Foto: Citroën
Foto: CitroënVis mer

De overrasker igjen

Om en måned åpner bilutstillingen i Paris. Der vil Citroën demonstrere sine oppjusterte ambisjoner.

Vinteren 2009 lanserte Citroën en omfattende kampanje for å oppgradere sitt image. Forhandlernettverk ble omstrukturert, ny logo ble introdusert og DS-merkevaren ble hentet inn "fra kulden".

Ingen padde

Ikke det at "padda" som revolusjonerte bilverdenen i 1955 gjenoppsto, men en egen, mer premium-orientert modellrekke ble innført parallelt med standard produktlinje. Det ble allerede da annonsert at det skulle presenteres tre modeller i løpet av de tre neste årene, DS3, DS4 og DS5 - i økende størrelsesorden.

Mer høyverdig

DS står for "premium-feel" med dertil hørende materialkvalitet og høyere grad av eksklusivitet, samt mer sportslighet og kjøreglede. Vi testet nylig DS3, som bekrefter at Citroën lykkes med sin produktposisjonering. Den konkurrerer blant annet mot Audi A1, Alfa MiTo og Mini Clubman.

A3-konkurrent

Foto: Citroën Vis mer


Og nå står altså DS4 for døren. I motsetning til DS3, som har tre dører, er dette en femdørsmodell selv om man ved første øyekast kunne komme i skade å tro at den mangler dører bak. Disse er kamuflert, på en analog måte med den Alfa 156 introduserte. Bilen plasserer seg i Golf-klassen, men altså med et premium-tilsnitt. Den sikter derfor mer mot den etterhvert aldrende Audi 3, samt den snertne Alfa Giulietta.

Kompakt

Citroën DS4 er 427 centimeter lang, og den er bred som en bil i klassen over: 181 centimeter. Høyden er 153 centimeter, men profilen fremstår allikevel som dynamisk. Siden Citroën C5 ble lansert synes vi virkelig Citroën har greid å gi bilene sine snert og personlighet. Som for DS3 lover Citroën dynamiske kjøreegenskaper.

Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Spesiell lyssetting i instrumentpanelet Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën
Foto: Citroën


Spreke motorer

DS4 vil kunne leveres med et utvalg spreke bensinmotorer utviklet i samarbeid med BMW. Det dreier seg om tre varianter av 1.6-turbomotoren med ytelser på 120, 155 og 200 hestekrefter. Sistnevnte leverer et dreiemoment på 275 newtonmeter og slipper bare ut 149 gram CO2 per kilometer hvilket må sies å være bra for en så sterk motor. På dieselsiden kommer den velkjente 1.6 HDi dieselmotoren, selvsagt med partikkelfilter som standard, i to utførelser: 110 hester og 160 hester. Førstnevnte kan leveres i en "mikrohybrid" variant, e-HDi, som i praksis er en spareversjon litt à la Volkswagens BlueMotion.

Individualisering

DS4 blir fra Citroën et mer høyverdig alternativ til nye C4, som også skal presenteres i Paris til høsten. Utstyrsmessig og utseendemessig plasserer den seg over, og den vil kunne langt på vei individuelt tilpasses når det gjelder interiør og fargevalg. Spesialsydde skinnseter, spesielle materialer i dashbord og lyssetting i instrumentpanel skal vise at dette er mer eksklusivt. Bilen kan leveres med felger i opptil 19 tommers diameter.

Citroën DS4 kan også leveres med snacks som blindsonevarsler og til og med massasje i forsetene.

Mer om DS4 i anledning bilmessen i Paris.

Spesiell lyssetting i instrumentpanelet Foto: Citroën Vis mer