<b>VÅTT:</b> Dekkenes oppgave er blant annet å sluse bort vannet for at gummien skal holde mest mulig kontakt med veibanen. Foto: NOKIAN
VÅTT: Dekkenes oppgave er blant annet å sluse bort vannet for at gummien skal holde mest mulig kontakt med veibanen. Foto: NOKIANVis mer

De er egentlig laget av plast!

En stor andel av den syntetiske gummien som brukes i sommerdekk er av typen SBR, som ikke er gummi, men plast.

Halvparten av alle bildekk for sommerbruk er laget av SBR, som står for Styrene Butadiene Rubber - altså plaststoffer. Forholdet mellom styren og butadien avgjør hardheten i gummien, økt innhold av styren gjør den hardere og mindre gummiaktig.

Balansen er hårfin for du ønsker jo lang levetid (hard gummi) samtidig som du ønsker et dekk med godt veigrep også på vått føre (myk gummi). (Vinterdekk er mykere enn sommerdekk for bedre grep på glatt vei.)

Hvert år brukes rundt 5-6 millioner tonn av denne elastomeren.

Slurver du med reservehjulet? Mange kjører uten og stoler på reparasjonssett som ikke virker eller har gått ut på dato.

Sot øker veigrepet


I et vanlig sommerdekk finner du rundt 65 deler SBR og 35 deler PBR (polybutadien).

Dekket inneholder videre hele 67 deler sot (carbon black) som øker veigrepet og gir gummien styrke/rivfasthet, og 40 deler olje som gjør det mulig å kna komponentene sammen slik at man kan bygge dekk av dem.

Kjemikerne liker også å mikse inn silisiumoksider av ulike typer (silica) sammen med stearinsyre, akselerator, svovel, voks og antialdringsstoffer, samt stoff som beskytter dekket mot UV-lys.

Som om ikke alt dette var nok, finnes det dekkfabrikanter som stapper inn EPDM, polyklorfenoler, nitrilgummi og diverse silikonvarianter.

Utslitte dekk? Her er årets beste sommerdekk og kanskje bør du slå til nå, det er flere gode grunner til å fornye sommerdekkene på høsten.

Belter for form og styrke

GUMMIDEKK: Går vi dem etter i sømmene, er dekk langt mer enn bare gummi. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Nå for tiden brukes jo bare radialdekk til personbiler, der det før var vanlig med diagonaldekk. I radialdekk ligger, som de fleste vet, beltene langsetter dekket, med enkelte støttebelter i vinkel mot disse.

Dette avhenger av hvor stor last dekket skal ta, og hvor fort man skal kjøre med det.

Etter hvert kom det så avanserte fibermaterialer at man begynte å bruke disse, særlig når prisen gikk ned. I USA var nylon lenge høyeste mote. Nå har andre fibre i viss grad overtatt, særlig i Europa. Kevlar gjør en god jobb, men er et dyrt stoff.

Oppgaven til beltelagene er å holde gummihjulets form konstant og å ta opp slag- og sidekrefter på en god måte.

I biler med radialdekk tar dekket sin del av fjæringsarbeidet, og tar også en svært stor del av sidekreftene i svinger. Videre gir lagene dynamisk formstabilitet og senker dekkets rullemotstand.

Kaldt dit du skal? Fem ting du bør vite om dekk nå

Hva gjør mønsteret?

Mønsteret har to oppgaver. Å fjerne vann fra veien og sørge for stor nok slitebane-elastisitet til at mye gummi hele tiden har kontakt.

Det er adhesjonen mellom gummi og underlag som er poenget.

Vannplaning er skummel, men kan også være morsom

Slangeløse dekk tettes på innsiden av et lag butylgummi som erstatter slangen ved at det sitter som et to millimeter tykt, seigt sjikt.

Av: Stein Bekkevold / Autofil