De beste kjøpene: Stasjonsvogner i mellomklassen

Ford Mondeo topper vår rangering av de beste stasjonsvogn-kjøpene i mellomklassen.

Stasjonsvogner i mellomklassen er kanskje det nærmeste vi kommer en typisk norsk familiebil. Biler som Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis har solgt godt i mange år her til lands. Og kanskje er det ikke så rart, for de beste bilene i denne klassen tilbyr et gunstig forhold mellom pris, plass, kvalitetsinntrykk, kjøreegenskaper, komfort, ytelser og forbruk.

Etter hvert har valgmulighetene blitt mange i denne klassen, både med tanke på antall modeller, men også med tanke på hvor mange ulike motoralternativer og ulike drivlinjer som er tilgjengelig til hver enkelt bil. De fleste av disse bilene finnes også som sedaner eller kombier, men her skal vi altså først og fremst konsentrere oss om stasjonsvognene, de som dominerer salgsstatistikkene.

Denne artikkelen er for øvrig nummer to i en serie om våre anbefalinger i de ulike klassene. Den første omhandlet folkeSUVene.

Les stor sammeligningstest av de tre beste bilene her.

1. Ford Mondeo

Vis mer


Ford Mondeo imponerte stort da den kom for drøyt halvannet år siden. Og det gjør den fortsatt. Til tross for at flere konkurrenter nå er nyere, har ingen klart å vippe Mondeo av tronen. Det skyldes at Mondeo tilbyr en gunstig kombinasjon av plass, komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse og priser. Spesielt de tre første faktorene holder et svært høyt nivå for denne klassen og gjør Mondeo til vår vinner. Norgesvennlig dieselmotor på 2,0 liter og 115 eller 140 hester trekker også opp.

2. Volkswagen Passat

Vis mer


Volkswagen holder fortsatt et bra nivå i denne klassen, selv om den fremstår noe steril sammenlignet med en del av nykomlingene i klassen. Den har imidlertid en del kvaliteter som gjør at den i en rangering som dette kommer høyt. Blant disse er plassforhold, kjøreegenskaper og ikke minst klassens kanskje beste motorutvalg, ikke minst for norske forhold.

3. Citroën C5

Vis mer


Citroëns nye C5 overrasket oss da vi testet den i sommer og overbeviste med meget høy komfort og god kvalitetsfølelse. Også kjøreegenskapene var klart bedre enn på forgjengeren. Ulempene er noe dårligere plassforhold enn i bilene overfor. Egenvekten er i tillegg høy og det fører til moderate ytelser og litt for høyt forbruk.

Les stor sammeligningstest av de tre beste bilene her.

4. Subaru Legacy

Vis mer


Fjerdeplassen går kanskje litt overraskende til Subaru Legacy. Den konkurrerer først og fremst i den litt øvre delen av prissegmentet med en startpris på 363.000 kroner. Til gjengjeld får du da en fin dieselmotor på 150 hester og firehjulsdrift. Og da er ikke prisen høy sammenlignet med konkurrentene lenger. Sterke sider er motor, firehjulsdrift og kjøreegenskaper. Også kvalitetsfølelsen og komforten er ganske god. Ulemper er noe dårligere plassforhold enn de beste konkurrentene, og som sagt fravær av billige innstegsversjoner. Les test her.

5. Renault Laguna

Vis mer


Den andre franske bilen som kommer med på listen er relativt ferske Renault Laguna. Dens største fordel er at den kan leveres med en prisgunstig og gjerrig innstegsdiesel. Startprisen ligger helt nede på 265.000 kroner med 110 hester, men da er utstyrsnivået lavt. Men også korrigert for utstyr er dette en rimelig bil. Komfort og kvalitetsfølelse er ganske bra, og kjøreegenskapene er strammet opp sammenlignet med forgjengeren. Les test her.

De utgående

De mest observante av dere har kanskje lagt merke til at vi ikke har nevnt høyst relevante biler som Opel Vectra og ikke minst Toyota Avensis. Dette er fordi disse er utgående og erstattes innen kort tid av henholdsvis Insignia og ny Avensis. Vi presiserer likevel at de fortsatt kan være svært gunstige kjøp, ikke minst med tanke på kampanjer som kjøres i forbindelse med generasjonsskiftene. Begge er bra biler, om enn ikke helt i topp lenger.

De vi venter på

Opel Insignia kommer rett over nyttår Vis mer


Vi har et ganske tynt erfaringsgrunnlag med Opel Insignia og avventer derfor test på norske veier før vi plasserer denne. Men vi er sikre på at den vil blande seg inn helt i toppen av klassen. Også nye Toyota Avensis blir vanskelig å avfeie. Prøvekjøring av denne kommer om kort tid.

Alt i alt kommer denne listen neppe til å se helt lik ut om noen måneder. Vi oppfordrer derfor til å følge med på kommende tester for oppdatering av situasjonen.

De som ikke når opp

Videre er det også en del biler vi ikke vurderer som gode nok til å komme på topp-fem-listen. Disse er Peugeot 407, Mazda 6, Saab 9-3 og 9-5, Honda Accord og Cadillac BLS.

Premium holdt utenfor

Premiumbiler som Audi A4, BMW 3-serie, Alfa Romeo 159 og Mercedes C-klasse er holdt utenfor. Disse opererer i en litt annen prisklasse og vektlegger litt andre egenskaper, selv om skillene er i ferd med å viskes ut, noe ikke minst nye Audi A4 viser. Også klassen med de større premiumbilene er utelatt. Under denne hører BMW 5-serie, Audi A5, Volvo V70 og Mercedes E-klasse til.

De kompakte

I tillegg har vi valgt å holde biler med teknisk basis i kompaktklassen utenfor denne oversikten. Dette innebærer navn som Skoda Octavia, Volvo V50 og Volkswagen Golf stasjonsvogn.

Kriterier

Vår rangering bygger forøvrig på våre ordinære tester av et høyt antall biler. Gjennom disse har vi fått god kjennskap til alle disse bilene og deres kvaliteter. Rangeringen er således et uttrykk for de totale egenskapene bilene er kjennetegnet ved, deriblant pris. Vi har imidlertid ikke tatt høyde for annenhåndsverdi da dette er vanskelig å si noe sikkert om, spesielt på nyere modeller.