STYR UNNA DISSE: Det er mest feil og mangler ved disse to-tre år gamle bilene, ifølge kontroller av over 8 millioner bruktbiler. Dacia Logan, Fiat Doblo, Daihatsu Sirion og Fiat Panda.
STYR UNNA DISSE: Det er mest feil og mangler ved disse to-tre år gamle bilene, ifølge kontroller av over 8 millioner bruktbiler. Dacia Logan, Fiat Doblo, Daihatsu Sirion og Fiat Panda.Vis mer

De beste og verste bruktbilene

Her er bruktbilene med mest og minst feil.

På bakgrunn av bruktbilkontroller av 8,11 millioner biler, har tyske TÜV nå sluppet listen over hvilke biler det er mest og minst feil og mangler med.

Stikk i strid med tidligere år, hvor Toyota tradisjonelt har stukket av med de gjeveste plassene, er det nå tysk som rangerer på toppen - i alle fall på én av listene.

Volkswagen Polo troner på toppen av listen med minst feil og mangler blant tre år gamle biler. Polo ble også kåret til årets verdensbil (World car of the Year) i 2010.

Andreplassen går til Mazda 3 og tredjeplassen til Audi Q5.

Men Toyota holder seg godt i tetsjiktet, representert med flere modeller, i de aller fleste aldersklassene.

Her er resultatene for to-tre år gamle biler:

To til tre år gamle biler - de beste
Rang.MerkeModell Feilrapporter %
1VolkswagenPolo2,2
2Mazda32,7
3AudiQ52,8
4ToyotaAvensis2,9
5VolkswagenGolf Plus3,1
5Mazda23,1
7ToyotaPrius3,5
7ToyotaYaris3,5
7ToyotaIQ3,5
10OpelAgila3,7
Kilde: TÜV Auto Report 2013


To til tre år gamle biler - de dårligste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
132DaciaLogan13,3
131FiatDoblo12,3
130DaihatsuSirion12
129FiatPanda11,7
128CitroënC410,6
126KiaSorento9,9
126ChevroletMatiz9,9
125ChevroletAveo9,7
124RenaultKangoo9,4
122DaciaSandero9,1
122CitroënC29,1
Kilde: TÜV Auto Report 2013


Du kan se flere topp- og bunnresultater litt lenger nede på siden.

Du kan selv sjekke listen hos TÜV (kun på tysk), men der står kun de beste og verste. Du kan kjøpe hele rapporten, med alle bilmodellene omtalt, via TÜV på nett.

Registrerer feil

I Tyskland er det TÜV som står for kontrollbesiktningene. Som i Norge, må også biler i Tyskland inn på kontroll når bilen fyller tre år, og deretter annethvert år fremover. Men i motsetning til i Norge, så registrerer tyskerne alle feil i en database - sortert på bilmodell. Dette gjøres ikke i Norge.

Med så mange kontrollbesiktninger som drøye åtte millioner per år, danner det et bra grunnlag for å kunne si noe relevant om hvor det finnes mest og minst feil.

Svenskene har også en liknende system, som gjøres av Bilprovningen.


Sjekk listene før du handler

De aller fleste ønsker seg et rimelig og problemfritt bilhold. Du vil komme et godt stykke på vei til dette ved å velge en bil med statistisk lav forekomst av feil og mangler etterhvert som bilen får noen år på baken.

Det er registrert vesentlige mangler på gjennomsnittlig 6,1 prosent av alle tre år gamle biler. Dette er flere enn i fjor, da feilprosenten da var på 5,1.

På fem år gamle biler ble det funnet vesentlige mangler på 10,6 prosent av alle bilene, på syv år gamle biler er tallet 17,2 prosent, og på ni år gamle biler er feilprosenten 23,1 prosent.

På 11 år gamle biler ble det funnet vesentlige mangler på hver fjerde bil - eller 27,4 prosent av alle kontrollerte biler. Dette er gjennomsnittstall.

Volkswagen i tet - men også Volkswagen i bånn: Sharan er sammen med Renault Laguna den modellen med flest vesentlige mangler etter 10-11 år. Vis mer


Som du kan se av tabellene nedenfor, er det stor forskjell på feilprosenten på modellene i den gode enden av lista, og feilprosenten på modellene i den dårlige enden av lista. Volkswagen Sharan og Renault Laguna er for eksempel verst med 37,2 prosent feil og mangler etter 10-11 år. Ser vi på biler i den samme aldersklassen, er det fullt mulig å redusere risikoen for dyre verkstedregninger betraktelig, ved å velge en av modellene med minst feil - eksempelvis Toyota RAV4 med 14,2 prosent feil.

Porsche 911 troner i teten med minst feil og mangler for veldig mange årsklasser. Et bedre argument for å kjøpe en Porsche skal du kanskje lete lenge etter? Vis mer


Aller best i denne aldersklassen er imidlertid Porsche 911 - med kun 11 prosent feilrapporter. Porsche ligger også i teten blant åtte til ni år gamle biler og blant seks til sju år gamle biler - i tillegg til at den ligger veldig lavt også på listen med fire til fem år gamle biler. Et bedre argument til å "få lov til" å kjøpe en Porsche skal du kanskje lete lenge etter?

Resultatene er basert på kontrollerte biler i perioden juli 2011 til og med juni 2012.

Vrakpant? Nå får du ENDA mer for den gamle bilen din!

Fire-fem år gamle biler:

Fire til fem år gamle biler - de beste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
1ToyotaPrius4
2Mazda24,8
3ToyotaAuris5
4SmartFortwo5,1
4ToyotaCorolla Verso5,1
6MercedesC-klasse5,3
7PorscheBoxster/Cayman5,6
7PorscheCayenne5,6
9Porsche9115,8
10FordFusion5,9
Kilde: TÜV Auto Report 2013


Fire til fem år gamle biler - de dårligste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
121DaciaLogan25,8
120RenaultKangoo23,2
119RenaultLaguna23
118FiatDoblo21,4
116RenaultMegane18
116Peugeot40718
115Peugeot30717,8
114FiatPanda16,9
113CitroënC416,7
111SeatIbiza/Cordoba15,9
111CitroënC515,9
Kilde: TÜV Auto Report


Eldre biler:

Seks til sju år gamle biler - de beste og verste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
1Porsche9116,2
2ToyotaCorolla Verso6,6
3ToyotaPrius7
4ToyotaRAV48,3
5ToyotaAvensis8,6
--   
107ChryslerPT Cruiser32,6
106FiatStilo31,6
105MercedesM-klasse30
104RenaultKangoo29,4
103RenaultLaguna29,3
Kilde: TÜV Auto Report 2013


Åtte til ni år gamle biler - de beste og verste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
1Porsche9118,8
2ToyotaAvensis9,9
3HondaJazz10,7
4ToyotaRAV411,3
5SubaruForester11,4
--   
87ChryslerPT Cruiser36,8
86FiatStilo35,6
85RenaultLaguna34,2
83RenaultKangoo33,8
82VolkswagenSharan33,2
Kilde: TÜV Auto Report 2013


10-11 år gamle biler - de beste og verste
Rang.MerkeModellFeilrapporter %
1Porsche91111
2ToyotaRAV414,2
3MercedesSLK16,9
4ToyotaCorolla18,1
5ToyotaYaris18,3
--   
69FiatBravo/Brava38,9
68FordGalaxy38,8
67FordKa37,8
66RenaultKangoo37,7
64RenaultLaguna37,2
64VolkswagenSharan37,2
Kilde: TÜV Auto Report 2013


Flere undersøkelser

Det gjøres stadig undersøkelser av denne typen, og det er veldig sjelden to undersøkelser ender opp med et identisk svar. Hvem skal vi da tro på? Mye av forskjellen ligger i spørsmålsstillingen, og i det geografiske området undersøkelsen er gjort i. Vi har referert til flere av undersøkelsene gjennom året, og her har du noen av dem. Kanskje vi kommer frem til det mest relevante svaret ved å summere resultatene av de forskjellige undersøkelsene?

Les om de andre undersøkelsene her:
De mest pålitelige bilene
Lexus vinner igjen
Dette er de beste bilene
Norsk kundebarometer 2011
Disse bilene gir minst trøbbel

Japanske biler mest til å stole på