Vis mer

De bruker minst

Her er de gjerrigste bilene.

Nye biler slipper ut langt mindre enn gamle i snitt. Skal du velge etter utslipp, er hovedregelen små biler med små motorer.

Det svenske konsumentverket har gitt ut nybilguiden 2009 for Sverige, som blant annet lister hvilke biler på det svenske markedet som slipper ut minst CO2.

Toyota leder

Toyota iQ 1.0 VVT-i er den aller gjerrigste bensinbilen. Ikke så forunderlig, dette er også verdens aller minste fireseters bil.

En annen småbil bunner utslippslisten på dieselsiden; Smart Fortwo CDI slipper ut minst.

Småbilene dominerer listene med to unntak: På bensinsiden finner vi hybridbilene Prius og Civic. Disse "jukser" seg oppover på lista ved hjelp elmotorer i tillegg til bensinmotor.

Hva med elbiler? Disse får 21.000 kroner hver ...

De gjerrigste bensinbilene (Laveste utslipp på markedet i Sverige i 2009:)
MerkeModellForbruk (l/mil)CO2-utslipp (gram/km)Effekt (kW)
ToyotaiQ 1.0 VVT-i0,439950
SuzukiAlto 1.00,4410350
ToyotaPrius0,4310457
Peugeot107 1.00,4610750
CitroënC1 1.0i0,4610950
ToyotaAygo 1.0 VVT-i0,4610950
Peugeot107 1.00,4610950
HondaCivic Hybrid0,4610970
ToyotaYaris0,4211066
ToyotaiQ4,711050
Kilde: Konsumentverket.se
De gjerrigste dieselbilene (Laveste utslipp på markedet i Sverige i 2009:)
MerkeModellForbruk (l/mil)CO2-utslipp (gram/km)Effekt (kW)
SmartFortwo CDI0,349033
VolkswagenPolo BlueMotion0,389959
MiniCooper D0,3910481
MiniCooper Clubman D0,4110981
OpelCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX0,4110955
SkodaFabia TDI Greenline0,4110959
ToyotaYaris 1.4 D-4D, manuell seks gir0,4211066
Fiat500 1.3 MJT0,4211155
ToyotaYaris 1.4 D-4D, manuell fem gir0,4211166
Mazda2 1.6 DE0,4211266
Kilde: Konsumentverket.se




Utslippene skal ned


EU har vedtatt begrensninger, som vil redusere de totale utslippene fra bilparken om noen år. Innen 2012 skal bilindustrien i Europa ikke ha høyere gjennomsnittlig utslipp på sine modeller, enn 130 gram CO2 per kilometer. Om dette snittet overføres til den europeiske bilparken, vil det gi 18 prosent lavere utslipp enn i dag.

I 2007 var snittutslipp for landene i EU (unntatt Bulgaria og Romania) 158 gram CO2 per kilometer. Tilsvarende tall for svenske forhold var 181 gram CO2.

Med økt bruk av biobrensel og lettrullende dekk, kan utslippsnivået ytterligere senkes, skriver det svenske konsumentverket i sin rapport om bilutslippene.

Les også: 33 tips som sparer forbruk og utslipp

Er det likt på det norske bilmarkedet?

Nå er ikke disse listene 100 prosent overførbare til norske forhold. Svenske og norske bilkjøpere har ikke nødvendigvis alltid de samme modellene å velge blant. Men likevel kan vi si at de fleste typer og modeller er relativt eller helt like.