DinSides rangerte liste avslører hvilke biler som har gjort det best og dårligst hos Euro NCAP. I tillegg får du detaljert sikkerhetsinformasjon presentert på en oversiktlig måte. Foto: Jogrim Aabakken
DinSides rangerte liste avslører hvilke biler som har gjort det best og dårligst hos Euro NCAP. I tillegg får du detaljert sikkerhetsinformasjon presentert på en oversiktlig måte. Foto: Jogrim AabakkenVis mer

De sikreste bilene - unik oversikt

Hos DinSide finner du en unik og rangert oversikt over alle bilmodellene som har gjennomgått Euro NCAPs nyeste tester.

Kollisjonstest-instituttet Euro NCAP har kollisjonstestet biler helt siden 1997. Men i mars 2009 gjennomførte instituttet en stor revisjon av sin testvirksomhet. Blant annet innførte Euro NCAP en nakkeslengtest og en vurdering av enkelte aktive sikkerhetselementer, deriblant antiskrens og hastighetsbegrensere. Samtidig innførte instituttet et nytt karaktersystem. Mens bilene tidligere ble tildelt tre poengsummer i form av stjerner, får bilene nå kun ett sett stjerner.

Gå rett til oversikten.

Mot sin hensikt

Målet med å innføre én karakter, var selvsagt å gjøre det enklere for folk å få oversikt over hvilke biler som er trygge og hvilke som er usikre.

I praksis har imidlertid det nye poengsystemet gjort Euro NCAP-sidene mindre oversiktlige og mindre brukervennlige. Dette fordi hele 41 av 47 biler som er testet etter de nye reglene har oppnådd toppkarakteren - 5 stjerner.

Fire modeller har oppnådd 4 stjerner, mens bare to endte opp med 3 stjerner. Ingen bilmodeller har blitt avspist med 1 eller 2 stjerner. Dermed klarer ikke Euro NCAPs nye poengsystem å skille klinten fra hveten.

Vanskelig å forstå

Riktignok oppgir Euro NCAP en rekke poengsummer og prosentsatser knyttet til hver enkelt bilmodell. Problemet er at den jevne leser ikke har noen forutsetning for å forstå noe som helst av disse tallene.

Derfor har DinSide brukt mye tid på å sette oss inn i hvordan Euro NCAPs poengsystemer fungerer. Dette har gjort oss i stand til å presentere og løpende oppdatere en rangert liste over samtlige biler som er testet ifølge det nye regimet.

Skiller vinnere fra tapere

Hvis man nøyer seg med å lese Euro NCAPs stjerner, som flittig videreformidles av mediene, kan de se ut som om Volkswagen Golf og Citroën DS3 gjorde det omtrent like godt. Begge oppnådde jo fem stjerner.

Ved å gå inn på vår rangerte og detaljerte oversikt, får man imidlertid vite at DS3 måtte nøye seg med 73,0 prosent måloppnåelse totalt, og dermed havner på en 36.-plass på vår liste. Golf derimot, oppnådde hele 84,6 prosent, det beste resultatet Euro NCAP så langt har tildelt.

Begrunnelsene

Vår oversikt viser også bakgrunnen for at Golf gjorde det så godt og at DS3 gjorde det relativt svakt. DS3 utmerket seg for eksempel negativt på området barnebeskyttelse (71 prosent), mens Golf gjorde det godt (84 prosent). Og mens DS3 måtte nøye seg med 87 prosent oppnåelse på voksenbeskyttelse (som omfatter front-, sidekollisjon-, stolpe- og nakkeslengtester) oppnådde Golf hele 97 prosent.

DinSide presenterer også gjennomsnittssummer og bruker blå og røde tall for å gjøre det enkelt å se på hvilke områder de ulike bilene gjør det spesielt godt og dårlig.

Under tabellen finner du i tillegg en grundig "bruksanvisning" samt en lenke til en unik forklaring av Euro NCAPs tester og poengsystemer.

Vår unike tabell finner du her.

Les også:

  • DinSide Motors juveler