De miljøvennlige gjerrigknarkene

Er bilen din miljøvennlig? Eller kjører du rundt i en CO2-bombe? Svaret kan snart få større betydning for lommeboken.

Toyta Prius: 0,43 liter per mil, 104 gram CO2 per km. Vis mer


Selvsagt har drivstoff-forbruk allerede i dag betydning for bileierens økonomi. Bensin og diesel koster penger, og jo mer fludium bilen trenger per mil, jo høyere blir drivstoffutgiftene.

Men hvis dagens rød-grønne regjering gjennomfører sine målsetninger, vil drivstoff-forbruk bli enda viktigere i årene som kommer. Regjeringen har nemlig ambisjoner om å revidere det norske bilavgiftssystemet, slik at dette i større grad vektlegger miljøhensyn. En slik revisjon vil ganske sikkert ta utgangspunkt i CO2-utslipp, som har svært nær sammenheng med forbruk.

Registrerings- eller årsavgift

Regjeringen har i prinsippet to alternativer. Den mest opplagte muligheten er å legge CO2-utslipp inn som et nytt parameter i dagens registreringsavgift. Dermed vil man kunne "straffe" tørste biler med en høyere innkjøpspris, samtidig som man "belønner" biler som slipper ut lite CO2.

Det andre alternativet er å innføre en differensiert årsavgift, der årsavgiftens størrelse knyttes til den aktuelle bilens forbruk. Dermed vil bileieren hvert år merke utslippene på lommeboken.

Hvis en av disse ordningene innføres her i landet, vil dette høyst sannsynlig føre til økt bevissthet omkring bilers forbruk og CO2-utslipp.

Toyota Corolla 1.4

Toyota Corolla 1.4: 0,67 liter per mil, 159 gram CO2 per km.


Toyota Corolla 2.0 D-4D: 0,49 liter per mil, 154 gram CO2 per km. Vis mer


Men hvilke biler er egentlig miljøvennlige? Hvilke faktorer påvirker CO2-utslippene? Og hva skal man satse på? Bensin eller diesel?

Vel, la oss ta utgangspunkt i Norges mest populære bilmodell i 2005 - Toyota Corolla. Med 1,4-liters bensinmotor bruker kombi-utgaven av denne bilen 0,67 liter bensin per mil ved blandet kjøring (eller 6,7 liter per 100 kilometer, slik de utrykker det i andre land). Samtidig slipper bilen ut 159 gram CO2 per kilometer.

Toyota Corolla 2.0 D-4D

Hvis vi bytter ut denne bensinmotoren med en 2,0-liters dieselmotor, synker forbruket til bare 0,49 liter per mil ved blandet kjøring, altså en kraftig reduksjon. CO2-utslippet er imidlertid 154 gram per kilometer, nesten like høyt som med bensinmotor under panseret. Forklaringen er at én liter diesel avgir 11 prosent mer CO2 enn tilsvarende mengde bensin når den forbrennes. Men fordi dieselmotoren altså har et mye lavere forbruk, slipper dieselbilen likevel ut mindre CO2 enn bensinbilen.

Mange faktorer

Citroën C3 1.4 HDi: 0,42 liter per mil, 110 gram CO2 per km. Vis mer


Forbruk og CO2-utslipp avhenger av en lang rekke faktorer. Bilens vekt er blant de viktigste elementene, men også motorens størrelse og effektivitet, drivstofftype, karosseriets luftmotstand og dekkenes rullemotstand virker inn på forbruket og dermed også på CO2-utslippet. En gjennomsnittlig familiebil med bensinmotor slipper i dag ut omlag 160 til 200 gram CO2 per kilometer, mens dieselbilen nøyer seg med rundt 130 til 160 gram.

Toyota Prius: 104 gram/km

Fra et CO2-perspektiv er hybridbilen Toyota Prius den aller mest miljøvennlige femseters personbilen som selges i Norge i dag. Prius klarer seg på papiret med bare 0,43 liter bensin per mil, noe som gir et CO2-utslipp på bare 104 gram per kilometer.

På andreplass finner vi dieselbilen Citroën C3 1.4 HDi. Denne klarer seg faktisk med 0,42 liter drivstoff per mil, altså 0,01 liter mindre enn Prius. Men fordi diesel altså avgir mer CO2 enn bensin, slipper C3 ut 110 gram CO2, 6 gram mer enn Prius.

Smart Fortwo CDI er enda mer drivstoffgjerrig enn Prius og C3, og klarer seg med bare 0,34 liter per mil. Dette forbruket gir et CO2-utslipp på bare 90 gram per kilometer. Som navnet tilsier er imidlertid Fortwo en ren toseter.

Porsche Cayenne Turbo: 378 gram/km

Porsche Cayenne: 1,57 liter per mil, 378 gram CO2 per km. Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi blant andre Porsche Cayenne Turbo. Denne bilen forbruker hele 1,57 liter bensin per mil ved blandet kjøring, noe som gir et CO2-utslipp på voldsomme 378 gram per kilometer. Hvis man kjører en Cayenne 20.000 kilometer med blandet forbruk, belaster man altså miljøet med hele 7,56 tonn CO2.

Full oversikt hos Statens Vegvesen

Vis mer


Hvor mye CO2 slipper din bil ut? Og hvor miljøvennlig er bilen du vurderer å kjøpe? Hos Statens vegvesen finner du en stor oversikt over CO2-utslippene til samtlige biler som selges i Norge (se lenke lenger ned). Vær også klar over at bilimportører og -forhandlere er pålagt å oppgi CO2-utslipp i alle bilannonser.

Regn ut selv

Hvis du kjenner den aktuelle bilens forbruk ved blandet kjøring kan du imidlertid grovregne deg frem til CO2-utslippet på egen hånd. Har du en bensinbil ganger du forbruket per mil med 239, har du dieselmotor ganger du med 265 (eks: 0,71 liter*239=170 gram CO2 per km). Vi gjør oppmerksom på at svaret ikke blir hundre prosent korrekt, men at det gir en pekepinn på hvor landet ligger.

  • Listen over de mest miljøvennlige bensinbilene finner du her.
  • Listen over de mest miljøvennlige dieselbilene finner du her.
  • Statens vegvesens oversikt over samtlige bilmodeller finner du her.