CVT i praksis

En trinnløs girkasse er et klart bedre automatgirsubstitutt enn manuelle girkasser med automatisert kløtsj.


Småbiler med automatgir er klart praktisk i byen. Drivstofføkonomi og produksjonskostnader har fått produsentene til å tenke i nye baner, og mellom vanlig automatgir og manuelt gir er det nå noen alternativer. Honda har valgt en trinnløs variant, mens du i Toyota Yaris og Opel Corsa finner en manuell girkasse med automatisert kløtsj.

Enkel

Overføringen fra motor til drivaksler går via en stålrem i girkassen. Denne remmen ligger over to hjul bestående av to plater hver. Sporet der remmen går kan justeres med avstanden mellom platene, og det er det som sørger for økt eller redusert utveksling. Denne utvekslingen kan varieres kontinuerlig, og girkassen gir motoren muligheten til å jobbe på det mest formålstjenlige turtall.

Formålstjenlig er et stikkord, fordi mye av brukervennligheten og komforten med girkasser som dette ligger i hvordan ingeniørene på fabrikken har tenkt seg at vi liker å kjøre. Blant annet programmeres det hvor raskt gasspedalen skal trykkes inn for at girkassen skal forstå at her er det snakk om lyskryssrace, og legge seg på et turtall der effekten høyest.

Ingen bommerter

Vi opplevde ingen plagsomme bommerter i programmeringen, og ankepunktene vi har er pirkete detaljer. Det ene er at motorbremsen inn mot full stopp kommer litt brutalt, det andre er at det oppstår vibrasjoner i bilen når girvelgeren står i Drive, men bilen står stille for eksempel på et lyskryss.

Girkassen kan overstyres fra rattet. Det er programmert syv trinn det kan skiftes mellom ved hjelp av en vippebryter på rattet, i praksis er dette mest nyttig hvis du trenger hard motorbrems eller snillere igangsetting med litt høyere utveksling på for eksempel vinterføre.

Girspaken går i ett spor med park, revers, nøytral og drive som det mest brukte alternativene. I tillegg er det mulighet for å velge sport og lav. Sport sørger for at motoren jobber litt nærmere effektoppen, lav sørger for mer av det samme og er sikkert tenkt som et motorbremsalternativ.

Jazz med CVT-girkasse oppleves som en kvikk bil i byen, og en daff en på landeveien. Når andre krefter enn det å trille i gang en lett bil til 60-70 km/t virker inn, for eksempel luftmotstand, føles det mer utilstrekkelig med 83 hestekrefter og CVT-girkasse enn med 83 hestekrefter og manuell girkasse. Det er mulig det er en vanesak å utnytte girkassen optimalt, men den positive opplevelsen med sporty kvikkhet i byen ble ikke med ut på landeveien.

12.000 kroner


12.000 kroner er prisen på dette komforttilskuddet i Jazz. Komfortøkningen ved bykjøring er stor, og vår eneste innvending mot å bruke 12.000 kroner ekstra på en CVT-girkasse er at Jazz i utgangspunktet er en relativt dyr småbil med startpris på 177.704 kroner.

En Opel Corsa med automatisert kløtsj kan du få for under 150.000 kroner, en Toyota Yaris med tilsvarende begynner på 155.000 kroner. De er ikke like praktiske som Jazz, og girkasseløsningen er ikke fullt ut like komfortabel, men de er gode bybiler nesten 40.000 kroner billigere. Hvis bykjøring og automatkomfort er kriteriet, velg det billigste – hvis praktiske løsninger og kvikkhet er viktige tilleggskriterier, velg Jazz.

Om plass og komfort kan du lese i vår test av Jazz med manuell girkasse, den finner du her.

Store bilder finner du her.