<b>TØFFE KONKURRENTER:</b> De to japanerne vil begge krige om SUV-ivrige nordmenn.                                Foto: RUNE NESHEIM
TØFFE KONKURRENTER: De to japanerne vil begge krige om SUV-ivrige nordmenn. Foto: RUNE NESHEIMVis mer

De norske SUV-favorittene!

Den ene var blant grunnleggerne av SUV-klassen, den andre har vært bestselger i en årrekke. Nå er begge fornyet, og vi har kåret én vinner.

Tradisjonelle stasjonsvogner og fleksible flerbruksbiler er typiske familiebiler som virkelig taper terreng for SUV i ulike klasser og størrelser.

Bekreftelsen på dette understrekes grundig når hele 37 prosent av personbilsalget i Norge så langt i år er en firehjulstrekker. Det tilsvarer altså mer enn hver tredje nybil i Norge, ifølge oversikten for nybilsalget så langt i år.

Blant alle disse bilene har vi her plukket ut to av de mest attraktive som nylig har fått hver sin facelift.

Honda CR-V

Når plassen teller
Honda var svært tidlig ute på SUV-bølgen med sin CR-V, som kom allerede i 1997. Gjennom årenes løp er bilen endret gradvis fra et Jeep-aktig preg i retning mer mot en personbil. Den ligner i dag mer det bilprodusentene ynder å kalle "Crossover", altså en blanding av SUV og vanlig personbil.

Les mer: Våre SUV-favoritter

Siste generasjon kom i 2012 og er nylig blitt facelifted. Endringene er ikke store. Utvendig dreier det seg om nye LED-lykter, ny grill og nye fangere. Grep som i sum skal få bilen til å se lavere ut. CR-V så bra ut fra før og er bare blitt enda bedre.

KLART FOKUS: CR-V er helt klart en komfortabel SUV. Foto: RUNE NESHEIM Vis mer


Men det er på innsiden og under bilen at de store endringene har skjedd.
Plass er fortsatt CR-V-ens sterkeste kort. Bagasjerommet er enormt og sluker 589 liter eller 1669 liter med nedlagt baksete. Lavt gulv og lav lasteterskel er også praktisk!

Meget fleksibel

Baksetedørene har stor åpningsvinkel, noe som forenkler prosessen med å ta barn inn og ut av barneseter. Bakseteplassen er også veldig god. Honda byr videre på fleksible løsninger som et bagasjeromsgulv som blir helt flatt, straks du med et grep vipper fram sitteputen så ryggen felles ned i gulvet.

Les også: 10 brukte 4x4-kupp

Endringene innvendig er små. Nyhetene begrenser seg til litt mer krom og premiumdetaljer for å gi den et mer eksklusivt preg. Støynivået er behagelig lavt i CR-V. Særlig motorstøyen er knapt hørbar. Japanerne sier de har redusert støynivået med seks prosent. Mer skuffende er det at setene fortsatt er for flate og har svak sidestøtte. Dette har vært kritisert tidligere, så vi trodde det skulle være bedret.

Se bilder av interiør og detaljer her

ROMSLIG OG FLATT: Interiøret i CR-V bærer preg av å være romslig, men setene er flate og har lite støtte. Foto: RUNE NESHEIM
BEST: Her sitter barna best. Pluss for justerbar rygg. Foto: RUNE NESHEIM
ENORMT: Bagasjerommet sluker nesten 600 liter i CR-V. Foto: RUNE NESHEIM
TIDLIG UTE: Honda var blant de første japanske SUV-ene. CR-V står for Compact Recreational Vehicle. Foto: RUNE NESHEIM
HARMONISK: Designet er lite endret, men CR-V tar seg fortsatt godt ut. Foto: RUNE NESHEIM


Honda har brukt mye tid på å modernisere CR-V på det interaktive plan. En ny berøringsskjerm lar deg utnytte mobiltelefonen din fullt ut via Honda Connect. Her kan du laste ned en rekke apper samtidig som du kan betjene radio og navigasjon. I tillegg er det fortsatt en del knapper på rattet som benyttes til kjørecomputer og cruise control.

Les også: De beste appene

Noe informasjon kommer i instrumentpanelet og annet kommer på den gamle skjermen i dashbordet over den nye berøringsskjermen. I praksis blir det litt for mye å holde styr på når en kjører. Å bytte radiokanal er krevende, og det å pare telefonen tok unødig mye tid.

Men Honda skal ha for at de tar skrittet videre på sikkerhetsfronten. Det nye systemet Honda Sensing kombinerer kamera og radar for å forbedre sikkerheten. Cruise controlen overvåker ikke nå bare avstanden til bilen foran, men også hva som skjer i filene rundt bilen. Dukker det opp en bil på siden av deg i høy fart, som sannsynligvis vil legge seg foran deg, senser systemet dette og reduserer farten for å gi bedre plass.

Støysvak

Et annet sted Honda har brukt penger er på understellet. Sporvidden er økt, krengningsstabilisatorene forsterket, forstillingen forfinet og styringen er kvesset til. Målet har vært å gjøre CR-V mer presis og noe mer sportslig.
Resultatet har blitt til en mer stillegående og særlig motorstøysvak bil. Målt mot konkurrentene er likevel for komfortabel og bløt til at den henger med under aktiv kjøring gjennom svingete partier.

Les også: Denne Hondaen setter ny rekord

Videre er vi ikke overvettes imponert over den nye dieselmotoren i kombinasjon med en helt nyutviklet 9-trinns automatkasse. Kassen er så langbeint at du må ha mer enn 120 km/t for at niende gir skal kunne brukes, og det passer dårlig i Norge. Girskiftene skjer også litt for treigt.

Dieselmotoren på 1,6-liter yter 160 hestekrefter. 0-100 km/t er oppgitt til 10 sekunder og toppfarten er 197 km/t. Snittforbruket ligger på 0,51 l/mil og CO2-utslippet skal være 134 g/km.
Ettersom CR-V er en forholdsvis tung bil, virker motoren litt for spak. Dreiemomentet toppes på 350 Nm ved 2000 omdreininger, noe som er lavere enn flere konkurrenter.

Prisen på toppmodellen av CR-V ble nedjustert med 50 000 kroner i forbindelse med ny dieselmotor.

Med firehjulstrekk koster bilen fra 418 000 kroner. Utstyrsnivået går fra Elegance via Lifestyle og til Executive. Toppmodellen koster 508 000 kroner.

Da får du med alt utstyr, som elektriske skinnseter, panoramaglasstak, el-bakluke, Honda Connect med bla. navigasjon (den nye skjermen), Honda Sensing (anti-kollisjon og varslingssystem osv.), ADAS (skiltgjenkjenner, filholderassistent, blindsonevarsler osv.) osv.

Mazda CX-5

Salgsmester
Mazda CX-5 tok markedet med storm da den kom for drøyt tre år siden. Den ble raskt Norges mest solgte SUV, og traff bra med tøft utseende, gode kjøreegenskaper, solid kvalitet og hyggelige priser. Mens konkurrentene tyr til stadig mindre motorer på sine biler for å tilfredsstille tøffere utslippskravene, har Mazda en helt annen tilnærming.

SkyActiv er en teknologi de har utviklet, hvor fokuset er effektivitet i hver minste detalj. Målet er lavere forbruk og utslipp, og blant midlene er lavere vekt. Det er tydelig ettersom CX-5 veier 163 kilo mindre enn konkurrenten.

Les mer: Vi har testet lillebror CX-3 - en ny bestselger

CX-5 facelift er så lite endret at det er en vits å kalle den en facelift. Utvendig er det nye lykter med LED og ny lyssignatur samt ny grill. Uansett holder modellen seg godt. Fronten bærer nå større likhet til de andre modellene i Mazda-familien.

LITT MER SPORTSLIG: CX-5 har noe mer dynamiske egenskaper. Foto: RUNE NESHEIM Vis mer


Mazda benytter en velkjent oppskrift fra tyske Volkswagen ved at CX-5 er jevnt over ganske god på de fleste områder uten nødvendigvis å være best på noe. Bagasjerommet tar for eksempel i mot fra 503 til 1620 liter, som er bra uten at det er best. Bakseteplassen er helt på det jevne, men vi savner regulering av ryggen. Forsetene er derimot svært bra. Ergonomien for fører er også veldig bra i CX-5.

Forfinet

Interiøret er forfinet med mer premium paneler. DAB+ er blitt standard og via berøringsskjemen kan du koble telefonen din til det Mazda kaller MZD Connect. Kommandosentralen mellom setene er litt inspirert av Audis MMI-løsning, og den fungerer veldig bra. Sikkerheten er bedret ved at adaptivt fjernlys er blitt standard på utstyrsnivået Optimum. Ved rygging blir du varslet om kryssende trafikk, og autobrems fungerer også i revers.

Mazda har ikke informert om noen understellsmessige endringer i forbindelse med faceliften, men SUV-en er fortsatt en av de mer velkjørende i klassen med fin harmoni mellom sport og komfort.

Se bilder av interiør og detaljer her

FORFINET: Blant annet er interiørpanelene nå av bedre materialkvalitet. Foto: RUNE NESHEIM
MIDT PÅ: Bakseteplassen er helt på det jevne. Foto: RUNE NESHEIM
AKSEPTABELT: Bagasjerommet i Mazdaen rommer drøyt 500 liter, hvilket er akseptabelt. Foto: RUNE NESHEIM
ALLE FIRE: AWD indikerer at bilen trekker på alle fire hjul. Foto: RUNE NESHEIM
DØNN LIK: Møter du den nye CX-5 fra denne vinkelen, så er det vrient å se noen forskjell. Foto: RUNE NESHEIM


Testbilen er utstyrt med en dieselmotor på 2,2-liter og 175 hestekrefter. Motoren er sterk og jobber fint i kombinasjon med en kjapp og effektiv sekstrinns automatkasse. 0-100 oppgis til 9,4 sekunder og toppfarten er 204 km/t. Du kjenner fort at det er litt mer pepper under panseret. Dreiemomentet ligger på 420 Nm ved 1800 omdreininger. Gjennomsnittsforbruket er 0,55 l/mil og CO2-utslippet er 144 g/km.

Les også: Endelig har den fått firehjulstrekk

Punktet som trolig har mest skyld for salgssuksessen til CX-5 er økonomi. Firehjulstrekk er tilgjengelig fra 355 400 kroner. Utstyrsnivåene består av tre trinn fra Core, Vision til Optimum. Toppmodellen vår koster 469 500 kroner. Da får du med alt av utstyr! Elektriske skinnseter, ryggekamera, I-Activsense (lang remse med sikkerhetsløsninger som blindsonevarsler, bremseassistanse, autobrems bakover osv.), Bose-stereo og mye mer. Ekstrautstyrslisten begrenser seg til metallic lakk og offwhite skinn. Totalsummen ender på 476 000 kroner.

Konklusjon:

Dette er to fremragende biler som går rett hjem hos det brede lag av norske bilkjøpere. Honda CR-V har sin styrke i plass og komfort, men den kommer rett og slett litt til kort når det gjelder motor og kjøreopplevelse. En litt treig og langbeint automatkasse yter heller ikke bilen det beste. Det samme gjelder infotainment-løsningen, som vi synes er unødvendig tungvinn i bruk.

Mazda CX-5 har vært Norges mest solgte bil flere år på rad, og denne oppdaterte modellen har gjort bilen enda bedre. Du ser knapt forskjell på ny og gammel bil, men områder som interiørfinish er vesentlig forbedret. Toppet med bra pris gjør det vanskelig å velge bort CX-5 som vinner.

Testresultat

Testresultat Honda CR-V

+ Svært romslig, komfortabel og super fleksibiltet

- Svak motor, noe treig automatkasse og lite brukervennlig infotainment-løsning

Testresultat

Oppsummering Mazda CX-5

+ Gode kjøreegenskaper, forbedret interiørfinish og hyggelig pris

- Lite endringer og ikke like raus på plassen




Tekniske spesifikasjoner
 Honda CR-VMazda CX-5
   
Pris kr:508.000469.500
Pris testbil kr:512.900473.500
Motor:1,6 liter, R4, diesel2,2 liter, R4, diesel
Effekt:160 hk175 hk
Dreiemoment:350 Nm @ 2.000 o/min420 Nm @ 1.800 o/min
Forbruk:0,53 l/mil0,55 l/mil
CO2-utslipp:139 g/km144 g/km
0-100 km/t:10,4 sek.9,4 sek.
Toppfart:197 km/t204 km/t
L/B/H:461/182/169 cm.455/184/171 cm.
Vekt:1.653 kg.1.490 kg.
Bagasjerom:589/1.653 liter503/1.620 liter
Hengervekt:1.500 kg.2.000 kg
Bakkeklaring:16,5 cm21 cm