte Fornasari den spinnville SUVen RR600 som kunne utstyres med en 600 hesters variant av den velkjente V8eren. 0-100: Fire sekunder blank!

EKSKLUSIVT: Fornasari-interiør Foto: Fornasari Vis mer


Håndverk

I Genève i år har Fornasari overgått seg selv med god margin. Det er tydelig at det ikke skorter på budsjettmidler, for standen var veldimensjonert. Ikke mindre enn tre nyheter viste den mildt sagt originale italienske produsenten. Den mest anvendbare ser ut til å være RR99, som er luksus-SUVen som når det gjelder ytelser og til dels utseende, går rett i strupen på en viss Porsche Cayenne.

IKKE TIL PYNT: Fornasaris ørkenracere. Vis mer


Men mens Porschen tross alt har en viss grad av raffinement og representerer grundighet og seriøsitet i den industrielle tilnærmingen, er Fornasari ren råskap og gir inntrykk fra utsiden av dyrebart, men relativt upresist, håndverk. Dette gjelder for øvrig alle Fornasaris produkter, som er individuelt byggede eksemplarer med både motorisering, utstyr - og pris - som varierer etter den enkelte kundens ønsker. De utstilte eksemplarene var da også enten solgte biler eller prototyper.

Men tilbake til de enkelte modellene.

Fornasari RR600 Tender - maritimt inspirert Foto: Knut Moberg
Syke, syke Gruppo B. Denne verstingen fra Fornasari akser som en Porsche 911 turbo... Foto: Knut Moberg
Fornasari Racing Buggy: V8, 600 hk, 1.500 kg, 280 km/t Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
EKSKLUSIV RÅSKAP: Fornasari RR99, Genève 2010 Foto: Knut Moberg
RR99 Foto: Knut Moberg
RR99 Foto: Knut Moberg
RR99 Foto: Knut Moberg
Fornasari RR600 Tender Foto: Knut Moberg
Fornasari-prototype i Genève Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


RR99: Rask som en SLR McLaren

Men tilbake til de enkelte modellene. Nevnte RR99, motorisert med Corvette-V8 på 610 hester, er altså en kjempediger SUV med kupélignende karosseri tross sine fem dører - en utvidelse av forgjengermodellen, tredørs RR600. Den måler 5,25 meter i lengden, mer enn Mercedes S-klasse (!) og har en akselavstand på hele 3,25 meter. Til gjengjeld, for å kunne kjøres i terrenget, har den en bakkeklaring på over 20 centimeter og korte overheng. Takket være et karosseri holdt i karbonfiberkompositter og aluminium er imidlertid bilen relativt lett - 1850 kilo, mot Cayennes over to tonn. 0-100 går unna like raskt som det en Mercedes SLR McLaren klarer: 3,8 sekunder.

Gruppo B: Enda raskere!!!

Gruppo B ble vist i Paris høsten 2008 og er det villeste når det gjelder ytelser. Her snakker vi 0-100 som de kjappeste supersportsbiler; 750-hestersversjonen skal klare den øvelsen på omtrent samme tid som Porsche 911 Turbo - under 3,5 sekunder. Da er motoren en kompressormatet LS7 (Corvette 7.0 V8). Det er kombinasjonen lav vekt og firehjulsdrift (60-40 foran/bak og diff.-sperre bak), som muliggjør de vanvittige akselerasjonstallene. I motsetning til de andre Fornasariene, som har toppfarten begrenset til 280 km/t, er Gruppo B god for 300 km/t. En dyktig rallyfører skal greie 200 km/t i terrenget.

IKKE SPØK: Fornasari i sanddynene Foto: Fornasari
EKSKLUSIVT: Fornasari-interiør Foto: Fornasari
RR99 Foto: Fornasari
Gradering til 320, for sikkerhets skyld... Foto: Fornasari
Håndtverk. De glipene i karosseriet ville ikke passert hos Porsche... Foto: Fornasari
IKKE TIL PYNT: Fornasaris ørkenracere.
En tidlig Fornasari. Kaller du den et misfoster er det OK for oss. Foto: Fornasari


Racing Buggy - fra en annen planet...?

Den oransje Racing Buggy er noe nytt fra Fornasari - det er bare å se på den nye, erke-kantede designen. Dette er virkelig noe som er bygget for strender, sanddyner og terrengkjøring. Ytelsene er i tråd med Fornasaris øvrige produktspekter: V8-motoren produserer 600 hestekrefter hvilket er mer enn tilstrekkelig til å gi den bare 1.500 kilo tunge skapningen et voldsomt skyv - om ønskelig opp til sperren ved 280 km/t.

RR600 Tender

Her menes ikke mør, skjør eller myk. Den mørkeblå bilen med treverket heter Tender og ordet er en referanse til båttypen og i praksis er dette en ansiktsløftet RR600. Den har en ubenektelig maritim utførelse på karosseriet, og er en mer eksklusiv versjon av det som mer eller mindre har vært Fornasaris kjernemodell. Fortsatt kan den motoriseres med ulike effektvarianter etter ønske - fra 450 til 600 hestekrefter.

Det skal visstnok gå an å skaffe seg en Fornasari til en pris før skatter og avgifter fra (og vi insisterer på ordet fra), cirka 180.000 Euro. Nå er kursen gunstig, så hva venter du på...?

Nå er vi spente på hva Fornasari disker opp med i Paris til høsten!

Lyst til å vite mer? Fornasaris hjemmesider finner du her.