De farligste bilene

Den store Folksam-rapporten bekrefter at nyere biler generelt er langt sikrere enn eldre. Vi gir deg hele oversikten, som omfatter 171 modeller.

Den svenske Folksam-rapporten inneholder en rekke interessante resultater. For eksempel hevder Folksam at de aldrende modellene Mitsubishi Galant (1997-2003) og Toyota Hiace (1996- ) er blant de absolutt sikreste bilene du kan kjøre.

171 modeller - sjekk din bil nederst i saken

Dette står i skarp kontrast til biler som BMW 5-serie (1988-1996) og Toyota Corolla (1993-1997). Sistnevnte er de reneste dødsfeller, hvis man skal tro Folksams tallmateriale.

Sjekk hva bilen din er verdt

Likeledes hevdes det at samtlige Mercedes-modeller som omfattes av Folksam-undersøkelsen gir sine passasjerer svak beskyttelse. Dette i likhet med samtlige inkluderte Fiat-, Nissan- og Opel-modeller.

117.000 kollisjoner

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«For det andre bekrefter tallene at eierne av store og tunge biler vanligvis har glede av bilens tyngde i kollisjon med andre personbiler - i motsetning til dem som sitter i den andre bilen.»


Folksam-undersøkelsen er basert på data innhentet av det svenske forsikringsselskapet Folksam. Rapporten ble første gang offentliggjort i 1984 og siden har selskapet presentert nye rapporter annethvert år. 2007-rapporten er basert på innhentet informasjon fra hele 117.000 virkelige kollisjoner som resulterte i 38.000 personskader. Kollisjonene som er grunnlag for årets rapport inntraff i perioden 1995-2007.

Stor oversikt: De beste - og dårligste - bilmerkene

Virkelige ulykker

Det faktum at Folksam-rapporten er basert på data fra virkelige kollisjoner, er i seg selv svært interessant. I tillegg er rapporten utelukkende basert på data fra såkalte tobils-kollisjoner.

Dette i motsetning til de standardiserte og vitenskapelige Euro NCAP-testene, der testobjektene kjøres inn i en fast barriere. Fordi Euro NCAP-testene innebærer at bilene møter sin egen vekt, kan ikke resultatene sammenlignes på tvers av de ulike bilklassene. Man kan for eksempel ikke si at en femstjerners småbil er sikrere enn en trestjerners storbil. Folksam-resultatene derimot, er fullt ut sammenlignbare. Dermed kan man utlede en rekke svært interessante konklusjoner, som for eksempel at Peugeot 307 (2001- ) beskytter sine passasjerer bedre enn den langt større og dyrere Mercedes-Benz E-klasse (1996-2001).

10 ganger økt risiko

Folksam benytter et karaktersystem som består av fire karakterer. Karakterene tar utgangspunkt i hvor stor faren er for å bli drept eller invalidisert i en kollisjonsulykke med en annen bil. Folksam opplyser at det er hele 10 ganger større risiko for å bli drept eller invalidisert i de dårligste bilene sammenlignet med de beste.

Rød til grønn +

Den svakeste karakteren er "rød", som innebærer svakere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen. Folksam fraråder sine kunder å kjøpe bilene som belemres med denne karakteren.
Neste karakter er "gul", som innebærer noe høyere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen. Folksam stiller seg skeptiske til biler som ender opp med denne karakteren.
Karakteren "grønn" defineres som "Bra säkerhet" og er minst 20 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen. Biler som oppnår karakteren "grønn +" er minst 30 prosent sikrere enn gjennomsnittet.

1 til 4

SIKKER: Skal vi tro Folksam, er dagens Toyota Avensis blant de absolutt sikreste bilene du kan kjøre. Vis mer
«Folksam opplyser at det er hele 10 ganger større risiko for å bli drept eller invalidisert i de dårligste bilene sammenlignet med de beste.»


For å skape bedre oversikt, har vi valgt å oversette Folksams karaktersystem med karakterene 1 til 4, der 4 er best. Av de 171 bilene som er vurdert, oppnår kun syv biler toppkarakter. Disse er Chrysler Voyager (1996-2006), Mitsubishi Galant (1997-2003), Saab 9-3 (1998-2002), Saab 9-5 (1998- ), Toyota Avensis (2003- ), Toyota Hiace (1996- ) og Volkswagen Caravelle (1991- ).

Chrysler Voyager-eksempelet

Dette er interessante opplysninger av flere årsaker. For det første er Saab og Toyota overrepresentert i den øverste delen av karakterskalaen, noe de to merkene har grunn til å være stolte av.

For det andre bekrefter tallene at eierne av store og tunge biler vanligvis har glede av bilens tyngde i kollisjon med andre personbiler - i motsetning til dem som sitter i den andre bilen. Chrysler Voyager fikk for eksempel skandaløse 0 av 16 poeng da den møtte sin egen vekt i Euro NCAPs frontkollisjonstest i 1999. Til tross for at bilen ifølge Euro NCAP har elendige kollisjonsegenskaper, er dette åpenbart ikke så farlig i ulykker der Voyager-eieren er heldig nok til å treffe en annen bil i stedet for en fjellvegg, en bygning eller en annen fast barriere.

29 biler (17 prosent) oppnår karakteren 3, mens 76 biler (44 prosent) må nøye seg med karakteren 2. Hele 59 biler (35 prosent) tildeles laveste karakter; 1.

Vekt viktig - men det finnes unntak

Hovedbudskapet i Folksam-rapporten 2007 er at bilene generelt blir sikrere og sikrere. For eksempel har alle biler lansert etter 2000 fått karakteren 2 eller bedre. Som nevnt viser undersøkelsen også at større biler i enkelte tilfeller kan være farligere enn mindre modeller. For eksempel oppnår ingen av de fire firehjulstrekkerne som er vurdert mer enn 2 poeng.

Hovedregelen er likevel at størrelse og vekt i seg selv er en viktig sikkerhetsfaktor. For eksempel har ingen småbiler klart å oppnå høyere karakter enn 2 (Hyundai Accent 1995-1999 får karakter 3, men er i våre øyne en kompaktbil, ikke en småbil). Ingen småbiler eller kompaktbiler har klart å oppnå høyere karakter enn 3.

Mangler de nyeste bilene

FARLIG: Forrige generasjon Renault Clio (1998-2005) ender opp med karakteren 1. Folksam fraråder sine kunder å kjøre de 59 bilene som får denne karakteren. Folksam er også skeptisk til de 76 modellene som får karakteren 2. Vis mer
«Hovedbudskapet i Folksam-rapporten 2007 er at bilene generelt blir sikrere og sikrere. For eksempel har alle biler lansert etter 2000 fått karakteren 2 eller bedre.»


Det er imidlertid viktig å være klar over at Folksam-rapporten ikke kan brukes som "bibel". Rapporten har nemlig visse svakheter som det er greit å være klar over. For det første omfattes ikke de nyeste bilene av undersøkelsen. For å oppnå et statistisk grunnlag må den aktuelle modellen ha vært på markedet i minst tre år før den kan inkluderes i rapporten.

Sjekk heftelser gratis

Mangler mange modeller

For det andre er listen langt fra utfyllende, i den forstand at en rekke interessante modeller ikke er representert. For eksempler mangler modeller som Audi A4 (2001-2007), Citroën C5 (2000- ), Honda Accord (2003- ), Mazda 6 (2003- ), Mercedes-Benz C-klasse (2001-2007), Nissan Primera (2002- ) og Volkswagen Touran (2002- ). Dette har sannsynligvis sammenheng med at Folksam foreløpig ikke har oppnådd et fullverdig statistisk grunnlag for disse modellene, som selger langt dårligere i Sverige enn her i landet.

Rapporten sier heller ikke noe om hvilke førertyper som har valgt å forsikre bilen sin i Folksam eller hva slags kjøreadferd førerne av de ulike modellene har.

Flere av bilene i Folksam-rapporten er også testet av Euro NCAP. Hvilken av de to organisasjonene skal du stole mest på når du velger bil? Les mer om Folksam versus Euro NCAP her.

Full oversikt over alle de vurderte bilmodellene finner du her:

  • Samtlige modeller: Rangert etter resultat
  • Samtlige modeller: I alfabetisk orden
  • Samtlige modeller: Fordelt på bilklasser
  • Relaterte artikler:

  • De sikreste bilene (Samtlige Euro NCAP-resultater)
  • De sikreste bilene for barn (Samtlige Euro NCAP-resultater)
  • Kilde: Folksam

    FAKTA: Folksam-rapporten 2007
    Resultatene er basert på 117.000 kollisjoner og oppfølging av nesten 38.000 personskader i perioden 1995 til 2007.
     
    Resultatene er basert på såkalte "tobilskollisjoner". Det innebærer kollisjoner der minst to biler er involvert.
     
    Resultatene viser hvor godt bilen beskytter passasjerer mot skader som kan lede til død eller invaliditet.
     
    I motsetning til Euro NCAPs gradering, er Folksam-graderingen direkte sammenlignbar på tvers av bilklassene.
     
    Rangering: Folksam graderer sikkerheten på følgende måte:
    Grønn + (4): Minst 30 % sikrere enn gjennomsnittsbilen (best)
    Grønn (3): Minst 20 % sikrere enn gjennomsnittsbilen
    Gul (2): Høyere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen
    Rød (1): Lavere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen
     
    Folksam anbefaler sine kunder å holde seg til biler som oppnår minst 3 poeng.