Dacia: Fortsatt i live

Dacia tas ikke lenger inn til Norge men har nesten 50 prosent av det rumenske hjemmemarkedet. Og ingen skal beskylde Dacia for å mangle ambisjoner.

Dacia 1310/Berlina Vis mer

Dacia: Fortsatt i live

  1. Store bilder


Dacia, som forøvrig er Romanias antikke navn, startet med bilproduksjon midt på 60-tallet, men kom først skikkelig i gang i 1969, da de inngikk en avtale om linsensproduksjon av Renault 12. Denne modellen fikk navnet Dacia 1300 og har solgt i bøtter og spann i Romania. Dacia 1300 regnes i dag uffisielt som Romanias nasjonalbil.

Eies av Renault

I 1999 bestemte Renault seg for å kjøpe Dacia og i dag produserer rumenerene nesten 60.000 biler i året. Dette er et voksent tall, men ikke særlig imponerende med tanke på antall ansatte. Renault oppgir i hvert fall selv at hele 17.000 mennesker er ansatt i Dacia-systemet, noe som betyr at det kun produseres drøye tre biler per ansatt i året.

Solenza

Dacia Solenza Vis mer


I dag har Dacia en palett bestående av fire modeller. Den nyeste, Solenza, ble lansert så sent som i april i år. Solenza er en sedan basert på Renault Thalia, som i sin tur deler understell med Clio. I likhet med alle de andre Dacia-modellene er Solenza utrustet med en 1,4-liters motor.

Supernova

I 1996 kom Supernova, som var arvtakeren til Dacia Nova. Supernova er også en sedan på rundt fire meter og er den eneste Dacia-modellen som ikke er basert på en Renault-modell. Bilen med det ubeskjedne navnet er Dacias sportslige alternativ og kan blant annet leveres med hekkspoiler.

Berlina

Klassikeren 1300 produseres fortsatt, men kalles nå 1310 og Berlina. Berlina-motoren ble i 2001 tilgjengelig med bensininnsprøytning og yter 62 hestekrefter. Renault 12-baserte Berlina finnes i tre varianter, en sedan, en stasjonsvogn og en pick-up. Ingen av dem har potensiale til å vinne design-priser.

500.000 innen 2010

Dacia Supernova Vis mer


Selv om Dacia inntil i dag hovedsaklig har konsentrert seg om hjemmemarkedet, mangler det ikke ambisjoner for fremtiden. Målet er å produsere 500.000 biler i året innen 2010, nesten en tidobling sammenlignet med dagens produksjon. Dette skal Dacia klare ved å lansere en rekke nye modeller.

X90

Først ut er X90 (et navn Volvo sikkert er glad for), som vil bli lansert ved utgangen av 2004. Denne bilen skal koste under 5.000 euro fra fabrikk, noe som blir rundt 40.000 kroner med dagens eurokurs. X90 skal markedsføres både i Øst-Europa og i Latin-Amerika.

Se store bilder av alle Dacia-modellene her.

Relaterte artikler:

  • Koraner i tysk uniform