BMW 5-serie ligger på toppen av vår rangerte Euro NCAP-oversikt. På andreplass finner vi Alfa Romeo Giulietta, etterfulgt av Volkswagen Golf. Foto: Euro NCAP
BMW 5-serie ligger på toppen av vår rangerte Euro NCAP-oversikt. På andreplass finner vi Alfa Romeo Giulietta, etterfulgt av Volkswagen Golf. Foto: Euro NCAPVis mer

De 10 sikreste bilene

BMW 5-serie er ifølge Euro NCAP den sikreste bilmodellen instituttet har testet siden nye regler ble innført.

Euro NCAP innførte et nytt test- og poengregime i mars 2009 og har siden den gang testet 56 nye bilmodeller som selges i Europa. Et stort flertall av de testede modellene - nærmere bestemt 45 stykker - har sikret seg toppkarakteren - fem stjerner.

Men hvis man ser nærmere på karakterene som ligger til grunn for stjernene - slik DinSide har gjort - viser det seg at det er store forskjeller mellom de beste og de svakeste "femstjernersbilene".

Se stor tabell lenger ned i artikkelen.

5-serie og Giulietta

DinSides unike rangering viser at BMW 5-serie sammenlagt er den sikreste bilen som så langt er vurdert etter det nye regimet. 5-serie har hele 89,7 prosent måloppnåelse, noe som gir en ledelse på hele 3,0 prosentpoeng i forhold til neste modell på listen - kompaktbilen Alfa Romeo Giulietta. Sistnevnte, som kommer til Norge neste måned, endte opp med 86,7 prosent måloppnåelse, noe som i skrivende stund gir en klar andreplass på listen.

Golf, Prius, i20, Verso og Avensis

BMW 5-serie Foto: Euro NCAP Vis mer


På en sterk tredjeplass finner vi storselgeren Volkswagen Golf (84,6) etterfulgt av hybridbilen Toyota Prius (82,6). Like bak Prius finner vi småbilen Hyundai i20 (82,0), som etterfølges av enda flere Toyota-modeller, nærmere bestemt fleksibilen Verso (81,9) og mellomklassebilen Avensis (81,4).

XC60, Astra, X1 og 9-5

Den sikreste SUVen er i skrivende stund Volvo XC60 (81,0), som tar åttendeplassen. På niendeplass finner vi nok en kompaktbil; Golf-konkurrenten Opel Astra (80,6). Like bak finner vi den lille premium-SUVen BMW X1 (80,4), som deler tiendeplassen med mellomklassebilen Saab 9-5.

Voksenbeskyttelse

Alfa Romeo Guilietta Foto: Euro NCAP Vis mer


Sammenlagtresultatene vi henviser til her, er basert på en komplisert utregning av vektede delresultater fra fire hoveddisipliner: Voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og utstyr.

Det aller beste voksenbeskyttelse-resultatet som er oppnådd så langt, er 97 prosent. Kun to modeller har oppnådd et så godt resultat: Alfa Romeo Giulietta og Volkswagen Golf.

Barnebeskyttelse

Når det kommer til barnebeskyttelse, har ingen modeller blitt tildelt mer enn 86 prosent måloppnåelse. Til gjengjeld er det hele fire modeller som kan skryte av å lede denne disiplinen: BMW X1, Kia Soul Toyota Avensis og Volkswagen Polo.

Fotgjengerbeskyttelse og utstyr

Volkswagen Golf Foto: Euro NCAP Vis mer


Selv om BMW 5-serie altså leder sammenlagt, klarte den ikke å ta ledelsen verken i disiplinene voksen- eller barnebeskyttelse. Til gjengjeld satte 5-serie rekorder både i fotgjengerbeskyttelse- og utstyrdisiplinene, med henholdsvis 78 og 100 prosent måloppnåelse.

Frontkollisjonstesten

Den såkalte voksenbeskyttelsedisiplinen består av fire øvelser; en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en nakkeslengtest. Enkelte vil kanskje bli overrasket over at den amerikanske Chevrolet Cruze innehar rekorden i frontkollisjonstesten. Cruze ble belønnet med full pott - hele 16,0 poeng - etter å ha gjennomført denne øvelsen. På andreplass finner vi Volkswagen Golf, som oppnådde 15,7 poeng. Ingen andre bilmodeller har oppnådd mer enn 15,5 poeng i denne viktige øvelsen. Svakeste score som er tildelt er 9,7 poeng (Kia Venga).

Sidekollisjonstesten

Chevrolet Cruze Foto: Euro NCAP Vis mer


Når det gjelder sidekollisjonstesten, er situasjonen en helt annen. Her har tydeligvis Euro NCAP lagt listen langt lavere, noe som har ført til at det store flertallet av de 56 testede bilmodellene har oppnådd toppscore; 8,0 poeng. Faktisk har ingen modeller oppnådd mindre enn 7,0 poeng (Toyota Urban Cruiser).

Stolpetesten

Det største spennet finner vi i stolpetesten, som går ut på at de testede bilene slynges sideveis mot en jernstolpe. Volkswagen Scirocco er eneste modell som har oppnådd toppscore, 8,0 poeng, mens Alfa Romeo Guilietta var veldig nær med sine 7,9 poeng. Hele tre modeller har gjort det katastrofalt dårlig i denne øvelsen og endte opp med 0,0 poeng.

Nakkebeskyttelse

Den aller beste nakkebeskyttelsen finner vi ifølge Euro NCAP i Opel Astra, som ble tildelt 3,7 av 4,0 oppnåelige poeng. På andreplass finner vi Skoda Yeti, med 3,6 poeng. Kabrioleten Peugeot 308 CC måtte imidlertid nøye seg med 0,0 poeng, i likhet med Mazda CX-7.

Full oversikt over alle resultater for de 56 testede bilene finner du her.
En grundig gjennomgang av de ulike testene og reglene finner du her.

Vis mer


Kilde: Euro NCAP

Les også:

  • DinSide Motors juveler