De sikreste bilene: Full oversikt

Kjøp verken ny eller brukt bil før du har sjekket Euro NCAP-resultatene. Vi gir deg full oversikt over mer enn 250 testede bilmodeller.

OBS: Denne artikkelen omfatter resultater for biler testet før februar 2009. Resultater for biler testet fra og med februar 2009, finner du ved å klikke her.

DinSide Motor har siden våren 2003 servert våre lesere full oversikt over alle bilmodeller som er kollisjonstestet hos Euro NCAP. Listene har blitt løpende oppdatert etter hvert som nye modeller har kommet til.

Poengene

DinSide Motor nøyer seg ikke med å fortelle hvor mange stjerner de ulike modellene har gjort seg fortjent til. Vi gir deg også poengene som ligger til grunn for stjernene. Dermed blir det klart hvilke modeller som med nød og neppe klarte den aktuelle stjernen (tredje/fjerde/femte) - og hvilke biler som klarte det med god margin.

Beltevarsler-poeng

Vis mer
Vis mer

Hva med deg?

Vil du legge vekt på Euro NCAP-resultater neste gang du skal kjøpe bil? (Avsluttet)
Ja, helt klart(63%) 3932
Ja, men pris er viktigere(19%) 1189
Nei(13%) 834
Interesserer meg ikke(4%) 256
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Frontkollisjonstesten Vis mer
Sidekollisjonstesten Vis mer


I våre lister avsløres det også hvilke modeller som oppnår fem stjerner på eget grunnlag - og hvilke som trenger billige beltevarsler-poeng for å oppnå den ettertraktede femte stjernen. (Les mer om testprogrammet og poengsystemet her.)

Ni klasser

I underartiklene får du full oversikt over alle bilene som er testet av Euro NCAP. Vi har, i likhet med Euro NCAP, sortert bilene etter klasse. Årsaken til at de ulike bilene er plassert i ni klasser, er at Euro NCAP-stjernene ikke er direkte sammenlignbare.

Frontkollisjons-testen

I Euro NCAPs frontkollisjonstest kjøres testbilene inn i en barriere, noe som betyr at de møter sin egen vekt. Dermed utsettes for eksempel en Renault Clio for mindre dramatiske kollisjonskrefter enn en Volvo XC90.

Begge disse bilene har oppnådd 14 poeng i frontkollisjonstesten. Likevel vil Volvoen i praksis være en sikrere bil i en frontkollisjon. I en frontkollisjon med en Toyota Avensis for eksempel, vil nemlig en Volvo XC90 i kraft av sin egenvekt beskytte sine passasjerer bedre enn en Renault Clio.

Sidekollisjons-testen

I sidekollisjonstesten kjøres en 150 centimeter bred rambukk inn i bilen. Rambukken holder 50 kilometer i timen når den treffer. Fordi det er rambukken som beveger seg, og ikke bilen, blir alle biler - uansett størrelse - utsatt for samme påkjenning. Dermed kan resultatene som oppnås til en viss grad sammenlignes på tvers av de ni klassene.

Stolpetesten

Stolpetesten havner i en mellomstilling. Bilen beveges sidelengs mot en stillestående stolpe, noe som betyr at bilens egenvekt får betydning. På den annen side vil lyktestolper, trær og lignende aldri ha egen bevegelsesenergi. Stolpetesten, som er frivillig for produsentene, gir forøvrig maksimalt to poeng og resultatet avgjøres ofte av om bilen har hodekollisjonsputer eller ikke.

Klassekamerater kan sammenlignes

Innenfor de enkelte klassene, derimot, er tallene sammenlignbare. Det betyr for eksempel at dagens Renult Clio, med sine fem stjerner, vil beskytte deg langt bedre enn Chevrolet Kalos, som kun fikk tre stjerner.

OBS: Denne artikkelen omfatter resultater for biler testet før februar 2009. Resultater for biler testet fra og med februar 2009, finner du ved å klikke her.

Full oversikt

Her finner du resultatene for alle bilene testet av Euro NCAP før februar 2009:

  • Småbiler
  • Kompaktklassen
  • Mellomklassen
  • Storbiler
  • Fleksibiler
  • Flerbruksbiler
  • Firehjulstrekkere
  • Store firehjulstrekkere
  • Pickuper
  • Roadstere
  • Relaterte artikler:

  • Barn i bil: Dette er de sikreste modellene

  • Billed-spesial: Slik ser de ut etterpå
  • Flere kollisjonstest-artikler
  • Artikler om bilsikkerhet generelt
  • Eksterne lenker:

  • Euro NCAP