<b>Godt valg:</b> Volvo V40 er ansett som en av de sikreste bilene på markedet, i følge Folksam.                                Foto: Fred Magne Skillebæk
Godt valg: Volvo V40 er ansett som en av de sikreste bilene på markedet, i følge Folksam. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

De sikreste bilene

Selv om nivået aldri har vært høyere, er det ingen bilmodeller som er helt like. Vi forteller deg hvilken bil som tar best vare på deg, familien din, og medtrafikantene dersom uhellet skulle være ute.

Å velge ny bil er ingen enkel øvelse. Størrelse, plass og utstyr er faktisk det enkleste, ettersom det handler om smak, personlige preferanser, og behov. Du vet hva du trenger og ønsker, og ser hva du får. Men hva med de elementene som i en kritisk situasjon betyr aller mest, sikkerheten?

Det er ikke mulig å se på en bil hvor sikker den er.

Elektronikk stjeler oppmerksomheten

Komplisert

Til sammen tester motorredaksjonen rundt 150 biler i året, og samler inn nesten uvirkelige mengder informasjon. Det vi derimot helst unngår å teste, er sikkerheten i praksis. Her må vi rett og slett støtte oss på eksterne fagorganer som gjør den slags på heltid.

I vår del av verden betyr det Euro NCAP. De utfører kollisjonstester av så godt som alle nye biler på markedet, og har nylig avsluttet sine rapporter for året som gikk.

Resultatet er positivt. Utviklingen går definitivt i riktig retning, for bilene blir bare sikrere og sikrere.

Dessverre er testene hos EuroNCAP statiske, på den måten at alle tester foregår etter en mal. Heldigvis utvides malen fra tid til annen, noe de sist gjorde i 2009. Ute i trafikken er som kjent alt svært varierende, og knapt to ulykker er helt like.

Trafikkulykker: Det er du som er syndebukken

Les mer om de siste klassevinnerne:

Renault Zoe (klassen småbiler) Dette er den franske produsentens småbil, en bil som kommer til Norge om ikke lenge. Bilen har fått veldig gode resultater fra Euro NCAP, med 89 prosent av 100 mulige for voksne personer, og 80 prosent for barn. Her beskyttes hodet, hofter og bein på forsetepassasjerene på en god måte ved frontkollisjon, og overkroppen spesielt godt ved sidekollisjon. Nakkeslengbeskyttelsen er trukket ned til marginal, hvilket er nivå tre fra det beste. For sikkerhetssystemene er bilen premiert med 85 av 100 mulige prosent. Foto: Renault
Qoros 3 (kompaktklassen) Den sikreste bilen Euro NCAP testet i 2013 er kinesisk, ikke kommet på markedet enda, men skal vises på bilmessen i Geneve. Kompaktklassen er den type bil det selges mest av i Europa, så det er ikke veldig tilfeldig at det er her Qoros satser. Med 95 prosent score for voksne, og 87 prosent for barn, har Qoros 3 ryddet bordet. Den har også god beskyttelse for nakkesleng, og er skånsom mot fotgjengere. I tillegg har kineserne puttet på med sikkerhetsutstyr som er velfungerende nok til å få 81 porsent av 100 mulige. Foto: Qoros
Lexus IS 300h (klassen familiebiler): Euro NCAP har trukket frem Lexus IS 300h som en av de sikreste bilene i klassen store familiebiler, og den sikreste de testet i denne klassen i 2013. Aller best beskytter den voksne personer, og da først og fremst i forsetene, og med hode og hofteparti som best. I tillegg får den gode resultater for beskyttelse mot nakkesleng. Barn mellom 18 måneder og 3 år gamle har også fått toppscore. Et aktivt panser beskytter eventuelle fotgjengere som måtte bli påkjørt på en mer skånsom måte enn det som er vanlig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Kia Carens (klassen flerbruksbil): Carens gjorde en veldig god figur under Dagbaldets kåring av Årets Bil 2014. Den er også hedret av Euro NCAP for sin sikkerhet, og trukket frem som den sikreste flerbruksbilen i året som gikk. Bilen har fått hele 94 prosent score for beskyttelse av voksne personer i forstolene, med påfølgende gode resultater for nakkeslengbeskyttelse. Den har noe mer moderate resultater med 76 prosent for barn i baksetet. Særlig frontfangeren er trukket frem for å være så skånsom som det er mulig å gjøre den under påkjørsler av fotgjengere. Foto: Knut Moberg
Jeep Cherokee (Liten SUV): De har ikke lang og god tradisjon for å få gode resultater i kollisjonstester, men det er tydelig at den amerikanske produsenten har lagt seg i selen. Nye Cherokee har fått gode resultater over det hele med 92 % for voksne, 79 % for barn, 67 % for fotgjengere og 74 % for aktivt sikkerhetsutstyr. Det skorter fortsatt litt på nakkelengbeskyttelse, og den har ned mot marginal beskyttelse enkelte steder i fronten. Dette er likevel nok til toppscore, og til å bli beste kompakt-SUV testet i 2013. Foto: Jeep
Hyundai Santa Fe (Stor SUV): Riktig nok ble den testet i 2012, men Santa Fe fikk veldig gode resultater. Med 96 prosent for voksne, 89 prosent for barn, så er det et stort skritt i riktig retning i forhold til den forrige modellen, som ikke engang nådde 5 stjerner. Det eneste som kunne vært noe bedre var nakkeslengbeskyttelsen. Den nådde kun marginal beskyttelse. Både 18 måneder gamle barn i stol, og 3-åringer i stol i kjøreretning ble også premiert godt. Foto: HYUNDAI


Fire kriterier

Euro NCAP gir score i prosentpoeng i fire testkategorier. De fire kategoriene er:

• Beskyttelse av voksne
• Beskyttelse av barn
• Beskyttelse av fotgjengere
• Hvilke sikkerhetsanordninger bilen er utstyrt med

Innenfor hver av disse kategoriene er det flere forskjellige elementer som testes, og som gis punktpoeng. Resultatet fra hver av disse elementene legges så sammen, og kategorien gis et totalt resultat i prosentpoeng i en skala opp til maksimalt 100.

Euro NCAP har dessverre ingen vekting de fire kategoriene imellom, så det er så godt som umulig å sammenligne to biler, for på den måten å finne den sikreste.

Sintef forsker forøvrig på et system der bilen selv varsler til eksterne dersom den får sladd. Dersom eksempelvis vegvesenet får melding om flere slike hendelser, så kan de nesten med sikkerhet anslå at det er nødvendig å strø på strekningen.

Autobrems

Volvo har laget en utvendig kollisjonspute som skal beskytte myke trafikkanter når uhellet er ute. Foto: Volvo Vis mer


Etter hvert som utviklingen skrider frem, så dukker det opp nye elementer som vektlegges ekstra. Både Euro NCAP og svenske Folksam trekker frem autobrems som den viktigste nyvinningen den senere tiden.

Dette er systemer som i forskjellig grad bremser opp når bilen selv oppdager at et uhell eller ulykke er i ferd med å skje.

På den måten veier den opp for førerens uoppmerksomhet eller trege reaksjonstid, og reduserer bremsestrekningen. Noen systemer bremser bare delvis, mens andre fullfører til det stopper helt. Enkelte systemer er sågar så aktive at de også styrer unna når det ikke finnes andre utveier.

Autobrems er aller best til hjelp i urbane miljøer under 50 km/t, og rundt 25 prosent av potensielle ulykker er beregnet unngått som følge av autobrems. Underlaget viser også at personskader som følge av påkjørsel bakfra er redusert med hele 64 prosent, takket være slike hjelpesystemer. Om lag 60 prosent av skader som følge av kollisjoner mellom kjøretøy handler om nakkeslengskader.

Dette er fartsdumpen som kun tar synderne

Sammenfatter

Svenske Folksam lager årlig sine egne rapporter, og har i tillegg laget et vektingssystem for Euro NCAP sine tester. Basert på dette, og informasjon fra til sammen 158.000 trafikkulykker, lager de årlig en oversikt over markedets aller sikreste biler.

Denne oversikten blir dermed kanskje den mest komplette som finnes for vår del av markedet, i og med at den tar for seg Euro NCAP sitt grundige, men statiske arbeid, og sammenfatter dette med resultatet fra ulykker i praksis.

Vi gir deg her oversikten over markedets sikreste biler i hver klasse. Ettersom Euro NCAP la om testrutinene i 2009, så er ikke tall fra før dette tatt med, ettersom de ikke er sammenlignbare.

Dette er de årlige klassevinnerne fra Euro NCAP:

Vis mer

Klikk på tabellen for større versjon:

Her er resultatene etter Folksams utregninger:

Vis mer

Klikk på bildet for større versjon: