<b>LEVANTE:</b> Det er navnet på Maserati-SUV-en som står på messen i Genève. Samtidig som Jaguar avduker sin SUV, F-Pace, i endelig versjon og gjenfødte Borgward gjør nok et fremstøt i premium-SUV-segmentet. Foto: JAMIESON POTHECARY
LEVANTE: Det er navnet på Maserati-SUV-en som står på messen i Genève. Samtidig som Jaguar avduker sin SUV, F-Pace, i endelig versjon og gjenfødte Borgward gjør nok et fremstøt i premium-SUV-segmentet. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

De nye premium-SUV-ene

De tyske premium-produsentene samt Volvo har lenge vært omtrent enerådende i denne klassen.

(I Genève): Genève-messen fortsetter og det er vanskelig å få med seg alt på kort tid - men her er det en nyhet som har rukket å modne en tid. Nei, flere nyheter...

Nå blir det nemlig en anelse tøffere for Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Audi og Volvo i en bilklasse der de ikke har hatt noe særlig å frykte til nå. SUVer som koster fra over en halv million opp til anselige sekssifrede beløp har stadig økende suksess, kanskje særlig her i landet.

Hybrid-race

Nå om dagen er tendensen økende og særlig de nye ladbare hybridene er med å booste salget av slike biler. Vi snakker om Volvo XC90 T8, Mercedes-Benz GLE 500 e, Porsche Cayenne plug-in Hybrid og BMW X5 xDrive40e, mens vi venter på Audi Q7 quattro e-tron (puh!)

Tyske Borgward, som i 2014 gjenoppsto etter over 50 års fravær, presenterte en ny SUV-serie i Genève og også de vil posisjonere seg resolutt premium. De er ennå ikke på markedet her, men har store ambisjoner og planlegger å bruke det kinesiske markedet som brekkstang med sine ladbare hybrid-SUV-er BX7, den mer kompakte BX5 og den mer coupé-lignende Projekt BX6 TS.

De planlegger å lansere bilene sine i Europa i 2017.

Les vår forrige sak om Borgward her!

UKJENT FOR DE FLESTE: Borgward var et vel ansett merke til det gikk i dvale for over 50 år siden. Nå har de gjenoppstått. Her ser vi de to hybrid-SUV-ene BX6 TS og BX 5. Foto: BORGWARD Vis mer


De mer veletablerte luksus- og sportsbilprodusentene Jaguar og Maserati slo begge til med biler av en type de ikke ville drømt om å vurdere for 20 år siden, men nå er altså både Maserati Levante og Jaguar F-Pace «ute av skapet».

Maserati med første SUV

Førstnevnte er ansett som en potensielt konkurrent til Porsche Cayenne og heldigvis fikk den ikke navnet Kubang (!) som det en stund verserte rykter om at den kom til å bli hetende. Levante låter unektelig bedre og navnet betyr noe slikt som «stigende» på italiensk.

SUV PÅ ITALIENSK: Maserati Levante vekket berettiget oppsikt på Genève-standen. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Vi synes dette er av det mest vellykkede når det gjelder kombinasjon av SUV og sportslig design og under panseret er det potente saker som skal leve opp til forventningene skapt av den spenstige linjeføringen. 3,0-liters V6 biturbo med 350 hestekrefter er første bensin-alternativ - det er 20 hester mer enn i kupéen - Maserati Ghibli - for til en viss grad å kompensere for økt vekt.

0 til 100 skal ta seks sekunder blank - toppfarten er oppgitt til 251 kilometer i timen. Den som vil ha mer fart kan, om vedkommende har råd, velge den sprekere 430-hestersversjonen - også den 20 hester sterkere enn tilsvarende Ghibli S. Fasit: 0-100 på 5,2 sekunder og 264 kilometer i timen maks.

CROSSOVER: Maserati har gitt sin SUV en elegant linjeføring det er vanskelig å få til på en høyreist SUV. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Også diesel

Til og med Maserati har jo i senere tid bitt i det sure diesel-eplet og Levante tilbys med et slikt alternativ - også den en 3-liters V6, denne gang med samme effekt som tilsvarende Ghibli - 275 hestekrefter. 6,9 sekunder fra 0 til 100 er såvidt akseptabelt for en Maserati - forbruket synker betraktelig i forhold til bensinversjonene derimot - 0,72 liter per mil er oppgitt, mens de to andre ligger på over literen.

Jaguar på SUV-kjøret

Jaguar F-Pace omtalte vi før avdukingen i Franfurt i høst, og nå er den ute på markedet og vi vet en god del mer.

PUS MED AMBISJONER: Jaguars første SUV skal løfte det tradisjonsrike britiske merket til nye høyder. F-Pace er litt mindre crossover enn Maserati Levante. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


F-Pace har et litt mindre sportslig tilsnitt enn Levante - her er det nok mer BMW X3 og Mercedes-Benz GLC som er i siktet. Bilen er allerede i salg i Norge til priser fra 610.000 kroner for innstegsmodellen Pure med dieselmotor på 180 hestekrefter. Regn godt over 1,1 millioner for toppversjonen F-Pace S hvis du velger 3.0 V6 bensin (380 hester), fremfor 3.0 V6 diesel (300 hester).

Les også: Her er omsider Bentleys gedigne SUV, Bentayga!

BRITISK PREMIUM: Oppdatert Jaguar-interiør i F-Pace, men nesten overraskende lavmælt og nøkternt, synes vi. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Bilen har dimensjoner som plasserer den mellom kompakt-SUV-ene (som BMW X3) og de store SUV-ene som BMW X5. 473 centimeter i lengden, 165 i høyden og en akselavstand på 287 centimeter plasserer den dog nærmere førstnevnte.

Så gjenstår det å se om prestisjemerkenes satsing i den høyreiste klassen man skulle tro strider mot deres egentlige natur, vil bære frukter.

DET LILLE EKSTRA: Nei, dette er ikke Jaguar - også i Borgward (bildet viser interiøret i BX 7), vil premium-følelsen være et viktig salgsargument. Vis mer