<b>AU, AU, AU!</b> Det blir fort dyrt hvis man kjøper en stor, tung SUV med kraftig motor. For storkjørere blir drivstoffutgiftene fort en betydelig andel av driftskostnadene med bil. Foto: STEIN INGE STØLEN
AU, AU, AU! Det blir fort dyrt hvis man kjøper en stor, tung SUV med kraftig motor. For storkjørere blir drivstoffutgiftene fort en betydelig andel av driftskostnadene med bil. Foto: STEIN INGE STØLENVis mer

De gjerrigste bilene på markedet

Kjører du mye bil og har en alminnelig personlig økonomi, merkes drivstoffkostnadene godt.

Ser du etter en ny bil vil det være naturlig å ta med drivstoff-forbruket blant kriteriene når man skal velge bil. Det lønner seg selvsagt å lese tester av de nye bilene, men få av disse er så omfattende at man har kunnet måle reelt forbruk over tid.

Da gjenstår det å forholde seg til de offisielle tallene, som alle bilprodusenter plikter å oppgi, men samtidig må man ta disse med en klype salt.

Vi har tidligere gjengitt resultater fra de mest omfattende studier hvor man har innhentet reelle forbrukstall og satt disse opp mot bilprodusentenes og avvikene er til dels betydelige.

Riktig forbruk, feil tall

25 prosent over

International Council on Clean Transportation (ICCT), anser for eksempel, på grunnlag av svært omfattende undersøkelser, at reelt forbruk i snitt ligger 25 prosent høyere enn det som er oppgitt av produsentene.

Derfor ligger det også an til at regimet for måling av forbruk og utslipp før typegodkjenning av en ny modell skal endres i fremtiden.

Men per i dag har vi altså de offisielle tallene å forholde oss til, og til en stor grad tillater de i det minste å sammenligne mellom modeller, da de måles likt for alle.

Samler informasjon om faktisk forbruk

Laboratorie-forbruk

BLIR FORT DYRT: Kjører du mye kan det lønne seg å se nærmere på forbrukstallene. Foto: COLOURBOX Vis mer


Den såkalte EU-syklusen inneholder en komponent som er fire kilometer bykjøring og en komponent som er syv kilometer utenbys kjøring - simulert landevei og motorveikjøring. Syklusen inneholder akselerasjonsfaser og faser med jevn kjøring, retardasjoner og noe stopp.

Dette er altså simulert, standardisert kjøremønster, i motsetning til hva man ofte opplever ute i realiteten - der for eksempel hastigheten er drivstofforbrukets verste fiende.

Det gjelder det altså å ta høyde for når man sammenligner tallene.

Hastighet er forbrukets verste fiende

Stadig lavere forbruk

En tendens som har forsterket seg de siste årene er at nye biler som kommer på markedet har lavere drivstofforbruk enn tidligere. Forbrukstallene ble raskt redusert ved at dieselandelen økte kraftig etter 2005/2006 grunnet omlegging av bilavgiftene i favør av diesel.

Dieselmotorer har jevnt over lavere forbruk enn bensinmotorer i sammenlignbare biler.

Dieselbiler har imidlertid den ulempen at de medfører større utslipp av partikler og nitrogenoksider - som forurenser lokalmiljøet og kan gi pustevansker hos sårbare personer.

Det er derfor positivt at det i dag i hovedsak er ny hybridteknologi, samt den stadig økende andelen av elbiler, som gjør at tendensen mot lavere forbruk – og dermed også utslipp - akselererer.

Dette gjelder også i SUV-klassen, en type biler som lenge er blitt stigmatisert som miljø-verstinger. Nye Lexus NX 300h har et offisielt forbruk på 0,51 liter per mil. Og den mer folkelige - men også romsligere - Mitsubishi Outlander PHEV, en stor SUV med firehjulsdrift, har et forbruk ved blandet kjøring oppgitt til lave 0,19 liter på mila.

OFFISIELT NØYSOM: 0,51 liter på mila er ikke et tall å rødme over. Det er det Lexus oppgir for sin nyeste SUV, NX 300h (bildet). Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Ladbart kan være bra

Det er den ladbare hybridversjon av Mitsubishi Outlander som oppnår dette oppsiktsvekkende tallet. Men som allerede nevnt: Å oppnå slike tall fordrer at man tilpasser seg et bestemt kjøremønster. Dette vil i særlig grad gjelde ladbare hybrider, som nå er i full fart inn i markedet.

Det er viktig at man husker på faktisk å lade batteriene, og bilene passer best for dem som har relativt korte kjøreavstander i det daglige og bare sporadisk bruker bilen på langtur.

Vi tok en titt på lesererfaringer fra brukere på forumet til elbil.no, og fikk bekreftet våre inntrykk av at, avhengig av kjøremønster, kan snittforbruket for en slik bil ligge mellom under 0,3 og vel 0,6 liter bensin per mil.

Forbruket kan endre bilprisene kraftig

Britiske erfaringer

LAVT OFFISIELT FORBRUK: Hybrider (her en Toyota Prius), gjør sitt til at snittforbruket i Norge stadig synker. Foto: ALLOVERPRESS Vis mer


Det engelske nettstedet HonestJohn publiserer regelmessig lister over avvik mellom bilenes oppgitte forbruk og det bilistene konstaterer i praksis. Dette er basert på flere titusener forbrukstall fra forbrukerne. Svært få oppnår lavere forbrukstall enn det oppgitte, og i mange tilfeller er det konstaterte overforbruket på godt over 25 prosent.

I snitt per mars 2015 er konstatert overforbruk 16 prosent for alle bilmodeller og –typer som er evaluert.

For å ta et eksempel: I september 2010 annonserte Lexus et normforbruk på 0,38 liter per mil for sin nye kompakt-hybrid, CT 200h.

Overforbruk bekreftes av folk flest

Tallene fra HonestJohn.co.uk viste at eierne av denne bilen i snitt bare klarte å tilbakelegge 73 prosent av den oppgitte avstanden per gallon bensin - hvilket omregnet via inversen, tilsvarer et overforbruk på 37 prosent.

Tallet som ble konstatert ute i virkeligheten, var altså 0,52 liter per mil.

Mange norske bilister ønsker imidlertid ikke at disse tallene skal bli mer realistiske. Det ville nemlig bety høyere normert CO2-utslipp - og dermed mer avgifter og dyrere biler.

Og det vil vi vel ikke ha…?

De gjerrigste bilene: Minibiler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Volkswagen Up E-Up00El0
Citroën C-Zero00El0
Mini Mini 1.5 One D3,489D0,34
Toyota Aygo x 1,0099B0,38
Mitsubishi Space Star 1.24,195B0,41
Skoda Citigo 1.0 Green Tec4,195B0,41
Fiat 500 0.9 Dualogic4,290B0,39
Mini Mini 1.5 Cooper4,5105B0,45
Volkswagen Up! 1.04,5105B0,45
De gjerrigste bilene: Småbiler
     
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Renault Clio 1.5 Dci 903,283D0,32
Ford Fiesta 1.6 Tdci 953,387D0,33
Skoda Fabia III 1.4 Tdi 105Hk3,390D0,33
Toyota Yaris 1.5 Vvt-I Hybrid Life Auto3,375B/hyb0,33
Mercedes A-Class 1.5 A 180 Cdi3,692D0,36
Ford Fiesta 1.5 Tdci 753,798D0,37
Audi A1 1.6 Tdi 66KW Sportback3,899D0,38
Hyundai I20 1.1 Crdi3,899D0,38
Suzuki Swift 1.3 D3,9101D0,39
Ford Fiesta 1.0 804,399B0,43
Ford Fiesta 1.0T Ecoboost 1004,399B0,43
De gjerrigste bilene: Kompaktbiler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Kia Soul Electric00El0
BMW i300El0
Renault Zoe ZE00El0
Nissan Leaf 109hk Tekna00El0
Volkswagen e-Golf00El0
Audi A3 Sportback e-tron1,535B/El0,15
Volkswagen Golf GTE1,637B/El0,16
Citroën C4 Cactus 1.6 Blue-HDI3,182D0,31
Peugeot 308 1.6 Blue-HDI3,182D0,31
Volkswagen Golf 1.6 Tdi Bluemotion3,285D0,32
Volkswagen Golf 1.6 Tdi Bluemotion Variant3,387D0,33
Volvo V40 2.0 D4 1903,385D0,33
Honda Civic 1.6 I-Dtec3,694D0,36
Lexus CT 1.8 200h Auto3,682B/El0,36
Nissan Pulsar dCi 110 Visia 94D0,36
Hyundai I30 1.6 Crdi 110 Hp3,797D0,37
Opel Astra 1.6 Cdti Ecoflex 81KW3,797D0,37
Peugeot 308 1.6 Sw E-Hdi Active3,795D0,37
Toyota Auris 1.8 Hybrid Active Cvt3,785B/El0,37
BMW 1-Serie 1.6 116D Efficientdynamics Edition3,899D0,38
Citroen C4 1.6 E-Hdi 115 Egs3,898D0,38
Citroen DS4 1.6 BlueHdi 1203,8100D0,38
Mazda Mazda3 2.2 De 1503,9104D0,39
Skoda Rapid 1.6 Tdi Greentech 66KW Spaceback3,9104D0,39
Ford Focus 2.0 Tdci 1504105D0,4
Ford Focus 1.0T Ecoboost 1004,399B0,43
De gjerrigste bilene: Mellomklassen
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid1,848D/El0,18
Toyota Prius 1.8 Vvt-I Plug-In-Hybrid2,149B/El0,21
Citroen DS5 2.0 Hybrid43,385D/El0,33
Ford Mondeo III 1,6 Tdci 115hk Econetic M63,694D0,36
Mercedes C-Class 2.1 C 300 Bluetec Hybrid3,694El0,36
Opel Insignia 2.0 Cdti 103KW3,799D0,37
Mercedes C-Class 1.6 C 200 Bluetec3,899D0,38
Skoda Octavia 1.6 Tdi3,899D0,38
Volvo S60 2.0 D4 1813,899D0,38
Mercedes CLA-Class 1.5 Cla 180 Cdi3,9102D0,39
Volvo S60 1.6 D2 1153,9103D0,39
Audi A4 2.0 Tdi 100KW4104D0,4
Peugeot 508 2.0 Hdi Hybrid4 RXH4,1107D/El0,41
Lexus IS 2.5 300h Auto4,399B/El0,43
De gjerrigste bilene: Store biler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Tesla Model S 85 KWh00El0
Mercedes E-Class 2.1 E 300 Bluetec Hybrid3,899D/Hyb0,38
Audi A6 2.0 TDI S-tronic3,9114D0,39
Mercedes E-Class 2.1 E 300 Bluetec Hybrid T4,1109D/Hyb0,41
Volvo V70 1.6 D2 1154,2109D0,42
BMW 5-Serie 2.0 518d4,3114D0,43
Mercedes E-Class 2.1 Coupe E 220 Bluetec4,3110D0,43
Mercedes E-Class 2.1 E 220 Bluetec4,4115D0,44
Volvo XC70 2.0 D4 1814,5117D0,45
De gjerrigste bilene: Kompaktbiler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Kia Soul Electric00El0
BMW i300El0
Renault Zoe ZE00El0
Nissan Leaf 109hk Tekna00El0
Volkswagen e-Golf00El0
Audi A3 Sportback e-tron1,535B/El0,15
Volkswagen Golf GTE1,637B/El0,16
Citroën C4 Cactus 1.6 Blue-HDI3,182D0,31
Peugeot 308 1.6 Blue-HDI3,182D0,31
Volkswagen Golf 1.6 Tdi Bluemotion3,285D0,32
Volkswagen Golf 1.6 Tdi Bluemotion Variant3,387D0,33
Volvo V40 2.0 D4 1903,385D0,33
Honda Civic 1.6 I-Dtec3,694D0,36
Lexus CT 1.8 200h Auto3,682B/El0,36
Nissan Pulsar dCi 110 Visia 94D0,36
Hyundai I30 1.6 Crdi 110 Hp3,797D0,37
Opel Astra 1.6 Cdti Ecoflex 81KW3,797D0,37
Peugeot 308 1.6 Sw E-Hdi Active3,795D0,37
Toyota Auris 1.8 Hybrid Active Cvt3,785B/El0,37
BMW 1-Serie 1.6 116D Efficientdynamics Edition3,899D0,38
Citroen C4 1.6 E-Hdi 115 Egs3,898D0,38
Citroen DS4 1.6 BlueHdi 1203,8100D0,38
Mazda Mazda3 2.2 De 1503,9104D0,39
Skoda Rapid 1.6 Tdi Greentech 66KW Spaceback3,9104D0,39
Ford Focus 2.0 Tdci 1504105D0,4
Ford Focus 1.0T Ecoboost 1004,399B0,43
De gjerrigste bilene: Flerbruksbiler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
Nissan e-NV20000El0
Citroen C4 Picasso 1.6 E- Hdi 1154105D0,4
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 E-Hdi 115 Etg64105D0,4
Ford B-Max 1.6 Tdci 95 Titanium4104D0,4
BMW 216 d Gran Tourer4,1108D0,41
Opel Zafira Tourer 1.6 Cdti4,1109D0,41
De gjerrigste bilene: Sportsbiler
Bilmodell CO2 (g/km)DrivstoffForbruk (l/mil)
BMW i8 Pure Impulse 49B/Hyb0.21
Mini Cooper Roadster SD 118D0,45
Mercedes-Benz SLK250 CDI aut. 128D0,49