Subaru XV starter på 300.000 kroner, men de fleste velger nok dieselmodellen til 320.000 og oppover
Subaru XV starter på 300.000 kroner, men de fleste velger nok dieselmodellen til 320.000 og oppoverVis mer

De rimeligste SUVene

SUV er stadig populært og utvalget øker fortsatt. Her ser du hva du må betale for de rimeligste modellene.

Selv om utvalget SUVer har økt kraftig de siste årene, spesielt i den rimeligere delen av markedet, er det ikke til å komme vekk fra at det fortsatt koster litt å skaffe seg høy bil med firehjulstrekk. Dette ser imidlertid ikke ut til å skremme nordmenn, for SUVer selger fortsatt bra her til lands.

Biler som Mitsubishi ASX, Volkswagen Tiguan og Nissan Qashqai har lenge vært blant landets aller mest solgte biler.

SUV er populært

På topp 20-listen over de mest solgte bilene i Norge ved utgangen av august, var seks av bilene SUVer. Etter juli var det hele sju blant topp 20. Andelen med firehjulsdrift er for tiden også svært høyt, opp i mot 30 prosent, i følge OFVs registreringsstatistikk.

Vi har i denne sammenheng valgt å konsentrere oss om nettopp firehjulstrekkerne blant SUVene, selv om mange SUVer i dag kommer både med firehjulsdrift og tohjulsdrift.

De kompakte

Vi har sett gjennom SUVene på dagens marked og rangert dem etter pris. Man kan alltids diskutere hva som er en SUV, men med noen unntak vil deltakerne i denne konkurransen gi seg selv. Vi har sett bort fra de minste variantene, med minst SUV-preg. Blant disse er Toyota Urban Cruiser, Mini Countryman og Nissan Juke, for å nevne noen. Vi konsentrerer oss med andre ord om bilene i kompaktsegmentet og oppover.

Subaru XV billigst

Billigst på vår liste er nye Subaru XV. Den starter på 300.000 kroner, da med en 1,6-liters bensinmotor med 114 hestekrefter. Mer populær er den nok med en dieselmotor på 109 hester. Da starter prisen på 320.000 kroner. Dette har vært en etterlengtet bil for Subaru, og XV har vært blant de heteste nykommerne i sommer.

Citroën C4 Aircross er blant de aller rimeligste SUVene med firehjulsdrift Foto: Cato Steinsvåg
Subaru XV starter på 300.000 kroner, men de fleste velger nok dieselmodellen til 320.000 og oppover
Nissan Qashqai drar på årene, men selger fortsatt bra
Mitsubishi ASX har en god stund vært blant Norges aller mest solgte biler
Yeti er også en rimelig SUV
Kia Sportage gir mye motor for pengene
Peugeot 4008 er ikke rimeligst, men den er velutstyrt helt fra standardmodellen
Mazda CX5 bikker over 350.000 kroners-merket med et par tusenlapper, men er uansett vår favoritt i denne klassen for tiden Foto: Cato Steinsvåg
Volkswagen Tiguan er med sin startpris på 386.000 langt fra den rimeligste SUVen, men den selger likevel svært godt for tiden



Citroën C4 Aircross billigst med diesel

Like etter følger nye Citroën C4 Aircross, som vi nylig testet. Dette er i stor grad samme bil som Mitsubishi ASX og Peugeot 4008, og den gjør absolutt nytten. Prisen starter på 310.000 kroner, men da skal det også sies at dette er en kampanjepris, og at ordinær veiledende pris starter på 325.000 kroner. Billigste utgave med firehjulsdrift har en 1,6-liters dieselmotor med 115 hester som duger fint i denne bilen.

Mitsubishi ASX

Deretter følger nettopp Mitsubishi ASX, med en startpris på 317.000 kroner. Denne har riktignok en litt annen motor enn omtalte C4 Aircross. Hos Mitsubishi dreier det seg om en 1,8-liters dieselmotor, men også denne har 115 hester, som holder lenge i en bil som ASX.

Skoda Yeti

Ubetydelig dyrere er Skoda Yeti, som starter på 319.000 kroner med firehjulsdrift. Yeti er en litt annerledes SUV, som er ganske liten utvendig, men relativt romslig innvendig. Den aktuelle motoren er en 2,0-liters dieselmotor med 110 hester, hvilket gir bilen akseptable ytelser. Vi har kjørt denne motoren med forhjulsdrift.

Nissan Qashqai henger med

Mazda CX5 bikker over 350.000 kroners-merket med et par tusenlapper, men er uansett vår favoritt i denne klassen for tiden Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Nissan Qashqai har vært populær i en årrekke, og den er også blant de rimeligste SUVene. Fra 330.000 koster den, med en 1,6-liters dieselmotor på 130 hester som jo er en del sterkere enn bilene nevnt ovenfor. Ulempen til Qashqai er først og fremst at den begynner å dra litt på årene.

Peugeot 4008

Langt ferskere er Peugeot 4008, som starter på 340.000 kroner. Den er dyrere enn brødrene ASX og C4 Aircross, men er også velutstyrt fra start av. Ellers er det i stor grad snakk om samme bil, og motoren er den samme som 1,6-literen i C4 Aircross.

Motorsterk Kia Sportage

Fra 342.000 starter Kia Sportage. Dette er også en spennende bil, og den aktuelle modellen har en 2,0-liters dieselmotor på 136 hester, og er således et betydelig hakk sterkere enn de fleste nevnt ovenfor. Velfungerende firehjulsdrift og et pent interiør er også positive kvaliteter ved Sportage.

Resten fra 350.000 kroner og oppover

Volkswagen Tiguan er med sin startpris på 386.000 langt fra den rimeligste SUVen, men den selger likevel svært godt for tiden Vis mer


Etter disse bilene, bikker prisene over 350.000 kroner. Så vidt over denne grensen finner vi Mazda CX5 og Hyundai ix35. CX5 er for tiden vår favoritt i klassen, og den kan være verdt noen kroner ekstra. I intervallet herfra og opp til 400.000 kroner følger en rekke biler, blant annet Volkswagen Tiguan, Toyota Rav4, Ford Kuga, Honda CR-V og Subaru Forester, for å nevne noen. Flere av disse er populære biler, og det med god grunn, men de er altså merkbart dyrere enn bilene nevnt ovenfor.

Ny Honda CR-V kommer snart

Utstyrsforskjeller

Vi gjør oppmerksom på at utstyrsnivået på de omtalte bilene vil kunne variere en hel del, i tillegg til at motoriseringene er ulike. Det er dermed ikke sikkert at rekkefølgen bilene står i er representativ for likt utstyrte og motoriserte biler. Da må man sammenligne hver enkelt bil og gjøre seg opp et helhetlig bilde. Rangeringen er ment å gi et bilde av hvor i prissjiktet de rimeligste SUVene ligger.

For et totalt bilde av biløkonomien, vil man også måtte inkludere verditap, drivstofforbruk og forsikringskostnader, for å nevne noe. Prisene er dessuten uten frakt- og leveringsomkostninger.

Les også: Dette utstyret øker sikkerheten mest