Nye sommerdekk i år? Her finner du testvinnerne både fra Motor og utenlandske bilistorganisasjoner. Foto: All Over Press
Nye sommerdekk i år? Her finner du testvinnerne både fra Motor og utenlandske bilistorganisasjoner. Foto: All Over PressVis mer

De beste sommerdekkene 2013

NAF har testet årets nye sommerdekk. Her er vinnerne - og taperne.

NAF/Motor har testet sommerdekk, og kåret årets beste dekk for deg som skal bytte ut de gamle sommerdekkene. De peker også på dekk som har egenskaper som ligger et stykke bak de beste.

I testen vektes egenskaper på vått føre tyngst, og her overrasker indiske Apollo i år. Et relativt ukjent billigmerke som selges via enkeltforhandlere og noen nettbutikker hevder seg altså i konkurransen med de etablerte merkene hva gjelder prestasjon på våt vei.

Hos NAF finner du alt om alle testdekkene

Store forskjeller, ny standard

Helt øverst kommer Goodyear Efficient Grip Performance, som Motor mener setter en ny standard ved å kombinere lav rullemotstand og godt veigrep på våt vei. Noe av det samme får også Dunlop Sport BluResponse til å hevde seg høyt (rangert som nummer fire). Tett bak vinneren følger dekk fra Continental ContiPremiumContact og Nokian Hakka Blue. Taperen er Nankang Green/Sport.

Men selv om det er tett i toppen, er det tydelige forskjeller på for eksempel bremselengder og egenskaper på ulike typer underlag. Mens Continental stopper etter 30,2 meter på våt asfalt, bruker dekket fra Nankang hele 7,2 meter mer fra 80 km/t til full stopp. Og på tørr asfalt varierer bremselengden fra Dunlops 38,7 meter til Barums 41,4 meter fra 100 km/t til full stopp.

Er forbruket i fokus, skal du se på Goodyear og Dunlops dekk, mens bilen med dekk fra taperen Hankook bruker 7,4 prosent mer. Her kan du se mer om hvilke dekk som gjør det best og dårligst i de ulike "disiplinene".

Disse sommerdekkene vant fjorårets test

Motors sommerdekktest er som vanlig et samarbeid mellom Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Aldri vært så mange gode

NAF/Motors test er ikke den første i år. For litt siden kom også testen fra europeiske bilorganisasjoner som tyske ADAC og danske FDM, en test utført sammen med den uavhengige testinstitusjonen Stiftung Wahrentest. Ifølge ADAC har det aldri vært så mange gode sommerdekk å velge blant som i år.

Den store forbedringen sammenlignet med tidligere år er knyttet til egenskapene under kjøring på våt vei, forhold som ikke er direkte ukjent for norske sommerbilister.

Les også: Ti myter om sommerdekk

16 av 38 med karakteren "bra"

I ADACs test fikk 16 av 38 dekkmodeller karakteren "bra", mens 14 betegnes som "tilfredsstillende". Kun fire modeller faller igjennom og får stryk.

Dette ble kåret til det beste 17-tommersdekket:
Continental SportContact 5 (best på våt vei)

Dette ble kåret til det beste 15-tommersdekket:
Michelin Energy Saver + (best på slitasje)

Les mer: Finn oversikt over de beste, de dårligste og mer om ADAC-testen her

Førstegangs hjulskifter, eller litt rusten? SLIK LEGGER DU OM

Når kan du bytte?


Er veiene der du kjører bare og fine? Selv om det er kaldt og isen ligger tykk mange steder i landet, er det også områder med fine kjøreforhold nå. Og da kan du trygt bytte fra hjul med avgiftsbelagte piggdekk til hjul med sommerdekk.

Men merk: Det er førers ansvar at bilen er riktig skodd etter forholdene, og oppfyller kravene om tilstrekkelig veigrep. Så skal du til fjells eller opplever perioder med glatte veier/snøføre, må du la bilen stå eller bytte tilbake.

De som har piggfrie vinterdekk kan i praksis vente så lenge de vil med hjulskift. Men det er ikke å anbefale å velge denne dekktypen på sommerføre. Tester har tidligere vist at piggfrie vinterdekk fungerer mye dårligere om sommeren enn sommerdekk gjør, og særlig på våt asfalt.

Piggdekk kan brukes fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag, altså 8. april i år. I landets tre nordligste fylker er tilsvarende periode fra 16. oktober til 1. mai. Det er anledning til å bruke piggdekk utenom disse datoene dersom føret krever det. Det koster 500 i gebyr hvis man kjører med piggdekk utenfor vintersesongen, og dersom føret ikke krever det.

Slik overlever vinterdekkene til neste sesong