Dakar: Volkswagen Race-Touareg

Volkswagen brukte fjorårets Dakar-løp som oppvarming. I år satser Volkswagen for fullt med fire dieseldrevne Race-Touareger.

Dakar: Volkswagen Race-Touareg

  1. Store bilder
  2. Tekniske data


I fjor stilte Volkswagen for første gang opp moderne tid opp i Dakar-racet. Men til tross for at det tyske storkonsernet kun stilte med to biler gikk det overraskende bra. Volkswagen-fører Bruno Saby tok sjetteplassen og slo dermed det langt mer erfarne Nissan-laget, som måtte ta til takke med en syvendeplass som besteplassering. Volkswagens kvinnelige fører, Jutta Kleinscmidt, var uheldig tidlig i løpet. Hun kjørte i altfor stor fart gjennom en stor vanndam og ødela motoren. Selv om Jutta måtte ha mer hjelp enn det reglene tillater, valgte hun å fullføre løpet og vant blant annet 16. etappe.

Kankkunen og Gordon


I år stiller altså Volkswagen med fire biler, like mange som Mitsubishi. To nye førere har kommet til, finnen Juha Kankkunen og amerikaneren Robby Gordon. Sistnevnte gjorde det svært godt de første etappene, men hadde en stygt uhell på 6. etappe på onsdag.

260 hestekrefter

Det som særpreger Volkswagens satsing, er det faktum at Race-Touaregene er utrustet med dieselmotorer. Slagvolumet er i år økt fra 2,3 til 2,5 liter, noe som har økt effekten til 260 hestekrefter. Det betyr at den lille dieselmotoren yter nesten like mye som Mitsubishi og Nissans 4,0-liters V6-bensinmotorer. Volkswagen oppgir dreiemomentet til "over 500 Nm", noe som innebærer at Volkswagens førere kan kose seg med enda mer dreiemoment enn de tøffeste konkurrentene.

Kort og bred

Race-Touaregen har utseendemessig lite til felles med sin "sivile" navnebror, blant annet er bilen 437 centimeter lang og hele 200 centimeter bred. En ordinær Touareg måler 475x193 centimeter. Til tross for den beskjeden lengden, er akselavstanden hele 278 centimeter, bare åtte centimeter kortere enn på en ordinær Touareg. Det betyr at overhengene er særdeles korte. Sporvidden måler hele 175 centimeter både foran og bak, og er dermed ti centimeter bredere enn det ordinære Touareger kan skilte med.
Størrelsemessig befinner Race-Touaregen seg mellom de farligste konkurrentene - Mitsubishi Pajero Evolution (422 cm) og Nissan Pickup (470 cm).

Viskositetslås i samtlige differensialer

Også Touareg er selvsagt firehjulsdrevet og samtlige differensialer er utrustet med viskositetslås. Bremseredskapen består av fire 320 millimeter store ventilerte skiver. Disse bremses av seksstemplede kalipre foran og firestemplede bak.

Kan Volkswagen utfordre sine mer etablerte konkurrenter? Følg med, du finner oppdatert informasjon om Dakar 2005 her.

  • Tekniske data finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Volkswagen: Førerne
    Start-
    nr.
    FørereKartlesere
    307Bruno Saby (Frankrike)Michel Périn (Frankrike)
    310Jutta Kleinscmidt (Tyskland)Fabrizia Pons (Italia)
    313Juha Kankkunen (Finland)Juha Repo (Finland)
    317Robby Gordon (USA)Dirk von Zitzewitz (Tyskland)
       


    Relaterte artikler:

  • Dakar: Nissan Pickup
  • Dakar: Mitsubishi Pajero Evolution
  • Dette er Dakar 2005
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder