Daewoo Nubira 1.6 stasjonsvogn

Nordmenn vil stasjonsvogner med god plass. Daewoo Nubira gjør at det fra høsten finnes enda et alternativ for de som vil ha mest mulig, for minst mulig penger.

Daewoo Nubira 1.6 stasjonsvogn

  1. Store bilder


HAMBURG (DinSide Motor): Nubira stasjonsvogn kommer til Norge i oktober og vil bli tilgjengelig med én motor og ett utstyrsnivå. Modellen har en 1,6-liters motor og utstyrsnivået, som heter SX, inneholder alt du trenger for å fungere i hverdagen.

Mye utstyr

Nubira er en enkel bil for de som trenger et transportmiddel og ikke et statussymbol. Nubira krever ingen dypdykk i instruksjonsbøker for å kunne betjene trykksensitive skjermer, stemmestyrte navigasjon- og telefonsystemer og kompliserte knapper og menyer. Alt du trenger er lett innenfor rekkevidde og SX-modellen som kommer til Norge har "alt" utstyr inkludert i prisen. Forsetet kan justeres i høyden både i for- og bakkant, rattet kan justeres i høyde og lengde og manuelt klimaanelgg er standardutstyr. I tillegg er radio med CD-spiller, antispinn, elektriske speil med varme, sentrallås og elektriske vinduer rund baut standardutstyr.

God plass

Plassen i kupeen er god, og fordi bilen er forholdsvis lang har også baksetet plass til voksne. Nubira kommer også med fem hodestøtter og fem trepunkts sikkerhetsbelter. Nubira konkurrerer i kompaktklassen sammen med for eksempel VW Golf, Skoda Octavia og Toyota Corolla. Med sin lengde på 4,58 meter er den lengst av alle disse bilene. Volumet på bagasjerommet er ikke størst i klassen med sin 400 liter, men bakseteryggen er delt, og legger du det ned får du et nesten flatt gulv helt frem til forseterygggen. Bagasjerommet har også en netting for sikring av last, hundenetting, bagasjeskjuler og strømuttak.

Én motor

Motorutvalget blir enkelt og ukomplisert. Nubira blir levert med én motor i Norge. Det er en 1,6-liter som yter 109 hestekrefter og 150 newtonmeter. 0 til 100 kilometer skal den klare på 11,4 sekunder og toppfarten på 187 kilometer i timen har vi faktisk selv opplevd (lanseringen foregikk i Tyskland). Nubira går bra med denne 1,6-literen og med tanke på bruksområdene til bilen vil ikke de uten ekstraordinære krav føle bilen som undermotorisert. Den er også fast og stram i understellet og det er nye toner fra Koreanske bilprodusenter.

Styringen er progressiv og gjør at motstanden i rattet øker med turtallet. Du merker det ved at den er lett på rattet når du kjører sakte og at den blir tyngre jo fortere du kjører.

Pris

Det er en stund til Nubira stasjonsvogn kommer på det norske markedet (oktober), men vi har kartlagt litt hvor prisen bør ligge. Importøren sier at bare et mirakel kan føre prisen under 200.000 kroner, men at et reaslistisk anslag er rundt 210.000 kroner med alt det nevnte utstyret inkludert. Da ligger Nubira for eksempel på nivå med oppstartsprisen på en Octavia Classic som for ordens skyld verken har elektriske drevene vinduer, elektrisk drevne speil, antispinn eller radio/CD. Octavia har da også litt mindre motor, men svært mye større bagasjerom (548 liter). Får Nubira denne prisen blir den også betydelig billigere enn de andre bilene i klassen med tilsvarende utstyr.

Store bilder av Nubira stasjonsvogn finner du her.

Her finner du mer Daewoo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder