Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

De beste dekkene foran eller bak?

De beste dekkene bør plasseres bak. Det mener ekspertene vi har snakket med.

Det finnes en rekke opplagte temaer man kan trekke frem hvis målet er å skape engasjement og diskusjon blant bilinteresserte. Dagens tema er opplagt blant disse.

Les også: De beste vinterdekkene 2009

Årsaken til at dette temaet aldri blir utdatert, er at de aller fleste bileiere opplever at dekkene som sitter på drivhjulene slites mer enn de som sitter på den passive akselen. Det betyr for de aller flestes vedkommende - de som kjører forhjulsdrevne biler - at forhjulene slites raskere enn bakhjulene. Fordi de færreste tar seg råd til å kjøpe nye dekk hvert år, må vi hver vår og hver høst ta stilling til dette temaet: Skal jeg plassere de minst slitte dekkene foran eller bak?

Les også: Ruller dekkene dine feil vei?

Vi tok feil

Vi her i DinSide har vært blant dem som i ulike sammenhenger har predikert at de beste dekkene bør plasseres foran. Vår begrunnelse for dette standpunktet har blant annet vært at forhjulene gjør størsteparten av jobben ved innbremsing, i tillegg til at de gjør hele jobben ved retningsendring.

Les også: Slik skifter du dekk (video)

De beste bak

Hva mener du?

Hvor bør de beste dekkene plasseres? (Avsluttet)
Foran(55%) 2748
Foran ved forhjusdrift, bak ved bakhjuls- og firehjulsdrift(25%) 1272
Bak(17%) 846
Usikker(3%) 151
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De fire ekspertene vi nå har snakket med, mener imidlertid at de beste dekkene bør plasseres bak - uansett om bilen er forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet eller firehjulsdrevet.

Interessant nok avviser imidlertid ikke ekspertene våre argumenter om retningsendring og bremselengde. Frank G. Larsen, som er teknisk sjef hos Continental Dekk Norge, understreker faktisk at det finnes en lang rekke gode grunner for å plassere de beste dekkene foran. Blant annet vil en bil med de beste dekkene foran ha bedre fremkommelighet, bedre grep i sving, bedre vannplaningsegenskaper, mer effektiv akselerasjon og kortere bremsestrekninger enn en bil med de beste dekkene bak.

Les også: Forvirrende om SUV og piggdekk fra NAF

Den lumske bakhjulsskrensen

Likevel anbefaler altså Larsen og de andre ekspertene vi har snakket med å plassere de beste dekkene bak. Hvorfor?

Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.

Alle som har opplevd sistnevnte, vet at bakhjulsskrenser som oppstår uten forvarsel er forferdelig skummelt og at de kan lede til svært dramatiske situasjoner, ikke minst for møtende trafikk.

Til tross for at det finnes en rekke fordeler med å plassere de beste dekkene foran, mener ekspertene altså at bakhjulsskrensen er så farlig at de konkluderer med at det mest fornuftige er å plassere de beste dekkene bak.

Hva mener du? Er du enig med ekspertene? Si din mening i vår avstemning og i debattforumet under artikkelen.

Kilder: Frank G. Larsen, teknisk sjef i Continental Dekk Norge, Jan-Erik Sofiedal - produktsjef i Nokian Dekk AS, Jan Ove Kårbø - teknisk sjef i Toyota Norge, Kjetil Myhre - markedsdirektør i BMW Norge

Følg med, snart forteller vi deg om du bør velge smale eller brede dekk på vinterføre.

Her finner du flere nyttige artikler: