<b>VERDIFALL/ ANNENHÅNDSVERDI:</b> Dette er de bilene blant de mest solgte i Norge, som spås å få minst verdifall i løpet av fem år: Mitsubishi ASX, Skoda Octavia, Nissan Quashqai og Volkswagen Tiguan. Foto: Kristin Sørdal
VERDIFALL/ ANNENHÅNDSVERDI: Dette er de bilene blant de mest solgte i Norge, som spås å få minst verdifall i løpet av fem år: Mitsubishi ASX, Skoda Octavia, Nissan Quashqai og Volkswagen Tiguan. Foto: Kristin SørdalVis mer

De smarteste bilkjøpene

Disse bilene taper seg minst i verdi.

Det er tre faktorer som er avgjørende for at bilen skal holde seg godt i verdi, ifølge leasingselskapet LeasePlan: Firehjulstrekk, dieselmotor og SUV eller høyreist stasjonsvogn. I tillegg bør en ny bil i dag være relativt "folkelig" priset: De bilene som de forventer vil holde seg best i pris de neste fem årene, ligger i prissjiktet 300.000 til 450.000 kroner.

Dette viser LeasePlans ferske analyse av bruktbilmarkedet.

For fem år siden var det bilene i prisklassen 400.000 til 700.000 kroner som holdt seg best i pris.

Disse taper seg minst

LeasePlan har de siste årene gått ut med historisk verdifallsstatistikk, i tillegg til en analyse av forventet verdifall de neste årene.

Denne gang har de sett på de 20 mest solgte modellene i Norge, og kalkulert verdifall på disse modellene om 5 år.

De aller fleste av modellene vil ifølge LeasePlans analyser i gjennomsnitt tape seg 50-55 prosent i løpet av fem år, men fire modeller utmerker seg med et forventet verditap som ligger 5-10 prosent lavere enn dette.

Her er modellene med et forventet verditap på 45-50 prosent i løpet av fem år:
(Vi gjør oppmerksom på at dette er de fire modellene blant de 20 mest solgte i Norge i 2011, som forventes lavest verditap. Dette er ikke en analyse av alle modellene på det norske markedet, man har kun sett på de 20 mest solgte)

Octavia og Tiguan var også to av fem modeller som LeasePlan annonserte som de beste bilkjøpene i april 2010, med tanke på annenhåndsverdi

Her kan du se hele tabellen med detaljer om de 20 mestselgende modellene, priser og forventet prisfall i prosent og kroner:

Kilde: LeasePlan Vis mer


Produserer 8.000 bruktbiler per år

LeasePlan er blant de største biladministrasjonsselskapene i Norge, med 37.000 biler i stallen sin. De produserer 8.000 bruktbiler hvert år, som sendes ut på det norske markedet. De følger bruktbilmarkedet nøye, da dette er avgjørende for en lønnsom drift av selskapet. LeasePlan kjøper biler som de leaser videre til små og store firmaer, og etter tre eller fem år går bilene tilbake til leasingselskapet, som dermed selger bilene videre til bruktbilforhandlere. Selskapet er avhengig av å analysere de fremtidige bruktbilverdiene korrekt for å finne riktig leie for bilen.

Dette betyr annenhåndsverdien

Annenhåndsverdien på bilen, altså det du får igjen for bilen når du selger den, er selvsagt viktig for en privatbilkjøper. Lavere prisfall betyr mer penger tilbake for deg, og du har mer i egenkapital når du skal kjøpe en ny bil.

- Kjøper du en bil med lavt verdifall har du mer penger å kjøpe bil for neste gang. Restverdien handler om din neste bil og hva du da har råd til, sier markedsdirektør i LeasePlan Norge, Marius Paus.

- Det er særdeles viktig at bilkjøpere er bevisst på at verditapet er mye viktigere for hva det koster å holde seg med bil enn hva som er bilen kjøpspris, sier Paus.

Mat er dyrere enn bil, ifølge LeasePlan

Paus har også ett tips til hva bilkjøperne bør styre unna, dersom de vil ha mest mulig igjen for bilen sin når de skal selge den etter noen år:

- Biler med uforholdsmessig høyt CO2-utslipp, tror vi har dårlig framtid, sier Paus.

Hva med hybrider og elbiler?

- Når det gjelder hybrider, ser vi kanskje at bruktbilprisene er litt under snittet, sier Marius Paus i LeasePlan Norge.

Myndighetene belønner kjøpere med mer miljøvennlige hybridbiler med lavere engangsavgift, men denne gevinsten ved innkjøp ryker ut av lomma når du skal selge bilen etter fem år. Spørsmålet for en bilkjøper vil selvsagt være hvorvidt avgiftsfordelen blir spist opp av verditapet.

- Ja, det tror jeg nok det gjør, sier Marius Paus i LeasePlan.

Ifølge Paus er heller ikke elbilene blant de som gjør det best på bruktmarkedet.

- Elbilene har en restverdi som er 15 prosent under de gode bilene her, sier Paus med henvisning til verdifallstatistikken du kan se over.

Paus tror også at annenhåndsverdiene på elbilene skal videre ned.

- Det er en mye lavere avskrivning i Norge enn i resten av Europa for øvrig (på bruktbiler generelt, red. anm.). Vi må innse at for elbilene må vi ned på europeisk nivå, sier Paus.