Kompaktklassen er populær i Norge, og ikke uten grunn. Her Opel Astra. Foto: Cato Steinsvåg
Kompaktklassen er populær i Norge, og ikke uten grunn. Her Opel Astra. Foto: Cato SteinsvågVis mer

De populære kompaktbilene

Kompaktklassebiler er populære i Norge. Her ser du listen over de mest solgte.

Kompaktklassen står for en stor del av salget i Norge. 8 av de 30 mest solgte bilene kan plasseres i denne klassen som også ofte har blitt kalt Golf-klassen, ikke helt ufortjent siden Volkswagen Golf er den soleklare lederen.

Men Golf som er Norges desidert mest solgte bil har selskap fra mange andre kompaktklassebiler på den øvre delen av listen over Norges mest solgte biler, levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Kombikupé og stasjonsvogn

Det kan alltid diskuteres i hvilken klasse en bil skal plasseres. Vi har valgt å se bilene opp mot hvilke konkurrenter som er naturlige og inkludere både kombikupeer og stasjonsvogner i dette. I hovedsak er det imidlertid femdørs kombikupeer dette dreier seg om. Den karosseritypen utgjør den største delen av bilsalget i Norge hittil i år med 32,7 prosent, like foran stasjonsvogner. Dette er imidlertid kategorier som overlapper med de tradisjonelle bilklassene.

Ford Focus og Skoda Octavia

De mest solgte kompaktbilenePlassering totalt bilsalg
1. Volkswagen Golf1
2. Ford Focus3
3. Skoda Octavia8
4. Toyota Auris9
5. Volvo V5013
6. Opel Astra18
7. Audi A321
8. Toyota Prius28


Ford Focus er Norges nest mest solgte kompaktklassebil og har klatret til en tredjeplass totalt i år. På tredjeplass over kompaktbilene finner vi Skoda Octavia, en bil som tradisjonelt ofte har blitt plassert i mellomklassen, men som i realiteten har svært mye til felles med Golf.

Auris, V50 og A3

Etter Octavia ligger Toyota Auris, en bil som ble langt bedre etter oppdateringen i 2010. Så følger Volvo V50, som spesielt etter storebror V60s ankomst må regnes med i kompaktklassen. Et stykke etter finner vi Opel Astra, som vi har testet både som kombi og stasjonsvogn. Gamle Audi A3 (introdusert allerede i 2003) følger så, og den ligger på en 21.-plass i det totale bilsalget.

Kompaktklassen er populær i Norge, og ikke uten grunn. Her Opel Astra. Foto: Cato Steinsvåg
Ford Focus Foto: Cato Steinsvåg
Volkswagen Golf Foto: Cato Steinsvåg
Skoda Octavia Foto: Cato Steinsvåg
Toyota Prius Foto: Cato Steinsvåg
Toyota Auris Foto: Cato Steinsvåg
Volvo V50 Foto: Cato Steinsvåg
Audi A3 Foto: Audi



Prius

Siste kompaktbil på listen er Toyota Prius. Hybridbilen er ikke så lett å plassere, da den er litt større enn en del kompaktbiler, men i praksis konkurrer nok denne mot Auris og Golf mer enn Avensis og Passat i klassen over.

Mye for pengene

Vi kan godt forstå at kompaktklassen er attraktiv for norske bilkunder. Bilene her gir mye for pengene slik avgiftssystemet er lagt opp, ikke minst dersom du velger en stasjonsvogn. Golf, Focus og Astra tilbyr som stasjonsvogner alle nesten like mye lasteplass som storebrødrene sine, til en langt lavere pris. I tillegg er både forbruk og trolig forsikring gunstigere. En bonus du får med er også bedre ytelser med tilsvarende motorer, grunnet lavere vekt.

Konkurransen i kompaktklassen er knallhard. Så godt som alle produsenter har en bil med her. En av de sist ankomne som ikke er nevnt overfor, men som likevel er verdt å vurdere, er nye BMW 1-serie.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS