<b>SIKKER DERSOM ULYKKEN ER UTE?</b> Vi har samlet alle kollisjonstestene til Euro NCAP på ett sted. Sjekk din bil her. Foto: IIHS
SIKKER DERSOM ULYKKEN ER UTE? Vi har samlet alle kollisjonstestene til Euro NCAP på ett sted. Sjekk din bil her. Foto: IIHSVis mer

De sikreste bilene: Full oversikt

Vi har samlet alle kollisjonstestene på ett sted. Sjekk her før du kjøper ny eller brukt.

DinSide har siden våren 2003 servert våre lesere full oversikt over samtlige bilmodeller som er kollisjonstestet hos Euro NCAP. Listene har blitt løpende oppdatert etter hvert som nye modeller har kommet til.

I februar 2009 innførte imidlertid Euro NCAP et helt nytt test- og poengsystem. Mens bilene tidligere ble tildelt tre karakterer i form av stjerner (voksen-, barne- og fotgjengerbeskyttelse), får de heretter kun én karakter. Beste karakter er som tidligere fem stjerner.

En oppdatert liste med alle bilene som er testet etter det nye poeng- og testsystemet, finner du nederst i artikkelen. Listen omfatter nå 126 biler.

Finner du ikke den bilen du leter etter i denne tabellen, kan det hende den er testet etter det gamle testopplegget, og disse testene finner du her:

Voksenbeskyttelse: Tabeller og forklaringer (310 modeller)
Barnebeskyttelse: Tabeller og forklaringer (148 modeller)

Til sammen er det altså snakk om testresultater på 584 biler.

Ikke direkte sammenliknbare

Testene etter ny og gammel mal er ikke direkte sammenliknbare, ettersom både testopplegget og karaktersettingen er endret. For ikke å sammenlikner epler og pærer, har vi derfor valgt å skille mellom de gamle og de nye testresultatene.

Tidligere var det for eksempel mulig å oppnå fem voksenbeskyttelse-stjerner selv om bilen var elendig på barne- og fotgjengerbeskyttelse. Dette ble også misbrukt i reklame fra bilprodusentene, de kunne da bruke de fem stjernene i annonseringen, selv om bilen skåret dårlig på de øvrige testene. Dette er ikke lenger mulig.

Du finner en grundig beskrivelse av det nye test- og poengsystemet her.

En bil som har blitt tildelt fem av de nye Euro NCAP-stjernene, tilfredsstiller visse minimumsnivåer både når det kommer til beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere. I tillegg kreves det et visst minimum av sikkerhetsutstyr for å bli tildelt den femte stjernen.

De nye resultatene: Ingen klassedeling

De gamle testene var inndelt etter vektklasse, men dette gjelder ikke for de nye testene. De aller fleste testresultatene etter den nye testmalen er vektuavhengige.

Vi vil likevel minne om at en tung bil i en møteulykke vanligvis vil være å foretrekke fremfor en lett bil, selv om disse to bilene kan ha oppnådd like gode resultater i Euro NCAPS frontkollisjonstest.

ALLE BILENE SOM ER TESTET PER DESEMBER 2011:

Tabellen er oppdatert 9. desember 2011. Vis mer


Slik forstår du tabellen

*: Bilmodellnavn etterfulgt av asterisk (*) indikerer at modellen først ble testet under det gamle regelverket. I ettertid har produsenten bedt om å få gjennomføre nye tester for derved å kunne motta fem stjerner også etter det nye regelverket.

GRØNN BAKGRUNNSFARGE: Bilmodeller merket med grønn bakgrunnsfarge er testet etter 1. januar 2010 og er derfor vurdert etter strengere krav enn de andre bilene, som er testet mellom mars 2009 og 1. januar 2010.

GUL BAKGRUNNSFARGE: Summer merket med signalgul bakgrunnsfarge kvalifiserte til 2009-kravene for 5 stjerner, men kvalifiserer ikke til 2010-kravene.

ORANSJE BAKGRUNNSFARGE: Summer merket med oransje bakgrunnsfarge kvalifiserer verken til 2009- eller 2010-kravene for 5 stjerner.

STJERNER: Den første tallkolonnen oppgir antall stjerner, maksimalt 5.

SUM* (gul): Oppgir en vektet prosentsats basert på oppnådde resultater i de fire hoveddisiplinene (i lilla). Denne prosentsatsen er regnet ut av DinSide, fordi Euro NCAP ikke selv oppgir denne. Vi har valgt å rangere bilene i henhold til denne prosentsatsen. Minimum sats for å oppnå fem stjerner i 2009 er 70 prosent, i 2010 steg dette kravet til 75 prosent. I 2012 vil kravet stige til 80 prosent. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent.

VOKSEN (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent sammenlagt i de 4 voksenbeskyttelse-testene (front, side, stolpe, nakke). Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (36 poeng).

BARN (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i barnebeskyttelse-testene (front pluss en rekke karakterer knyttet til selve setet, bruksanvisninger og festemuligheter). Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (49 poeng).

FOTGJENGERE (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i fotgjengerbeskyttelse-testene. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (36 poeng).

UTSTYR (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i utstyr-disiplinen. Det gis poeng for antiskrens (ESP), beltevarslere, hastighetsbegrensere og hastighetsvarslere. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (7 poeng)

FRONT (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i frontkollisjonstesten. Maksimalt oppnåelig sum: 16 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

SIDE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i sidekollisjonstesten. Maksimalt oppnåelig sum: 8 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

STOLPE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i stolpestesten. Maksimalt oppnåelig sum: 8 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

NAKKE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i nakkesleng/whiplash-testene. Maksimalt oppnåelig sum: 4 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

ESP (blå): Oppgir om bilen har fått poeng fra Euro NCAP for å antiskrens (ESP). "Ja" betyr at Euro NCAP har gitt bilen tre poeng. Disse poengene inngår i utstyr-disiplinen (lilla).

MIN FOR 5 STJ (fom. 2010): Den tredje nederste raden viser hvor høy prosentsats som kreves i de ulike disiplinene (og sammenlagt) for at en bil skal kunne oppnå 5 stjerner fra og med 1. januar 2010.

MIN FOR 5 STJ (tom. 2009): Den nest nederste raden viser hvor høy prosentsats som var påkrevet i de ulike disiplinene (og sammenlagt) for at en bil skulle kunne oppnå 5 stjerner til og med 31. desember 2009.

VEKT I FORHOLD TIL SUM**: Den nederste raden viser hvor høy vekt de fire ulike disiplinene har når sum (sammenlagtresultat) skal regnes ut.

Blå tall: Resultater som av DinSide anses å være spesielt sterke.

Blå tall i fet skrift: Det beste resultatet som er oppnådd i den aktuelle disiplinen/øvelsen.

Røde tall: Resultater som av DinSide anses å være svake.

Røde tall i fet skrift: Det dårligste resultatet som er oppnådd i den aktuelle disiplinen/øvelsen.

p = poeng