Vis mer

De beste bilkjøpene: Kompaktklassen

Vi kårer de fem beste bilkjøpene i kompaktklassen.

Biler i kompaktklassen utgjør en viktig del av Norges nybilsalg. At den er viktig for mange, kunne man tydelige observere på Dinside Motor i forrige uke, da vi publiserte en duell mellom Toyota Auris og Volkswagen Golf. Dette er to populære biler som åpenbarte engasjerte våre lesere. En slik duell mellom to storselgere er viktig, men sier naturligvis ikke alt om klassen som helhet.

Derfor rangerer vi nå hvilke biler som etter vårt syn er de beste kjøpene i kompaktklassen. Denne artikkelen er for øvrig nummer tre i en rekke av våre anbefalinger i de ulike bilklassene. Fra før har vi gjennomgått stasjonsvogner i mellomklassen og folkeSUVene.

Dette er rangeringen vi har kommet frem til:

1. Volkswagen Golf

2. Peugeot 308

3. Kia cee'd / Hyundai i30

5. Ford Focus

1. Volkswagen Golf

Golf er en klar klassevinner Vis mer


Det er ikke så ofte det er like lett å kåre en vinner som i denne klassen. Golf er ganske enkelt den klart mest komplette bilen i denne gjengen og imponerer på mange enkeltområder. Den har meget fine kjøreegenskaper, god komfort og kvalitetsopplevelse og mange fine motor- og girkassealternativer med gode forbruks- og utslippstall, både på bensin- og dieselsiden. Det nærmeste man kommer en svakhet i Golf er plassforholdene, som bare er gjennomsnittelige.

Les test her.

2. Peugeot 308

Peugeot 308 er en god kompaktklassebil, men evner ikke å hamle opp med Golf Vis mer


Peugeot 308 er også en god allrounder, men ligger litt bak Golf på de fleste områder. Dens sterkeste side er komfort og opplevd kvalitet. Plassforholdene er også her gjennomsnittelige. 308 er tilgjengelig med flere gode motorer og spesielt dieselmotoren på 1,6-liter er gunstig her i Norge.

Les test her.

3. Kia cee’d / Hyundai i30

Kia cee'd overbeviste mange da den ble lansert helt på tampen av 2006 Vis mer


Disse to søskenbilene er såpass like at det er vanskelig å rangere den ene over den andre. Vi gir dem derfor delt plassering. Begge er kjennetegnet ved gunstige priser, svært gode garantiordninger, god plass, fine dieselmotorer og generelt gode allround-egenskaper. Hyundai har en smule bedre fjæringskomfort og litt lavere priser. Kia på sin side har 7 års garanti på drivlinjen.

Les test av cee'd her.
Les test av i30 her.

5. Ford Focus

Det overrasker kanskje mange at Hyundai i30 kommer på pallen i denne rangeringen Vis mer


Focus er den eldste av bilene på denne listen, men fikk en oppdatering for et års tid siden. Den scorer høyt på områder som kjøreegenskaper og motor (diesel) og har grei komfort og kvalitetsfølelse. Svakhetene er dårlig takhøyde i baksetet, samt en sterkt skrånende bakluke som reduserer både sikt og lastekapasitet.

Les test av stasjonsvognutgaven her.

Auris Faller utenfor

Focus fikk en oppdatering for omlag et år siden Vis mer


Med denne topp-fem-listen betyr det at eksempelvis en populær bil som Toyota Auris faller utenfor listen. Vi kan forstå at dette vekker reaksjoner. Vi mener imidlertid at Auris er beheftet med såpass mange svakheter og såpass få sterke sider at den ikke er bedre enn noen av kandidatene overfor. Videre argumentasjon for dette kan du finne i duellen mot Golf.

Dersom du legger størst vekt på annenhåndsverdi og problemfrihet i bilholdet, kan imidlertid Auris likevel være et fornuftig valg, selv om dette generelt er vanskelig å uttale seg om. Les mer om dette her. Se også redegjørelse for våre rangeringskriterier nederst i saken.

Astra, Mégane, Civic og Impreza

Auris havner utenfor topp-fem-listen Vis mer


Også Opel Astra er en kandidat som kunne vært nevnt på vår topp-fem-liste. Den er relativt gammel, men har likevel fortsatt sterke sider. Det har også en bil som nye Renault Mégane, selv om vi ikke vurderer summen av egenskaper god nok til å komme på denne listen, med et lite forbehold om at vi ikke har fått testet den på norske veier. Andre biler som Chevrolet Lacetti, Fiat Bravo, Citroën C4, Honda Civic og Subaru Impreza når heller ikke opp i sammendraget.

Flere av disse har få og til dels ukurante valgalternativer på motorsiden og er derfor vanskelige å gi som universelle kjøpsanbefalinger. Enkeltvarianter kan likevel være aktuelle dersom du eksempelvis har bestemt deg for kraftig dieselmotor kombinert med firehjulsdrift, slik Subaru Impreza nå kommer med.

Venter på Mazda 3

Mazda 3 kommer straks i ny utgave og vi har ikke fått anledning til å prøve denne ennå. Derfor kan vi heller ikke rangere den blant disse bilene.

Hva er en kompaktklassebil?

Vi har holdt hos til kombikupeer i kompaktklassen. Det betyr at stasjonsvogner, kupeer, fleksibiler, kabrioleter og andre karosserivarianter er holdt utenfor. Vi har også definert kompaktklassen ved en utvendig lengde på mellom 415 og 450 centimeter. Det betyr at store småbiler faller utenfor, i tillegg til en stor kompaktklassebasert bil som Skoda Octavia.

Også modeller fra premiummerker som Audi, BMW, Volvo, Alfa Romeo og Mercedes er holdt utenfor.

Kriterier

Vår rangering bygger forøvrig på våre ordinære tester av et høyt antall biler. Gjennom disse har vi fått god kjennskap til alle disse bilene og deres kvaliteter. Rangeringen er således et uttrykk for de totale egenskapene bilene er kjennetegnet ved.

Pris et viktig kriterium

Pris er viktig for vår rangering. Det hjelper ikke særlig mye at en bil er veldig bra hvis den er alt for dyr å kjøpe. I denne sammenheng var det spesielt Kia cee'd og Hyundai i30 som profiterte på dette.

Annenhåndsverdi ikke vektlagt

Vi har imidlertid ikke tatt høyde for annenhåndsverdi og kvalitet da dette er vanskelig å si noe sikkert om. Toyota Auris vil etter alt å dømme ha høy annenhåndsverdi, men generelt sett er det altfor risikabelt å si noe sikkert om dette, og således basere rangeringen på det.

Vi understreker forøvrig at denne listen vil endres etterhvert som nye biler lanseres og kommer på markedet. Følg med på våre fremtidige tester for å være oppdatert på dette.

Nedenfor ser du de to andre sakene i denne artikkelserien. Følg med, flere kommer senere.

De beste bilkjøpene: Stasjonsvogner i mellomklassen
De beste bilkjøpene: FolkeSUVene.