<B>STILIG STV.: <B>Kia viste en utrolig spennende bil -  Sportspace. Innen 18 måneder skal den være produksjonsklar bil. Da som stasjonsvognutgave av Kia Optima. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STILIG STV.: Kia viste en utrolig spennende bil - Sportspace. Innen 18 måneder skal den være produksjonsklar bil. Da som stasjonsvognutgave av Kia Optima. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

De største nyhetene fra årets messegulv

Bilmessen i Sveits er den eneste store internasjonale bilutstillingen i Europa som går av stabelen hvert år. Det gir mye å glede seg over.

Bilmessen i Geneve er kjent for å ha mange spennende utstillere som ikke alltid stiller på store internasjonale arenaer. Og årets utgave var heldigvis intet unntak.

Både mindre og større designhus kom med sine kreasjoner, enkelte langt mer futuristiske og kreative enn andre. Det er nemlig flere som er mer måteholdne, og i stedet representerer noe de håper at markedet er villig til å betale for.

I denne saken gir vi deg noen av de mest spennende bilene for den vanlige mannen i gata, samtidig som vi har tatt med noen svært spesielle biler fordi de indikerer hva fremtiden har å by på.

De aktuelle:

Renault Kadjar Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Renault Kadjar
Den franske bilprodusenten kommer i september med en ny bil som vil passe godt i Norge. Den har en karosseriform som ligger mellom en SUV og en stasjonsvogn, med andre ord en crossover. Den blir å få med enten to- eller firehjulsdrift, og - i tradisjonell stil fra Renault - vil den få forbrukssnille og effektive motorer, deriblant en 1,5 dCi dieselmotor.

Bilen måler 445 cm, har god innvendig plass, og har smarte romløsninger i baksete og bagasjerom. Prisene er foreløpig ikke klare, men vi regner med at den får en konkurransedyktig pris.

Renault er en av de ledende merkene lenger sør i Europa, men har de siste årene vært langt fra å lykkes i Norge. Nå kan det se ut til at den dårlige trenden er snudd, med en tydelig økende markedsandel den senere tiden.

Les mer om Renault Kadjar

Mazda 3 Foto: Mazda Vis mer


Mazda CX3
Etter at Ford trakk seg ut på eiersiden har alt gått så meget bedre for Mazda. Først kom en ny Mazda 6, før de lagde braksuksessen CX-5.

På bilmessen i Geneve viste de nykommeren CX-3, en kompakt-SUV som skal konkurrere med Mitsubishi ASX og dens like. Bilen er bygget på SkyActive filosofien til Mazda, og kommer til Norge utpå sensommeren.

Bilen bygges på samme plattform som småbilen Mazda 2, men er mer lik en Mazda 3 i størrelse. Under panseret kan du velge en av to alternative 2-liters bensinmotorer, eller en effektiv 1,5 liters diesel. Den kan leveres med enten manuell eller automatgir, og firehjulsdrift. Interiøret oser av god opplevd kvalitetsfølelse, med skinntrukket dashbord med kontrastsømmer som står i stil til setene.

Det lover godt.

Les mer om Mazda 3

Subaru Levorg Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Subaru Levorg
Levorg er en forvokst Impreza, som leveres som stasjonsvogn. I god tradisjon fra Subaru leveres den med firehjulstrekk, og har med sine 469 cm lengde en størrelse som passer valget til de norske bilkundene veldig bra. Bilen kommer til Norge til høsten, og fortrinnsvis med en 1,6-liters motor under panseret.

Det gjelder enten du velger en diesel eller bensinmotor. Førstnevnte er et skikkelig kraftverk på 170 hestekrefter, hentet ut av et dreiemoment på 250 Nm. Ikke alle vil være like glade for at bilen er utstyrt med Subarus Lineartronic girkasse, som i praksis er en CVT-kasse, tilsvarende det som er å finne i storebror Outback. Prisene på Levorg er foreløpig ikke fastsatt.

Les mer om Subaru Levorg

Mercedes-Benz C350 e Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


MB C350 e
Nye Mercedes-Benz C-klasse var en av fjorårets mest spennende nykommere. Nå ser det ut til at de akter å gjøre den til en av årets mest spennende også, med annonseringen av C350 e.

Dette er en ladbar hybrid som rett og slett blir en prisbombe. Bensinmotoren yter i kombinasjon med elmotoren en samlet effekt på hele 279 hestekrefter. Med et oppgitt forbruk på 0,21 liter per mil får den et CO2-utslipp på bare 48 gram per kilometer. Det gir den et avgiftsgrunnlag som gir bilen en særdeles attraktiv sluttpris på bare 499.900 kroner for stasjonsvognen. Det gir rett og slett svært mye bil for pengene!

Les mer om Mercedes-Benz C350 e

BMW 2-serie Grand Tourer Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


BMW 2-serie Grand Tourer
BMW overrasket alle da de fortalte at de skulle komme med forhjulstrekk. Den første bilen som fikk dette var 2-serie Active Tourer. Nå kommer det en 7-seters versjon av denne, som i tillegg er blitt lenger, med sine 4,55 meter. Bilen får navnet 2-serie Grand Tourer, men blir også å få med deres xDrive firehjulsdrift i kombinasjon med automatgir. Dette blir med andre ord en firehjulsdreven MPV med mange smarte løsninger som særlig vil tiltale den aktive barnefamilien.

Alle fem baksetene kan legges ned til et flatt gulv, og du får et stort lasterom på hele 1.905 liter, for deg som heller vil dra med deg en sykkel eller annet gods. 2-serie Grand Tourer har lansering i Norge 11. juni.

Les mer om BMW 2-serie Active Tourer

Ford Edge Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Ford Edge S
Edge har vært på markedet noen år, men ikke i Europa. Nå kommer en ny verjson, som blant annet har fått de sikkerhetsløsninger som seg hør og bør på en ny bil, og Ford i Europa har valgt å lansere den også her.

Bilen er en stor SUV på drøye 4,8 meter, som vil være i familie med Ford Kuga og den kommende Ford Ecosport. Hvorvidt Edge blir for stor og for dyr for det norske markedet gjenstår å se, men mye tyder på at Kuga fortsatt vil være vel så interessant.

Når Edge kommer til landet en gang sent på året, så er den først og fremst interessant med deres 2-liters diesel på 210 hk og 450 Nm. Priser er ikke klare.

Les mer om Ford Edge S

Hyundai Tucson Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Hyundai Tucson
Den mellomstore SUV’en iX35 fra Hyundai blir nå erstattet av en ny modell. Hyundai forsøker denne gangen å endre navnet tilbake til Tucson, antagelig for å markere at det har skjedd et skifte. Bilen er designet av Peter Schreyer i Europa, og bilen skal ut og konkurrere med Mazda CX5, Toyota RAV4, Ford Kuga og ikke minst slektningen Kia Sportage.

Som det bør være på en helt ny bil, så er Tucson lastet med allskens nyvinninger på sikkerhetsfronten, i form av både passive og aktive sikkerhetssystemer. I august er den på norske veier.

Les mer om Hyundai Tucson

Renault Zoe med administrerende direktør Anders Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Renault Zoe
Elbilen Zoe har ikke fått den pangstarten Renault hadde ønsket, men det skal det nå gjøres noe med. Fra månedsskiftet mars/april leveres det en oppgradert versjon av bilen, som nå får en rekkevidde på 24 mil.

Dette er gjort ved blant annet å utnytte større del av batteripakken enn det som er gjort tidligere. Nå får den også en bredere lademulighet, og kan lades i nær sagt hvilken som helst stikkontakt. Dette var et av ankepunktene på den forrige versjonen. Nå kommer bilen også i tre forskjellige utgaver, avhengig av hvor raskt du vil ha mulighet for å lade den. Startprisen er 199.900 for enkleste modell, og 249.900 for versjonen med hurtiglading.

Renault forventer nå å bli en del av det gode selskap når det gjelder elbiler, og har store forventninger til nye Zoe.

Les mer om Renault Zoe

VW Touran Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


VW Touran
Norges mest populære MPV kommer nå som en helt ny bil. Nye Touran er basert på deres MQB-plattform, og slekter fortsatt mye på Golf. Med biler som den ordinære Golf, deretter Golf Sportvan, og nå Touran, er det vanskelig å ikke finne en bil som passer med tanke på størrelse.

Den nye versjonen er 13 centimeter lenger enn forgjengeren, og akselavstanden er økt med 11,3 cm.

VW lover også at den skal være tilpasset barnefamilier, og går god for at det er plass til tre barneseter i bredden på andre seterad. En tredje seterad gjør at bilen blir 7-seter. I Norge har Touran først og fremst gjort suksess som varebil, og salget toppet seg i 2004, da det ble solgt 3.300 Touran i Norge. Bilen entrer landet til høsten.

Les mer om nye Touran

De spesielle:

Koenigsegg Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Koenigsegg Regera
Porshe har sagt det lenge nå. En supersportsbil må nå være hybrid for å kunne bli enda raskere. Nå responderer Koenigsegg med å lansere Regera, et villdyr med 1.760 hestekrefter fra 2.000 Nm, og som «lett» gjør 400 km/t.

Bilen forventes med dette å ville ta tilbake den øverste plassen på tronen blant biler som kjemper om tittelen «verdens raskeste bil», og da tenker vi på toppfart. 0-400 km/t er forøvrig oppgitt til 20 sekunder, og blir for de fleste bare et tall på papiret. Dersom du ønsker muligheten til å prøve, så må du først legge inn ordre på en av de 80 eksemplarene som skal lages. Og det har sin pris.

Les mer om Koenigsegg Regera

Borgward Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Borgward
En av de mest spennende bilene som ble omtalt på bilmessen i Geneve var ikke engang tilstede. Likevel hadde et historisk velkjent bilmerke som Borgward stand på messen. De ønsket egentlig bare å formidle at de på bilmessen i Frankfurt til høsten ville komme med en ny bil, og merket skulle gjenoppstå.

Sett med norske øyne er det ekstra interessant, for det er norske Einar Hareide som står for designen av bilen.

Han er mest kjent i bilbransjen for å ha designet de siste bilene som rullet ut av samlebåndet hos Saab. Nykommeren fra Borgward skal bli en moderne SUV, men med ha med seg verdier som Borgward er kjent for - hva nå enn det er for et bilmerke som har vært konkurs siden 1964. For å statuere sin historie hadde Borgward med seg en nydelig Borgward Isabella på standen i Geneve.

Quant: Bilen som får alle fans av måkevingedører til å smile bredt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Quant
Hørt om bilen Quant? Om ikke, så vil du garantert gjøre det dersom den noen gang kommer på markedet.

Bilen skal etter det som sies fra produsenten kunne kjøre på på en slags saltvann, og ut fra det skape elektrisitet til de fire elmotorene.

Stuntet gjøres av en mann med navn Nunzio La Vecchia, en mann som tidligere har hatt visjoner det ikke er blitt noe av. Dersom Quant noen gang blir å få kjøpt, så er det snakk om en bil med skikkelige ytelser, hvor 0-100 km/t gjøres unna på 2,8 sekunder, og toppfarten er satt til 380 km/t. Lengden er på 5,26 meter, og den veier rundt 2,3 tonn. Til nå skal firmaet Nanoflowcell AG ha brukt 14 år på å utvikle teknologien bak bilen, som fortsatt ikke er kommet på markedet.

Les mer om Quants spesielle løsninger

Lexus LF-SA Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Lexus LF-SA
Blant de visjonære bilprdusentene i Geneve finner vi Lexus, men de går motstrøms i rekken av produsenter som satser på stort og dyrt. Bilen er mindre enn deres nåværende CT 200h, og kan like gjerne være et sprell fra eierselskapet Toyota på en ny bil som kommer fra dem.

Selv sier Lexus at dette var et eksperiment på hvordan deres designavdeling ville ta utfordringen med å lage en ny fireseters bil i b-segmentet, der VW Polo og dens like hører hjemme. Bilen måler 3,45 meter i lengde, og er ganske høy i forhold til lengden, med sine 1,43 på sokkelesten.

Det som gjør LF-SA spennende er at vi knapt har sett en konseptbil gjennom tidene fra Lexus som ikke har kommet på markedet. Har vi med dette en god grunn til å tro at LF-SA faktisk representerer noe nytt? Det gjenstår å se.

Les mer om Lexus LF-SA