De sikreste bilene for barn

Har du - eller venter du - barn eller barnebarn? Vi viser deg hvilke bilmodeller som gir de små best beskyttelse - og hvilke du bør holde deg unna.

OBS: Denne artikkelen omfatter resultater for biler testet før februar 2009. Resultater for biler testet fra og med februar 2009, finner du ved å klikke her.

Euro NCAP har gjennomført kollisjonstester siden 1997 og har siden den gang rukket å vrake hundrevis av bilmodeller. Mange DinSide-lesere er fortrolige med Euro NCAPs kollisjonstester, som resulterer i én til fem stjerner. Disse stjernene avslører hvordan den aktuelle bilmodellen beskytter fører og forsetepassasjer.

Fra 2003

De velkjente Euro NCAP-stjernene sier imidlertid ingen ting om hvordan bilen beskytter barn, som vanligvis plasseres i baksetene. Ved utgangen av 2003 innførte imidlertid Euro NCAP en ny disiplin - barnebeskyttelse. Barnebeskyttelses-testen viser hvordan de aktuelle bilene beskytter to barn - ett på 18 måneder og en treåring. De små kollisjonsdukkene plasseres i hvert sitt barnesete, som velges ut av bilprodusenten.

Mulighet for ekstrapoeng

43 POENG: Toyota Prius oppnådde 43 poeng i barnebeskyttelses-testen, den høyeste poengsummen noen bil foreløpig har oppnådd hos Euro NCAP. Vis mer
ILLUSTRASJON: Volvo Vis mer

Hva med deg?

Har sikkerhet for barn noen betydning for ditt bilvalg? (Avsluttet)
Ja(87%) 1893
Nei(13%) 292
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
"BARNE-STJERNER": Euro NCAP har siden utgangen av 2003 undersøkt hvordan ulike bilmodeller og barneseter beskytter barn. Som i de ordinære kollisjonstestene er fem stjerner høyeste oppnåelige poengsum. Vis mer
42 POENG: Mange ble overrasket da det viste seg at BMW 5-serie kun ble tildelt fire Euro NCAP-stjerner i 2004. Det mange overså, var at 5-serie oppnådde hele 42 poeng i barnebeskyttelses-testen, den nest beste poengsummen som foreløpig er oppnådd.
  Vis mer
JUMBO: Smart Forfour ble kun tildelt 18 poeng, noe som bare kvalifiserer til to stjerner. Bilen kan dermed ikke sies å egne seg for barnefamilier. Vis mer
TUNGT HODE: Denne illustrasjonen fra Volvo viser kropps-proporsjonene til ulike aldersgrupper. Hos en ni måneder gammel baby utgjør hodet en firedel av den totale kroppsvekten. Vis mer


Det gis først og fremst poeng etter hvor godt barna beskyttes i front- og sidekollisjonene. I tillegg kan det gis en rekke ekstrapoeng. Blant annet premieres isofix-fester og muligheten for å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete. Euro NCAP vurderer også merkingen i bilene. For eksempel gis det tilleggspoeng hvis advarselen mot å plassere barnesete i fremre førersetet er tydelig og lettfattelig. Les mer om kriteriene her.

Toyota Prius flest poeng

Barnebeskyttelses-evnen belønnes altså med poeng, som i sin tur resulterer i én til fem stjerner. Maksimal oppnåelig poengsum er i dag 49 poeng og 49 poeng er også kravet for å bli tildelt fem stjerner (skalaen går helt til 60 poeng fordi Euro NCAP skal ha muligheten til å legge inn nye elementer i testen i fremtiden).

Mens en svært høy andel av bilene som har vært testet de siste par-tre årene klarer fem "ordinære" Euro NCAP-stjerner, er det så langt ingen av de nesten hundre modellene som er testet som har klart å oppnå fem "barne-stjerner".

Prius best så langt

Bestemann så langt er Toyota Prius, som i 2004 ble tildelt 43 poeng. Bare en håndfull av de nesten hundre bilene har klart å oppnå mer enn 40 poeng. På den annen side har det store flertall klart å sikre seg fire eller tre stjerner. Kun fire modeller har måttet nøye seg med to stjerner. Tre av disse er Fiat Idea (23 poeng i 2006) (selges ikke i Norge), Renault Kangoo (23 poeng i 2003) og Fiat Panda (21 poeng i 2004), som opplaget ikke egner seg for barnefamilier. Det foreløpig mest katastrofale resultatet - 18 poeng - ble tildelt verstingen Smart Forfour i 2005.

Kolliderer "med sin egen vekt"

Det må understrekes at Euro NCAP deler bilene inn i klasser og at resultatene ikke er direkte sammenlignbare på tvers av disse klassene. Dette fordi frontkollisjonstesten går ut på at 40 prosent av testbilens front kjøres inn i en deformerbar barriere i 60 kilometer i timen. Det ligger i denne testens natur at testbilens vekt er avgjørende for hvilke krefter som blir utløst i selve kollisjonen - bilen kolliderer på en måte med sin egen vekt. Samme problemstilling er aktuell i den såkalte stolpetesten, der testbilene slynges sideveis mot en stolpe i 29 kilometer i timen.

Sidekollisjonstesten derimot, der en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i testbilenes side, diskriminerer ikke. Her blir både småbiler og store firehjulstrekkere utsatt for nøyaktig samme påkjenning.

Men fordi frontkollisjonstesten og stolpetesten altså påvirkes av bilens egenvekt, blir ikke resultatene direkte sammenlignbare. For eksempel vil ikke nødvendigvis en firestjerners småbil være like sikker som en firestjerners storbil i en frontkollisjon med en Toyota Land Cruiser.

Treåringen

Bilprodusentene kan altså velge barneseter selv og det er viktig å være klar over at de aktuelle barnesetene er avgjørende for den poengsummen som oppnås. Med andre barneseter er det langt fra sikkert at resultatene hadde blitt de samme.

Felles for de aller fleste produsentene er at de velger å montere setet fremovervendt for treåringens vedkommende. Det store flertall velger også å bruke det standardiserte festesystemet isofix, som består av to festekroker og et toppanker.

Halvannetåringen

For det 18 måneder gamle barnets vedkommende, velger flertallet å montere setet bakovervendt. Stadig flere velger å bruke isofix. Oversikt over hvilke barneseter de ulike produsentene har valgt å satse på finner du hos Euro NCAP.

Hodekollisjonsputer

Samtlige testbiler er utrustet med frontkollisjonsputer og det store flertall er i tillegg testet med sidekollisjonsputer i forsetene. Slike kollisjonsputer gir imidlertid ingen økt sikkerhet for baksetepassasjerer.

Hodekollisjonsgardiner derimot, som dekker både de fremre og de bakre sidevinduene, ser ut til å styrke sikkerheten også for småbarn i baksetet. Vi anbefaler derfor barnefamilier (og alle andre for den saks skyld) å satse på en bil med hodekollisjonsputer - selv om disse alene selvsagt ikke er avgjørende for hvor sikker bilen blir.

Euro NCAP-stjerner og "barne-stjerner"

Det ser ut til å være en ganske klar sammenheng mellom de ordinære Euro NCAP-stjernene og barnebeskyttelses-stjernene. Likevel bør man selvsagt sjekke både barnebeskyttelses-stjerner og NCAP-stjerner før man velger bil.

Du finner vår oversikt over de ulike bilenes NCAP-resultater ved å klikke her. Her finner du også barneresultater for biler testet fra og med februar 2009.

  • Test-kriterier og poengsystem finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • De fullstendige resultatene finner du her:

  • Småbiler
  • Kompaktklassen
  • Mellomklassen
  • Storbiler
  • Fleksibiler
  • Flerbruksbiler
  • Firehjulstrekkere
  • Store firehjulstrekkere
  • Relaterte artikler:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • Baby i bil: Bag, Boxette eller barnesete?
  • Sikkerhet: Hvor og hvordan bør barnet sitte?
  • De nye barnesikrings-reglene i et nøtteskall
  • Billed-spesial: Slik ser de ut etterpå
  • Flere kollisjonstest-artikler
  • Artikler om bilsikkerhet generelt
  • Og, fra DinSide Helse:

  • - Gambler med barns bilsikkerhet
  • Trodde du ungen var sikrest her?
  • Eksterne lenker:

  • Euro NCAP