Tyskerne stakk av med samtlige pallplasseringer i vår folke-SUV-avstemming. Vinneren ble BMW X1 (midten), etterfulgt av Ford Kuga (venstre) og Volkswagen Tiguan (høyre). Foto: Per Ervland
Tyskerne stakk av med samtlige pallplasseringer i vår folke-SUV-avstemming. Vinneren ble BMW X1 (midten), etterfulgt av Ford Kuga (venstre) og Volkswagen Tiguan (høyre). Foto: Per ErvlandVis mer

De kuleste folke-SUVene kåret

BMW X1 fikk hele 1.520 stemmer og vant overlegent i vår avstemming over Norges kuleste folke-SUV.

Den splitter nye BMWen fikk hele 22 prosent av de 7.462 avgitte stemmene og er dermed våre leseres klare favoritt i denne bilklassen. Avstemmings-artikkelen finner du her.

Men også Ford Kuga har åpenbart en sterk utstrålig. Kuga sikret seg hele 1.153 stemmer, noe som ga 17 prosent oppslutning og en solid sølvmedalje. 110 stemmer bak finner vi Volkswagens kandidat, Tiguan. Tiguan ble av DinSides lesere belønnet med 1.043 stemmer og solide 15 prosent oppslutning.

Les også: BMW X1 prøvekjørt

Sans for tyske biler

Hvilken fellesnevner har så de tre pallplass-vinnerne? Jo, alle tre representerer tyske bilmerker. Kun tre tyske modeller kvalifiserte til å delta i avstemmingen (4x4, høy bakkeklaring, over 420 cm, under 400.000 kr) og samtlige sikret seg altså pallplassering. Faktisk mottok de tre vinnerne hele 3.716 stemmer, ganske nøyaktig halvparten av det totale antallet stemmer som ble avgitt.

Det kan dermed slås fast at DinSides lesere har en nærmest oppsiktsvekkende forkjærlighet for tyske bilmodeller. Når det er sagt, skal det nevnes at resultatene i denne typen avstemminger selvsagt påvirkes av hvilke merkemiljøer som er flinkest til å mobilisere venner, bekjente og andre åndsfrender.

Tester av kandidatene finner du her.

Rimelig nykommer på fjerde

Resultatene. Fargekoder er brukt for å tydeliggjøre de ulike kandidatenes opprinnelsesland. Vis mer


Foruten de tre tyske favorittene, var kun to andre europeiske modeller med i vår avstemming; Skoda Yeti og Skoda Octavia Scout. Førstnevnte, som har den laveste innstegsprisen av samtlige, mottok hele 656 stemmer, noe som kvalifiserte til en solid fjerdeplass.

Scout, som er en outsider i dette segmentet, måtte imidlertid nøye seg med 138 stemmer og 12.-plass (av 18). Det faktum at Scout gjorde det såpass dårlig, kan tyde på at de mange Yeti-stemmene er avgitt av uavhengige lesere og at Yetis gode tall ikke skyldes mobilisering i Skoda-miljøer.

RAV4, CR-V og Outlander

Først på femteplass finner vi den første japaneren, RAV4. RAV4, som har solgt svært godt her i landet i en årrekke, ble tildelt 551 stemmer, noe som utgjør åtte prosent oppslutning.

Da vi stanset avstemmingen mandag ettermiddag, lå utrolig nok Honda CR-V og Mitsubishi Outlander helt likt, med 514 stemmer hver. De to japanerne delte dermed sjetteplassen og var begge blant de syv bilene som oppnådde mer enn 500 stemmer.

Stem på årets bil 2010

Forester, Nissan og Grand Vitara

Subaru Forester var med sine 490 stemmer imidlertid like i hælene på CR-V og Outlander. Og Forester er åpenbart langt, langt mer populære enn nestemann på listen, Nissan Qashqai +2, som endte opp på niendeplass, etterfulgt av sine søsken X-Trail (10.) og Qashqai (11.).

Den minst populære japaneren er Suzuki Grand Vitara, som måtte nøye seg med 105 stemmer og 13.-plass. Grand Vitara gjorde det imidlertid relativt godt sammenlignet med de koreanske og amerikanske modellene, som endte opp med de fem siste plassene. Aller mest ukul ble Jeep Compass, som kun mottok 39 stemmer.

Her finner du alle resultatene.

Les også:

  • DinSide Motors juveler