Det svenske forsikringsselskapet Folksam har utarbeidet en liste over de sikreste og samtidig mest klimavennlige bilene du kan få kjøpt. Foto: Per Ervland
Det svenske forsikringsselskapet Folksam har utarbeidet en liste over de sikreste og samtidig mest klimavennlige bilene du kan få kjøpt. Foto: Per ErvlandVis mer

De sikreste OG grønneste bilene

På jakt etter en bil som er både sikker, gjerrig og klimavennlig? Da bør du ta en titt på Folksams store oversikt.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har faktisk tatt for seg samtlige bilmodeller som selges i Sverige, inklusive samtlige motorvarianter. Det betyr at selskapet har analysert flere tusen bilmodellvarianter. Folksams mål har vært å finne frem til hvilke av disse som kan betegnes som både sikre og klimavennlige.

Og fasiten avslører at svært, svært få modellvarianter klarte å passere Folksams trange nåløye. Vår opptelling viser at kun 56 modellvarianter kan smykke seg med Folksams "Miljöbil"-betegnelse. De 56 modellvariantene er fordelt på 15 merker, hvorav ti europeiske, tre japanske og to sør-koreanske.

Ford på topp

Den store vinneren er Ford, som kan skilte med fem modeller (og 10 modellvarianter) på den eksklusive listen. På andreplass finner vi Volvo med fire modeller (12 varianter), etterfulgt av Toyota (3/8) og Volkswagen (3/5).

Ford er blant bilmerkene som kommer aller best ut av Folksams store undersøkelse. Her representert ved Fiesta Econetic. Folksam oppgir kun 96 gram CO2 for denne modellvarianten, men versjonen som selges i Norge har partikkelfilter og slipper dermed ut 98 gram. Vis mer

Hva med deg?

Hva vil du legge vekt på neste gang du skal kjøpe bil? (Avsluttet)
Både miljø og sikkerhet(40%) 402
Verken miljø eller sikkerhet(30%) 296
Utelukkende sikkerhet(27%) 274
Utelukkende miljø(3%) 27
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Toyota, her representert ved iQ, er inne på Folksams miljøbil-liste med 3 modeller og 7 modellvarianter. Vis mer




For mange vil det kanskje fremstå som overraskende at de tre tyske prestisjemerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz kun nådde opp med én modell hver, mens Hyundai er inne med to.

Se hele listen nederst i artikkelen.

1. Sikkerhet

Men hvilke kriterier er det egentlig som ligger til grunn for kåringen? Jo, for det første må bilene tilfredsstille flere sikkerhetskrav. For å komme inn på listen må den aktuelle bilmodellen enten ha oppnådd fem stjerner hos Euro NCAP eller ha oppnådd minst 30 prosent bedre resultater enn gjennomsnittsbilen i Folksams egne statistikker basert på virkelige ulykker. Bilen må også ha oppnådd gode nakkeslengresultater (se fakta lengre ned i artikkelen), være utrustet med antiskrens (ESP), ha beltevarsler på førerplassen og veie mindre enn 1.901 kilo.

2. Klima

Det andre hovedkriteriet er rett og slett at bilen maksimalt slipper ut 120 gram CO2 per kilometer, noe som for bensinbilers vedkommende innebærer et forbruk på rundt 0,50 liter per mil. Dieselbiler som slipper ut 120 gram CO2 har et forbruk på rundt 0,45 liter drivstoff per mil.

Fordi det settes én grense for alle biler - og fordi det nødvendigvis er en relativt tett sammenheng mellom vekt og drivstoff-forbruk - innebærer Folksams kriterium at selskapet "diskriminerer" store biler.

Bioetanol-bilene slipper unna


Svenskene, som i mange år har vært veldig opptatt av bioetanol (E85), har imidlertid valgt det motsatte - "positiv diskriminering" for nettopp bioetanol-biler (og biler som kan gå på gass). Disse kan bruke helt opp til 0,92 liter drivstoff per mil og fortsatt bli klassifisert som miljøbil. 0,92 liter tilsvarer omtrent 221 gram CO2- utslipp, altså mer enn 100 gram over grensen for bensin- og dieselbiler.

Her i landet - som i mange andre land - har bioetanol og andre biodrivstoffer vært mer omdiskutert. Dette har ført til svak infrastruktur (pumper) og at få norske bilimportører har satset på bioetanol-biler - noe som i neste omgang har resultert i et svært beskjedent salg. Sett fra et norsk perspektiv er dermed bioetanol-bilene relativt uinteressante, og vi har dermed skilt dem ut i vår tabell.

Bare 29 modellvarianter igjen

Også Volvo, her representert ved C30, kommer godt ut, med hele fire modeller og 12 modellvarianter inne på listen. Flere av Volvos modellvarianter er imidlertid E85-biler. Vis mer


Ved å trekke ut bioetanol-bilene, blir antall biler på listen nærmest halvvert, fra 56 til 29 modellvarianter. Samtidig forsvinner fem europeiske bilmerker ut av listen, deriblant Saab med alle sine åtte modellvarianter.

Når vi fjerner E85-bilene, ser vi også at alle de store bilene forsvinner, sammen med drøye halvparten av de mellomstore. Når vi konsentrerer oss om bensin- og dieselbiler blir altså listen svært så eksklusiv. For eksempel har kun fem bilmerker "mellanstora bilar" som klassifiserer til betegnelsen miljøbil i henhold til Folksams kriterier (Audi, BMW, Ford, Toyota, Volvo).

"Semi-miljøbiler"

Er det ingen av Folksams "miljøbiler" som passer for deg? Da kan du trøste deg med at Folksam også har laget en mye lengre liste med snillere kriterier. Sikkerhetskravene er riktignok de samme, men forbruks-/utslippskravene er snillere - og differensiert i forhold til de ulike bilklassene. Snaue 200 bilmodellvarianter - rundt 12 prosent av alle variantene som selges i Sverige - tilfredsstiller Folksams "semi-miljøbil"-krav. Semi-miljøbil-listen finner du her. (Folksam).

Vis mer



Alle bilene i listen tilfredsstiller Folksams sikkerhetskrav (se fakta lenger ned i artikkelen). Modellvariantene i sort skrift har bensin- eller dieselmotor og slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer. Modellvariantene i grå skrift har motorer som er tilpasset E85 og gass. Forbruket er oppgitt i liter per mil. CO2-utslippene er oppgitt i gram per kilometer. Modellbetegnelsene er hentet fra Folksam. Kilde: folksam.se

Fakta om undersøkelsen 1: Miljøbiler

Folksam definerer "miljöbiler". Disse tilfredsstiller følgende kriterier:

Sikkerhet
1.Kollisjonssikkerhet: 5 stjerner hos Euro NCAP eller minst 30 prosent bedre enn gjennomsnittet i Folksams egen statisikk, basert på virkelige ulykker.

2. Nakkeslengbeskyttelse: Minst 3 poeng hos Euro NCAP eller "Good" hos IIWPG eller "Grønn" hos Folksam/Vägverket eller godt resultat i undersøkelser basert på virkelige ulykker (kilde ukjent for DinSide).

3. Må ha antiskrens (ESP).

4. Må veie mindre enn 1.901 kg.

Klima (forbruk og utslipp)
• Inntil 120 gram CO2 for bensin- og dieselbiler. Under 221 gram for bioetanol-biler.

Fakta om undersøkelsen 2: "Semi-miljøbiler"

I tillegg henter Folksam frem biler som tilfredsstiller overnevnte sikkerhetskrav og som har et relativt lavt forbruk (men som slipper ut mer enn 120 gram CO2). Folksam bruker ikke en egen betegnelse på disse bilene, vi har valgt å kalle dem semi-miljøbiler. Semi-miljøbilene er differensiert etter klasse, og må ikke forbruke mer drivstoff enn følgende (tall i liter per mil):

• "Små småbiler": Bensin: 0,54 - Diesel: 0,45
• "Større småbiler": Bensin: 0,63 - Diesel: 0,51
• "Mellomstore biler": Bensin: 0,70 - Diesel: 0,57
• "Store biler": Bensin: 0,78 - Diesel: 0,63
• "Små minibusser" (fleksibiler): Bensin: 0,75 - Diesel: 0,61
• "Store minibusser" (flerbruksbiler): Bensin: 0,86 - Diesel: 0,70

En oversikt over "semi-miljøbilene" finner du her (excel-dokument, Folksam).

Kilde: Det svenske forsikringsselskapet Folksam

Les også:

  • De sikreste og farligeste bilene - full oversikt
  • DinSide Motors juveler