Vis mer

De sviktet til slutt

Porsche har en "tung og vanskelig" fortid med dieselmotorer i produktporteføljen.

Porsche har ikke tatt seg bryet med å utvikle en dieselmotor selv. Som majoritetsaksjonær i VW har de rett og slett forsynt seg med motorer hos VW. Cayenne diesel deler motor med Audi Q7 og andre produkter med V6 dieselmotor VW-systemet. Effekten er 240 hestekrefter og 540 newtonmeter, med andre ord en helt fin motor for en stor SUV.

Inn eller ut

Porsche Cayenne og likesinnede har fått mye av skylda for oppvarmet klode og påfølgende konsekvenser. Likvel merker man at dette er selveste drømmebilen til mange bilister. Cayenne tiltrekker seg folk som fluer, og vi har også fått utallige henvendelser om ikke finanskrisa snart skal gjøre det mulig å få kjøpt seg en Cayenne til røverpris. Det er det også til en hvis grad. Det er mulig å kjøpe Cayenne til under 500.000 kroner hvis man følger litt med på markedet. Likevel er ikke Cayenne V6 med bensinmotor, importert fra USA med litt rar utstyrssammensetning, vår drømmebil.

Sensasjon

Det må noteres som en merkedag at Porsche plasserer en dieselmotor i en av sine modeller.

Hvorfor? Mer om Porsches historikk her

Motoren yter 240 hestekrefter og 550 newtonmeter. 0 til 100 leverer den på 8,3 sekunder og motoren holder også til en toppfart på 214 kilometer i timen.

De har til og med hostet opp noe som er et snev av miljøteknologi. Kompressoren til klimaanlegget kobles ut ved kraftig akselerasjon og ved igangsetting. For å øke responsen og kraften ved full akselerasjon, kobles både generator og klimakompressor vekk opp til 2.500 omdreininger.

Dette resulterer i et forbruk etter boka på blandet kjøring på 0,93 liter liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 224 gram per kilometer. Ikke best i klassen, men greit. Med 100-liters tank blir rekkevidden god, og et av våre store ankepunkter mot de motorsterke bensinbilene blir borte, nemlig svært hyppige besøk ved pumpene.

Terrrengegenskaper

Cayenne har et robust firehjulsdriftsystem som tåler hardhendt behandling. Vi har ikke hatt glede av klore oss rundt veldig mye i terrenget med Cayenne, men har gjort det skikkelig én gang. En imponerende fremkommelighet rett og slett. Kraftfordelingen er fordelt med 62 prosent bak og 38 prosent foran. Dette forandrer seg etter forholdene, og senterdifferensialen kan også sperres 100 prosent med en knapp i midtkonsollen. Cayenne har også reduskjonsgir, og vår testbil som var oppgradert med luftfjæring, kan også heises opp og ned i forskjellige nivåer innenfor et intervall på 11 centimeter.


På veien

Cayenne er en stor rugg som veier 2.240 kilo. Den er 4,8 meter lang og 1,93 meter bred. På plass bak rattet føles bilen stor, og det er særlig bredden som vanskeligst å venne seg til. I parkeringshuset får du makskimalt utslag på parkeringssensorene, og det er ikke spesielt fristende å kjøre inn. Når vi tenker på at 21-tommers dekk og felger koster 56.500 kroner som ekstrautstyr levert fra frabrikk (antagelig mer kjøpt løst) sitter man litt med hjertet i halsen.

Ute på litt mer romslige områder blir det lettere å like bilen. Motoren gjør en grei jobb, men den er litt treg fra stillestående. Det skjer lite før turtallet passerer 2.000 omdreininger, men da våkner den skikkelig til liv også. 0 til 100 klarer den på 8,3 sekunder, som er bra. Cayenne V6 bensin, som nå har 290 hestekrefter, klarer den samme øvelsen på 8,5 sekunder.

Bilen går forholdsvis godt, og selv om motorlyden er uvant i Cayenne-sammenheng, er det jo ikke på noen måte feil. Vi velger å se litt stort på det å si at det var på tide med dieselmotor i Cayenne nå. I pressepapirene er det rekkevidden som trekkes frem som argumentet for motoren. Ikke noe annet. Denne går jo bortimot 100 mil på en tank, Cayenne Turbo klarer kanskje 30-40 mil og da snakker vi om 100-liters tank.

Kamuflerer bort vekten

Porsche er en av svært få produsenter som virkelig klarer å kamuflere bort vekt. Store motorer klarer de fleste, det er ikke det vi mener i denne omgangen. Vi mener kjøreegenskaper i svinger. Erfaringene fra det "håpløse" tilfellet 911, som har en utfordrende vektfordeling, har kanskje vært nyttig under utviklingen av flere biler med ugunstig tyngdepunkt. Cayenne er tung og har et høyt tyngdepunkt og dette er et dårlig utgangspunkt for å si det slik.

Resultatet for denne bilen, og andre Cayenne-modeller også, et at den klarer seg svært bra. Du kan stille inn luftfjæringen i forskjellige i nivåer. I sportsmodus ligger den godt på veien og krenger lite. Opp mot grensen av hva veigrepet tåler går testbilen over i mild understyring.

Den er også god på styringen, man får et snev av tilbakemeldinger og det er egentlig kult å ratte denne store vogna.

Konkurrenter

Akkurat det er det masse av. I første omgang tenker nok de fleste på BMW X5, Mercedes ML og Audi Q7. I tillegg finnes det diverse Land Rover, Lexus, Jeep, Land Cruisere, Volvo XC90, Volkswagen Touareg og BMW X6. Vi må ta med X6 selv om bakruta er vel flat. X6 er også en storselger og slår alle i antall salg, bortsett fra X5, RX og ML. Til sammen utgjør disse bilene i alt et salg på over 200 biler hittil i kriseåret 2009.

Hva skal man velge? Det kommer vel litt an på hva man har lyst på. Man finner lett argumenter for det ene og det andre. BMW og Porsche er gode på kjøring. BMW har kanskje også de mest spennende motorene, Audi Q7 og Mercedes GL er lengst, for de hvor det betyr mye... Til skogsbruk er Land Rover bra. Det er er Toyota også til de grader. I tillegg pleier Toyota å levere biler uten feil, noe som er svært attraktivt. Forvent derimot ikke kjøreegenskaper fra Toyota. Mercedes og Lexus er komfortabelt. Helt ny Lexus RX er på trappene med hybridfremdrift.

Taper litt på motor

Testbilen plasserer seg greit midt i feltet med både kjøreegenskaper, komfort og fremkommelighet, men taper litt på motor i forhold til BMW. Cayenne er en flott bil for de som vil skille seg litt ut. X5, ML og XC90 er det jo svært mye av. Mangelen på dieselmotor hos Porsche har nok bremset salgstakten såpass at det ikke kryr av disse bilene, annet enn i "belastede" områder.

Prisen på Cayenne diesel starter på 990.000 kroner. Testbilen kostet drøyt 1,4 millioner med alt utstyr. X5 og X6 med dobbelturbo og 286 hestekrefter har betydelig bedre ytelser og koster omlag 50.000 mer en Porschen i utgangpunktet. Det er det verdt.