<b>Størst:</b> Tesla Model S har størst skjerm til nå. Vil det være greit at den vises som et stort annonsebilde i kombinasjon med DAB? Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Størst: Tesla Model S har størst skjerm til nå. Vil det være greit at den vises som et stort annonsebilde i kombinasjon med DAB? Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

DAB-radioen, en reklameplass

Den store skjermen i bilen din kan nå få en ny funksjon, og bli en annonse - kringkastet av radiostasjonene.

Ved å velge DAB som radiostandard trosser Norge nesten en hel verden. Siste land som nå har sagt de dropper DAB er Sverige. I stedet fortsetter de med FM, og velger å følge Norge fra sidelinjen. Men dette er ikke de eneste motbørene for DAB.

Er Norge et foregangsland, eller et spesielt tilfelle?

Også reklamebransjen har nå sett mulighetene med DAB, og nylig gikk Statoil Fuel & Retail ut og fortalte at de skal vise fargeannonser i skjermene på de bilene som har mulighet for dette.

Slikt blir det bråk av.

Vi har testet åtte DAB-adaptere

Trafikkfarlig

Nylig gikk Samsung ut og tenkte høyt rundt skjermer bak på trailere, som skulle vise bilde fra et kamera hva som befinner seg foran traileren. Tanken var å informere biler bak om hvordan trafikksituasjonen er foran den store lastebilen.

Glem det, hold fokus på veien, var budskapet fra UP-sjef Runar Karlsen. Nå sier Trygg Trafikk det samme om reklame fra DAB-radioen på skjermene inne i bilene, skjermer som etter hvert begynner å bli stor.

Kommunikasjonssjef Ann Kathrin Årøen i Trygg Trafikk er blant motstanderne, og mener dette trekker fokus vekk fra veien, og således er et skritt i feil retning.

Kjerringa mot strømmen: Kommunikasjonsdirektør Ann Kathrin Årøen i Trygg Trafikk ønsker ikke store reklameskjermer i bilene. Foto: Trygg Trafikk Vis mer


Nylansert fokuskampanje

Senest forrige uke startet Trygg Trafikk en kampanje som tar for seg det å holde fokus på veien, ikke på andre distraherende dingser. Det gjorde de med et stort arrangement med en rekke kjendiser tilstede, hvor man i trygge omgivelser kunne kjøre gokart samtidig som man skulle utføre relativt enkle oppgaver på mobiltelefonen.

Si din mening

Er det greit at skjermen i bilen viser reklame? (Avsluttet)
Nei, det høres ikke greit ut. (95%) 4046
Ja, la det komme.(3%) 136
Vet ikke. Kanskje...(1%) 56
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


P4 mener på sin side at så lenge teknologien er kommet og finnes, så vil den også bli brukt.

Det er reklamebyrået Starcom som ifølge Kampanje har inngått samarbeide med P4 om annonseformatet, og Statoil Fuel & Retail var den første aktøren som kastet seg på muligheten.

Starcom har regnet ut at det er en halv million biler med DAB på norske veier i dag. Et litt vanskeligere tall å finne er hvor mange av disse det er som kan vise annonsene i et større format på en skjerm. Derfor anslår de et sted rett under 100.000 biler, i følge Kampanje.

LES ALT OM DAB