De beste billigbilene

I en tid preget av økonomisk nedgang og uro kan pris bli et svært viktig salgsargument for bilprodusentene. Vi har sett på de bilene som gir deg mest per kroner.

Bil er dyrt, spesielt i Norge. Men kanskje finnes det alternativer som er rimeligere enn du er klar over dersom du tenker litt utradisjonelt? Og kanskje trenger du ikke egentlig en stor stasjonsvogn i mellomklassen?

Plass viktigst

Vi har tatt en nærmere titt på forholdet mellom pris og egenskaper, med hovedvekt på praktiske egenskaper og plass. Dette er for mange det viktigste aspektet ved en bil, ikke minst når man har familie. Hvor mye praktiske egenskaper får man egentlig i de ulike prisklassene dersom man er villig til å ofre litt av luksusfølelsen? Vi gir deg tre tips i tre prisklasser.

Under 150.000 – de minste

I denne prisklassen finner vi hovedsakelig minibilene, de som er hakket under småbilene. Disse er stort sett rundt 350 centimeter lange, men har plassforhold som for mange nok er overraskende rause.

Huyndai i10 har svært god plassutnyttelse Vis mer


Best i klassen på dette punktet er nykommeren Hyundai i10, som blant annet har mer benplass i baksetet enn mange langt større og dyrere biler. Dette er på mange måter en imponerende bil, men ulempen er at ESP ikke kan leveres. Vår andre anbefaling er trillingene Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. Disse er en bunn og grunn omtrent samme bil, men det er små forskjeller i utstyrsnivå og pris, foruten design. Alle er tilgjengelig med ESP og havner også da under 150.000.

Opel Agila kom nylig til Norge Vis mer


Vår tredje anbefaling er nye Opel Agila. Vi har ikke fått mulighet til å prøvekjøre denne ennå, men den vil trolig blande seg inn i toppen. ESP er standard på Enjoy utstyrsnivå som koster fra 145.000 kroner med en 1,0-liters motor. En merkbart kraftigere 1,2-liter havner rett over 150.000 med samme utstyrsnivå.

Under 200.000 – mer plass enn du tror

I denne klassen snakker vi stort sett om småbiler. Men ettersom vi i denne saken er ute etter mest mulig plass, kan det lønne seg å lete utenom de konvensjonelle småbilene som Volkswagen Polo og Toyota Yaris.

Skoda Fabia stasjonsvogn har bra plass i både baksete og lasterom Vis mer
Nissan Note er fleksibel og romslig for størrelsen og prisen Vis mer


Vi tar likevel med en representant for de sistnevnte, og det er Skoda Fabia stasjonsvogn. Denne har nemlig svært gode plassforhold både i baksete og bagasjerom og byr på gode egenskaper jevnt over. Vår anbefaling er en 1.4 TDI Greeline med et CO2-utslipp på lave 109 gram. Motoren er overraskende sterk, men også ganske bråkete.

Små fleksibiler som Nissan Note og Renault Grand Modus er kanskje aller best for den lille familien, i alle fall når man regner med den økte fleksibiliteten disse gir. Her kan seter skyves, vippes og tilpasses. Begge to kan greit fås for under 200.000. I Notes tilfelle kan du da velge mellom en beskjeden motor og godt med utstyr, eller bra med motor og ganske lite utstyr. Grand Modus er bare aktuell med en 1,2-liter, men da får du til gjengjeld mye utstyr.

Under 250.000 – store familiebiler

Citroën Berlingo Multispace gir overraskende mye personbilfølelse Vis mer


I denne prisklassen kan du velge mellom ganske mye forskjellig, både kompaktklassebiler, fleksibiler og varebillignende personbiler. Og det er sistnevnte vi skal begynne med. For biler som Citroën Berlingo Multispace og Peugeot Partner Tepee er på mange måter kanskje de beste familiebilene målt i forhold til pris. Disse to er svært like, og felles for de begge er at de tilbyr svært mye plass for pengene, i tillegg til å være helt greie å kjøre. En forholdsvis godt utstyrt Berlingo Multispace med en helt tilstrekkelig dieselmotor på 90 hester koster om lag 240.000 kroner.

Kia cee'd gir mye plass for pengene og er en jevnt god bil Vis mer


En annen bil som gir mye plass for pengene er kompaktklassebilen Kia cee’d i stasjonsvognutførelse. Med 90-hesters dieselmotor og et ganske høyt utstyrsnivå havner du like under 250.000 kroner.

En annen stasjonsvogn er også svært interessant i denne klassen, Skoda Octavia. Med den glimrende turbomotoren på 1,4 liter og 122 hester koster den 237.000 kroner. Utstyrsnivået er da ganske beskjedent, men med noe ekstrautstyr havner denne fortsatt innen våre rammer i denne priskategorien. Velutstyrte Elegance koster 255.000. Octavia føles påkostet, har godt med bagasjeplass og kjører bra.

Billig ikke nødvendigvis dumt

Som du ser er det altså mulig å få fullverdige familiebiler til under 250.000 kroner. Også biler i de to laveste prisklassene vil kunne brukes til langt mer enn man kanskje regner med i utgangspunktet. Ikke alle trenger store mellomklassebiler eller SUVer, og for langt mindre penger har man altså gode alternativer dersom bil først og fremst er en praktisk hjelp til å utføre hverdagens gjøremål.

Ekstrakostnader tilkommer

Skoda Octavia er nylig ansiktsløftet og har fått en svært attraktiv liten bensinturbo Vis mer


Vi ber deg imidlertid være oppmerksom på at prisene vi har operert med i denne artikkelen er ekskludert frakt og levering, som typisk koster rundt 7.000 kroner i tillegg. Også vinterhjul må påregnes, i tillegg til ordinære kostnader som årsavgift og forsikring. Det vil altså koste deg noen tusenlapper ekstra å få bilen på veien. Dette er imidlertid det samme for alle biler, uansett prisklasse.

Verditap

Vi har heller ikke tatt hensyn til verditap på de aktuelle bilene. En bils avskrivning er en svært viktig faktor i din totale biløkonomi, med mindre man velger å beholde bilen svært lenge eller alltid. Utsalgsprisen trenger altså ikke fortelle hele sannheten om hva bilen koster deg totalt. Vi syns likevel det er interessant å se bilene i lys av hva du faktisk må skrape frem for å få en, og rimelige biler har ofte også mindre verditap, i absolutte termer.