Med tredjeparts løsninger er det mulig å få inn DAB i nær sagt alle biler.  Foto: Produsenten
Med tredjeparts løsninger er det mulig å få inn DAB i nær sagt alle biler. Foto: ProdusentenVis mer

DAB-radio tvinger seg frem

Eller gjør den egentlig det?

Regjeringen slo i februar i år fast at FM-båndet skal stenges i 2017. Dette skaper et problem og en utfordring for bilbransjen, og en mulighet for bilstereoleverandørene i ettermarkedet.

Les mer om dette her

Problemet er størst for de som allerede har en bil uten DAB, eller for de som kommer til å kjøpe en bruktbil uten. Dette gjelder de aller fleste. Skal du derimot ut og kjøpe ny bil, så er valget langt enklere, ettersom du kan spesifisere den til å bli levert med en DAB-radio. Dessverre er det veldig få som tenker over dette, selv i dag, hvor saken er slått stort opp i media. Bare 30 prosent av de mest solgte bilmerkene i Norge har DAB-radio som standard, melder Newswire.

DAB eller DAB+?

Dessverre er det ikke nok bare å ha en DAB-mottager. En leser har opplyst oss om at han spesifiserte bilen sin med DAB-radio, men gikk glipp av DAB+. Dette gjør at han allerede nå sliter med å få inn kanaler som er nær sagt selvfølgelige å ha. Skal du ut og handle, så bør du med andre ord ikke bare sørge for å ha DAB, men også DAB+.

Her er en løsning: Media-DAB passer til eksisterende anlegg

Ikke fortvil

Det kommer derimot stadig meldinger om nye løsninger for oss som fortsatt bare kjører rundt med en FM-radio. En ting er at vi ikke trenger å bekymre oss for om noen år, men det kan være greit å ha løsninger på plass før man eventuelt skal selge bilen sin igjen. Det kan jo være den blir lettere å selge med DAB installert ettersom vi nærmer oss 2017. Det er vel ikke annet å vente enn at en ny eier finner det påkrevet å ha en fungerende radio i bilen.

Les også: Tivoli-DAB? Selvsagt

Ser problemet

Bilbransjen ser problemet komme, og forsøker på beste måte å demme opp. Ikke alle bilselgere er derimot like flinke til å informere en nybilkunde om tiden som kommer.

– Vi vil ikke gå for mer standardisering før det er avgjort om DAB er en del av det endelige formatet man satser på i Norge, eller om DAB+ skal overta alene, sa produktsjef Rune F. Brath i Toyota Norge til DinSide tidligere i år.

Hos Ford er de også klar over situasjonen, men forteller at det er vanskelig å få Ford til å implementere DAB som standardutstyr alene, så lenge andre markeder ikke har tatt samme avgjørelse som den norske regjeringen. Likevel er markedsdirektør Geir Haugaard trygg på at det blir en løsning.

– Vi kan jo ikke selge radioer som ikke virker, så i god tid før 2017 må vi ha funnet en løsningen, sa han til DinSide i vår.

Det er nå flere leverandører som har laget utstyr for å få din eksisterende FM-radio til å ta imot signaler fra en DAB-enhet. Dette blir eksternt utstyr som må tilkobles, men jobben er ikke all verdens. Er man derimot ikke komfortabel med å gjøre dette selv, så koster det heller ikke all verdens å sette bort jobben.

Dette er innholdet om du går for pakken fra Pure. Vis mer


To like som én

Alpine og Pure har en løsning som i bunn og grunn er den samme. Kun små designforskjeller skiller dem fra hverandre, ved at Alpine blant annet har en blank knapp i stedet for sort. Her kan du med andre ord velge det som passer best i din bil. Foruten en styringsboks, som du nødvendigvis må finne plass til på dashbordet et sted, så må det også kobles til en black-box som skal gjemmes. Det kan være under setet, eller oppunder dashbordet.

Forskjellig antenne

Den tredje ting som følger med i settet er en DAB-antenne. På dette punktet har Alpine og Pure valgt to forskjellige løsninger. Alpine har valgt en glassantenne som skal monteres på innsiden av en vindusrute. Pure har en piskantenne som skal monteres på utsiden av ruten. Sistnevnte er noe ikke alle vil sette pris på, så her er det rom for et valg. Hvilken løsning som gir det beste mottaket har vi ikke testet. Begge løsningene støtter iPhone/iPod/iPad som lydkilde, og begge løsningene koster ca. 2.500 kroner.

Se video av Pure DAB/DAB+:


Les mer her:

Alpine EZi-DAB

Pure DAB/DAB+ adapter

Fullt integrert

For deg med en nyere bil kan løsningen være å få montert en Connects2 AutoDAB. Dette eer en integreringsmodul som kobles til stereoløsningen i nyere biler. Disse påstår å kunne dekke 90 prosent av bilparken som selges i dag. Med denne løsningen får du DAB/DAB+ som om det skulle være ferdig installert i din originalradio, selv om selve jobben gjøres fra en black-box som er montert et annet sted i bilen, og tilkoblet med kabler til den eksisterende løsningen. Dette blir likevel den minst synlige løsningen, ettersom den gjør minst ut av seg. Også her er det en glassantenne som brukes. Denne løsningen koster ca. 3.000 kroner, pluss eventuell montering.

Her finner du mer informasjon om Connect2 AutoDAB

For tiden er det cirka 20 forskjellige kanaler som sendes i DAB-nettet, og det er ventet ytterligere sterk økning etter hvert som vi nærmer oss tiden for når FM-båndet skal slukkes i 2017.


Artikkelen ble første gang publisert 11. mai 2012