Denne mannen, Laurent Hurgon, beviste at det er Renault som lager de raskeste forhjulsdrevne bilene. Bak ham rekordbilen: En Renault Mégane R.S. Trophy. Foto: Renault
Denne mannen, Laurent Hurgon, beviste at det er Renault som lager de raskeste forhjulsdrevne bilene. Bak ham rekordbilen: En Renault Mégane R.S. Trophy. Foto: RenaultVis mer

De har satt ny rekord på Ringen

Det ble litt av en begivenhet for Renault da Mégane R.S. Trophy ble lansert i Tyskland.

Det er Renaults raskeste noensinne. Med tiden 8:08 (8:07:97 for å være presis) satte den helt nye modellen ny runderekord for forhjulsdrevne biler på Nürburgring Nordschleife, verdens mest berømte og beryktede testbane, som ligger vest i Tyskland.

Denne rundetiden er bedre enn tidene til biler som BMW M5 og M6, Audi RS4, Mercedes C63 AMG, Ferrari 355 GTB og Dodge Viper GTS, for bare å nevne noen.

Seks sekunder fra 0 til 100

Dette til tross for at nevnte biler klarer 0-100 mye kjappere enn Renaulten - som bruker seks sekunder akkurat på øvelsen - og at de har en toppfart som er mye høyere enn R.S. Trophys 254 km/t. (Dette er for så vidt irrelevant i og med at høyere hastigheter ikke oppnås på Nordsløyfen).

Les også: Corvette ZR1 med kanontid rundt Ringen.

Slo seg selv

Det var for øvrig Renault som også hadde den forrige rekorden - 8:17 med en Mégane R26.R. Den rekorden hadde stått i tre år da den falt Renault Mégane R.S. Trophy ble rattet av Renaults egen fører Laurent Hurgon. Rekordtiden skyldes ifølge ham i hovedsak to faktorer: Den oppgraderte motoren på 265 hestekrefter og dekkene (Bridgestone RE 050A i dimensjonene 235/35-19). Ifølge Hurgon ble det spesielt knepet inn tid i kurver som "Karusell" og "Pflanzgarten". Nederst i artikkelen kan du se hele runden fra innsiden av bilen.

Tiden - og bilen: Renault Mégane R.S. Trophy Foto: Renault Vis mer


Tiden imponerer når man ser det relativt sett beskjedne effektuttaket og det sier noe om hvor effektiv denne bilen er på banen - som også er en (svært svingete) vei.

Mégane-kupéen finnes å få kjøpt her i landet i en mer ordinær utgave - fra 245.000 kroner. Her kan du lese mer om den.

Mégane Coupé utfordrer biler som VW Scirocco, Hyundai Veloster, og Opel Astra GTC. Renault selv peker ut Scirocco R som direkte hovedkonkurrent.

Men her handler det altså om Mégane R.S. (Renault Sport) i versjonen Trophy, som disponerer 15 hester mer enn standard R.S.

Små endringer

Vis mer


Bilen er i utgangspunktet bare en oppgradert versjon av den som i dag har vært på markedet. Likevel er den oppjustert nok til å bli en raskere bil. De ordinære 250 hestekreftene er her blitt til 265. Dette har redusert akselerasjonen til 100 km/t fra 6,1 til 6 blank, og toppfarten er økt fra 249 til 253 km/t. Foruten effektøkningen på 15 hk er dreiemomentet økt med 20 Nm, til 360 Nm. Mesteparten av disse endringene er gjort ved å øke turbotrykket med 0,2 bar, opp til totalt 2,5 bar. I tillegg er innsuget endret for å takle luftmengde, lufttransport og temperaturendringene.

Begrenset antall

Ingen av endringene vil gjøre store forskjeller, annet enn i sjelen til de som allerede har den som nå blir forgjengeren. Renault garanterer samtidig et begrenset antall biler av den nye versjonen til 500 biler. Vi vet at 50 av disse er dedikert England, så vi andre må dele på de resterende 450. Dette er biler som i utgangspunktet er ment å være rimelige gateracere for den yngre garde, og i England er bilen priset til vel 245.816 kroner, med dagens kurs. I Norge ville dette blitt en bil til over 600.000 kroner. Sånn blir det når regjeringen mener Norge skal redde verden alene.


Utstyr som bonus

Ok, endringene i motor og ytelser er kanskje ikke så store, men det er mer å hente. Blant annet har bilen fått et oppgradert interiør, med Recaro stoler med gule detaljer, og gule setebelter. Hver bil er dessuten nummerert. Alle Renault Mégane R.S. vil leveres med de samme Bridgestone Potenza RE050A dekk rekordbilen var utstyrt med. Disse finner du også på et stort antall av dagens supersportsbiler. For å gjøre bilen enda mer komplett som en skoleracer har Renault stivet opp chassiset med stivere dempere og fjærer, sterkere stabilisatorstag, og bremser fra Brembo. Bilen har også mekanisk differensialbrems for å bedre grepet når det går unna som verst.

Dette er hovedkonkurrente:

VW Scirocco
Opel Astra GTC
Hyundai Veloster
Kia ProCeed

Rundetider fra Ringen til andre forhjulsdrevne verstinger (Kilde: Wikipedia):

- Ford Focus RS: 8:26
- Ford Focus ST: 8:35
- Opel Astra OPC: 8:35
- VW Golf R32: 8:36 (Kortere strekning - 19,1 i stedet for 20,6 kilometer).
- Seat León Cupra R: 8:43
- VW Scirocco 2.0 TSI: 8:47
- Honda Civic Type R: 8:47