Dårlig start for Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto har åpenbart flere sterke sider. Disse overskygges imidlertid av en stor svakhet - bilen mangler elektronisk antiskrensprogram (ESP).

Vis mer

Dårlig start for Fiat Grande Punto

  1. Store bilder
  2. Priser


Fiat Grande Punto fikk sin Europa-lansering allerede høsten 2005. Først nå, ett år etter, introduseres bilen i Norge. Den store forsinkelsen har blant annet sammenheng med harde prisforhandlinger mellom Fiat-konsernet og den norske importøren. Nå mener altså sistnevnte at de omsider har fått gode nok priser til at Grande Punto vil være salgbar her i landet.

Svakt salg

Fiat Grande Punto er en svært viktig bil for den norske Fiat-importøren. Fiat har nemlig slitt med skandaløst lave markedsandeler her i landet. I fjor ble det kun solgt 105 Fiat personbiler i Norge, noe som innebærer en markedsandel på under 0,1 prosent. Det svake salget har flere årsaker, blant annet har Fiat som varemerke lenge slitt med et dårlig rykte. Beskjedne markedsføringsbudsjetter har også medvirket til at Fiat, som er et stort bilmerke på kontinentet, nærmest har vært ikke-eksisterende her i landet.

Stor småbil

Vis mer


Men nå håper altså den norske importøren på en ny vår for Fiat. Og Fiat Grande Punto er bilen som skal lede an i kampen for å gjenreise Fiat som et konkurransedyktig bilmerke.

Grande Punto er i utgangspunktet en småbil. Dagens småbiler blir imidlertid stadig større. For eksempel er nykommerne Peugeot 207 og Renault Clio henholdsvis 403 og 399 centimeter lange. Grande Punto følger opp denne trenden og kan i likhet med 207 skilte med 403 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Det betyr at den kun mangler 15 centimeter i lengderetningen sammenlignet med en Toyota Corolla.

Maserati-fjes

Også utseendet taler for Grande Punto. Blant annet trekker fronten tankene mot eksotiske Maserati, som forøvrig eies av Fiat. Hekken fremstår som moderne og sportslig, selv om mange av oss får assosiasjoner til forrige generasjon Ford Focus.

Ikke diesel i Norge

Vis mer


Fiat Grande Punto kan leveres med tre eller fem dører og er i utgangspunktet satt opp med seks motoralternativer. Hele fire av disse er dieselmotorer. Fiat-fabrikken har imidlertid ikke vært villig til å gjøre jobben som må til for at dieselmotorene skal fungere i nordisk klima, noe som betyr at dieselmotorene ikke kan selges her i landet.

Ikke ESP i Norge

Dette er svært negativt for den norske Fiat-importøren. For det første må de norske Fiat-forhandlerne klare seg uten dieselmotorer, i en tid hvor stadig flere etterspør nettopp diesel. For det andre har Fiat-fabrikken av en eller annen grunn bestemt seg for at kun dieselbilene skal få elektronisk stabilitetsprogram (ESP). ESP kan altså ikke leveres i kombinasjon med de to bensinmotorene, noe som i praksis betyr at Fiat Grande Punto ikke får ESP her i landet.

Ødeleggende

Vis mer


Dette er fullstendig ødeleggende for Grande Punto, som vil bli holdt opp mot sterke konkurrenter som Peugeot 207, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris og Volkswagen Polo. Dette er svært kompetente småbiler og samtlige er tilgjengelige med ESP. Dermed har Fiat Grande Punto effektivt spilt seg selv ut over sidelinjen, selv om bilen kan skilte med god plass, en stilig front og fem Euro NCAP-stjerner.

Med tanke på at selv koreanske småbiler som Kia Rio nå kan leveres med ESP, regner vi imidlertid med at det kun er et spørsmål om tid før også bensinversjonene av Fiat Grande Punto blir utrustet med denne essensielle sikkerhetsteknologien.

Fiat Grande Punto lanseres i Norge i dag.

  • Oversikt over priser og utstyrsnivåer finner du her.
  • Store Grande Punto-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Slik fungerer den moderne sikkerhetsteknologien
  • Halvert ulykkesrisiko med ESP
  • Grande Punto prøvekjørt
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder