Det var selveste Carlos Ghosn - sjefen for både Renault, Nissan og nå også Lada, som viste frem den første Datsun-modellen i nyere tid. Enkel bil, enkelt navn: Go, heter den. Foto: NISSAN
Det var selveste Carlos Ghosn - sjefen for både Renault, Nissan og nå også Lada, som viste frem den første Datsun-modellen i nyere tid. Enkel bil, enkelt navn: Go, heter den. Foto: NISSANVis mer

Datsun Go: Første siden 1981

Ja, det er over 30 år siden sist det ble solgt Datsun her i landet. Nå henter Nissan merket frem igjen.

Carlos Ghosn, den driftige toppsjefen i Renault-Nissan-alliansen, ser ut til å ha lagt sin elsk på billigbil-merker. Først med Dacia, så med Lada - og nå med nyfødte Datsun.

70-tallsnostalgi

Datsun ringer nok en bjelle for dem som er litt oppe i årene. Det var et bilmerke som kom til Norge på 60-tallet og var blitt ganske populært på 70-tallet. Beslutningen ble deretter tatt å bruke konsernets navn som merkevare, og det ble Nissan som ble gjeldende utover på 80-tallet.

Nissan Micra fornyet

Det var selveste Carlos Ghosn - sjefen for både Renault, Nissan og nå også Lada, som viste frem den første Datsun-modellen i nyere tid. Enkel bil, enkelt navn: Go, heter den. Foto: NISSAN


Budsjettmodell

Men nå introduseres altså Datsun-navnet på ny, og nå er det nye merkets første modell presentert for publikum under et symbolsk arrangement der Ghosn selv avduket den nye bilen i "Kingdom of Dreams", et teaterkompleks i New Delhi. Det dreier seg om en liten, relativt enkel modell, som skal introduseres i markeder i utvikling, som India og Indonesia. Estimert pris - i India - er rundt 40.000 kroner.

Se: En kul Lada!


Plass til fem

Navnet har bilen fått som en hyllest til den første "Datsun" (dengang bare DAT) - som het DAT-Go. Bilen er en femseter omtrent på størrelse med Micra og den har en motor på 1,2 liter. Vi forventer ikke all verden av komfortutstyr, men oppkoblingsmulighet for mobiltelefon har den.

Modellen kommer i salg i 2014 og skal bli etterfulgt av flere. I første omgang altså i India, etterfulgt av Indonesia og Russland. Om vi noensinne får se den til salgs her i landet er vel høyst usikkert. Men aldri si aldri - Dacia, Renault-Nissan-gruppens første billigbilmerke, er jo nå representert av Renault-importøren.

TEST: Røff og billig SUV