<b>SJEKK BATTERIET FØR VINTEREN:</b> Batteriet har kanskje holdt godt i sommer, men vinteren setter det virkelig på prøve. Ta en vurdering på om du skal gå til anskaffelse av et nytt.  Foto: NTB SCANPIX / HENRIK BJÖRNSSON
SJEKK BATTERIET FØR VINTEREN: Batteriet har kanskje holdt godt i sommer, men vinteren setter det virkelig på prøve. Ta en vurdering på om du skal gå til anskaffelse av et nytt. Foto: NTB SCANPIX / HENRIK BJÖRNSSONVis mer

De beste og dårligste bilbatteriene

Uansett om det er korte eller lange turer du skal kjøre: I kulda må du ha et batteri du kan stole på.

Nordisk vinter har en tendens til å være lang og kald, noe som byr på store utfordringer for bilen din.

NAF har derfor testet en rekke batterier, for å finne ut hvilke som lader seg opp raskest og hvilke som holder seg best i kulden.

Høy spenning i toppen

Vinneren i testen er batteriet Banner Power Bull P6205, samtidig som Euroglobe 56219SMF er batteriet som kommer dårligst ut.

(Merk: Extreme SX1090 havner riktignok helt nederst, men det batteriet selges kun i Sverige)

I tillegg til at starteffekt veier høyt i testen, står også kapasitet og oppladningstid høyt på testernes krav.

De moderne bilene har mengder med strømtyver, noe det er tatt høyde for i testen.

- Varmeseter, elektrisk bakrute, varmeapparat og mye annet stjeler strøm. Batteriet får bare det som blir til overs til opplading. Dessuten er svært mange av de daglige kjøreturene så korte at ladingen ikke er tilstrekkelig, uttaler Jan Ivar Engebretsen i NAF-testen.

Les også: Ekstra batteri for elbiler

Testens topp 3

  • Banner Power Bull P 6205
  • Er testens vinner. Power Bull bruker bare 8 minutter på å lade seg opp igjen etter kaldstart.
  • Sønnak Exide SB/EB620
  • Exide har gode egenskaper, men knappet for høyt vannforbruk, ladetid etter kaldstart 09 minutter og 48 sekunder.
  • Tudor TB620
  • Har også meget gode egenskaper, og bruker snaue 10 minutter og 18 sekunder på opplading etter kaldstart.

    Les også: Sjekk at alt flyter når gradene kryper nedover

    Du bør velge batterikvaliteter ut ifra hvordan bilen din er.

    - Er det virkelig kaldt og du har en tregstartet bil, er effekten viktigst. Men jo mindre ladet batteriet er desto viktigere er utholdenhet, forklarer Engebretsen.

    Midt på treet

  • Bosch S4-005
  • Batteriet er veldig bra, med minst vannforbruk. Taper terreng til de andre topp 3 med en ladetid på hele 12 minutter og 24 sekunder.
  • Varta D24 Blue Dynamic
  • Varta leverer også et godt batteri, men der også en oppladningstid på 13 minutter og 42 sekunder, noe som er for mye.
  • Biltema 80-2622
  • Biltemas batteri har god starteffekt, men dårligere kapasitet og høyere vannforbruk enn de over. Ladetiden er derimot kort, 11 minutter fra kaldstart.

    Dårligst

  • Global 56219
  • Har god starteffekt men mindre kapasitet og lengre oppladningstid. Et høyt vannforbruk og en oppladningstid på 12 minutter og 12 sekunder trekker ned.
  • Euroglobe 56219SMF
  • Har den lengste oppladningstiden i testen, på hele 19 minutter og 6 sekunder. Høyt vannforbruk fører til at Euroglobe heller ikke henger med mot bransjestandarden.
  • Extreme SX1090
  • Dette er altså testens absolutte taper, men selges altså ikke i Norge. Med 12 minutter og 48 sekunders ladetid hjelper det ikke når både effekten og kapasiteten er dårlig.

    Les også: Slik unngår du startvansker i kulda

    Slik testet de

    SLITES I KULDA: Husk at batteriet tåler mye mindre i kulda, og at det kan lønne seg å ta seg en ekstra lang kjøretur iblant. Foto: NTB SCANPIX / STEINAR MYHR / ILLUSTRASJONSFOTO Vis mer


    Alle batteriene, utenom ett, var oppgitt til 65 amperetimer, og slik ble de testet.

    Kapasitetstest 1
    Kaldstarttest ved -18`C
    Kapasitetstest 2
    Kaldstarttest ved -30´C
    Kapasitetstest 3
    Lademottakelighet - etterlading
    Vannforbruk

    Hva er batterikapasitet?

  • Mål på hvor lenge batteriet kan utlades.

  • Starteffekt i kulde
  • Effekten ble målt på hvor mye effekt batteriet leverer på 10 sekunder med 540 ampere i belastning.
  • Utladningstiden ble målt med en belastning på 324 ampere til spenningen synker til seks volt.
  • Husk at bensin- og dieselvarmere krever mye strøm fra batteriet når de går.

    Les også: Dette trenger vi veihjelp til

    I laboratoriet ble maksimal effekt ved første startforsøk målt, samt dets utholdenhet med tanke på hvor mange startforsøk batteriet klarte før det sviktet. Denne testen ble kjørt både i -18 og -30 grader.

    - Enkelte produsenter som EuroGlobe og Varta har satset på høy effekt fremfor utholdenhet forteller Viktor Ekermo i ETC Battery, firmaet bak testen til NAF.

    Testen viser at Banner-batteriet bare trenger åtte minutters kjøring før batteriet er ladet opp dit det var ved start.

    Trykk her for å lese hele NAF-testen.

    Er det virkelig kaldt, og du har en tregstartet bil, er effekten viktigst. Men jo mindre ladet batteriet er, desto viktigere er utholdenheten.

    Les også: Disse bilene betyr trøbbel