Fisker EMotion: Fisker Inc. har sluppet de første ekte bildene av elbilen EMotion. Foto: Fisker Inc.
Fisker EMotion: Fisker Inc. har sluppet de første ekte bildene av elbilen EMotion. Foto: Fisker Inc.Vis mer

Fisker EMotion

Danskens super-elbil på vei mot å bli virkelighet

De første bildene av Fisker EMotion er presentert.

Denne uka lanserte Fisker Inc. ekte bilder av sin første bil, elbilen EMotion. Bilen har blitt vist tidligere, men da bare som illustrasjoner.

Fisker Inc. er danske Henrik Fiskers nye bilselskap, etter at han sa opp i Fisker Automotive. Med sistnevnte selskap lanserte han blant annet Fisker Karma - en bil som fikk et målt utslipp på 0,21 liter per mil.

TYPISK FISKER: Forhåndspublisert datagenerert bilde gir en idé om designretningen. Illustrasjon: Fisker Inc Vis mer

Fisker EMotions rekkevidde: 65 mil

Samtidig som bildene ble presentert kom også den amerikanske prisen på EMotion. Den starter på voksne 129.900 dollar - ganske nøyaktig 1,1 million norske kroner.

EMotion er med andre ord ingen bil for de store massene.

Til sammenligning koster Tesla Model S - som Henrik Fisker også har vært med på å designe - mellom 69.200 og 141.200 dollar i USA.

Prisen på Fisker EMotion inkluderer imiderltid en «ekstra stor» batteripakke, som skal muliggjøre om lag 65 mil (400+ miles). Topphastigheten oppgis til å være 260 kilometer i timen.

Amerikanere kan ventelig forhåndsbestille elbilen allerede fra 30. juni i år, og i løpet av 2018 skal Fisker EMotion kunne bli virkelighet, også for kundene.

HISTORIE: Slik så Fisker Tramonto ut for tolv år siden - den var basert på Mercedes-Benz SL 600. Foto: Fisker Coachbuild Vis mer

Bokstavelig talt en lettvekter

Fisker EMotion er bygget med karbonfiber og aluminium, har en patentert og unik «støtabsorberende sone foran», designet for å øke sikkerheten. Elbilen bruker karbonfiber og aluminiumshjul for redusert masse og høyere rekkevidde.

Dessuten bruker EMotion patentert hurtigladingsteknologi, for å oppnå 100 miles (160 km) rekkevidde på ni minutter. Bilen har også innebygde sensorer, inkludert LiDAR og speilkamera, som muliggjør 360 graders optisk overvåking.

TEASERE: De første bildene viser bare deler av bilen. Foto: Fisker Inc Vis mer

Startet nytt selskap

Henrik Fisker er én av verdens mest kjente bildesignere. Dansken er, i tillegg til Tesla Model S, kjent for å ha tegnet biler for blant andre BMW og Aston Martin.

Som produsent startet han ut med to heftige GT-biler basert på BMW og Mercedes, ved navn Latigo og Tramonto.

I 2007 startet han Fisker Automotive.

Etter å ha lansert biler som Fisker Karma, trakk Henrik Fisker seg i 2013 ut av selskapet, på grunn av uenigheter med styret. I 2013 gikk Fisker Automotive konkurs, mens restene ble kjøpt opp av kinesiske investorer året etter.

Det nye navnet på selskapet ble Karma Automotive, mens Fisker Karma skiftet navn til Karma Revero.

I 2016 startet Henrik Fisker altså Fisker Inc, som skal satse på elbiler - med «teknologi ingen andre har».

FORGJENGEREN: Fisker Karma ble produsert i cirka 2400 eksemplarer før batteriprodusenten gikk konkurs. Den var en såkalt elbil med rekkeviddeforlenger, altså en slags hybrid. Foto: Fisker Automotive Vis mer

LES OGSÅ:
Denne knappen blir påbudt i nye biler
Så langt kan du kjøre når drivstofflampa lyser
Mistet bilnøkkelen? Priser oppimot 7.000,- for ny