CR-V: Facelift og mer utstyr

Honda CR-V vant vår stortest i januar 2003 og er fortsatt blant klassens beste kjøp. Allerede i november får bilen sin første ansiktsløfting. Samtidig får utstyrsnivået et løft.

CR-V: Facelift og mer utstyr

  1. Sammenligning: Ny/gammel utgave
  2. Fotoalbum


Dagens Honda CR-V ble introdusert så sent som våren 2002 og ble raskt en av de mestselgende bilene i sin klasse. Riktignok er Toyota RAV4 klassens desidert bestselgenede modell, men CR-V kjemper med Nissan X-Trail om andreplassen. Dette er godt gjort fordi CR-V, i motsetning til X-Trail, ikke kan leveres med dieselmotor. En 2,2-liters dieselmotor er imidlertid på vei og vil være på plass våren 2005.

Mer eksklusiv

Men først skal altså CR-V moderniseres, til tross for bilens korte historie. Ved første øyekast virker ikke endringene spesielt omfattende. Likevel, noe har skjedd. For den ansiktsløftede utgaven fremstår utvilsomt som en mer eksklusiv bil.

Hvis man ser nærmere etter vil man finne ut at en av årsakene er en mer rundhåndet bruk av lakksprøyten. Blant annet er områdene rundt det nedre luftinntaket nå lakkert i bilens farve. Også hjulbuer og kanaler har fått seg noen strøk lakk, i likhet med nedre del av bakre støtfanger. Dette er selvsagt ikke spesielt smart med tanke på terrengkjøring. Men fordi storparten av de potensielle CR-V-kundene trolig er langt mer opptatt av utseende enn av terrengkjøring, har nok Honda gjort et riktig valg.

Mer krom og nye lykter


Fronten har ikke bare fått mer lakk. I tillegg er grillen forsterket med en ekstra spile og samtlige grill-komponenter er nå dekket av krom. Frontlyktene er også byttet ut med nye, mer moderne utgaver. Klart lykteglass beskytter nå tidsriktige prosjektør-tunneler og det oransje blinklysfeltet er borte. Samtidig er de små, liggende tåkelysene erstattet av større, runde utgaver. Disse er felt inn i den nye støtfangeren på en tøff måte. Alle disse elementene sørger for at CR-V-fronten ser langt mer gjennomarbeidet ut enn den vi finner på dagens utgave.

Også baklyktene er endret. Plasten er klarere, rødfarven mer intensiv og de oransje feltene borte.

Nye seter


Også interiøret er oppgradert. Blant har CR-V fått nytt ratt, nye dørarmlener og nye dørhåndtak. Setene skal også være nye og flere elementer er nå belagt med krom.

Seks kollisjonsputer

I sammenheng med ansiktsløftingen får også utstyrsnivået et kraftig løft. CR-V får blant annet hodekollisjonsputer og kan dermed, i likhet med Toyota RAV4, skilte med seks puter. Dermed havner X-Trail nederst på listen når det kommer til passiv sikkerhet. X-Trail leveres avhengig av utstyrsnivå med to eller fire kollisjonsputer.

ESP som standardustyr

I tillegg får bilen kraftigere bremser og 16-tommers hjul som standardutstyr. Men det aller viktigste fremskrittet heter VSA. VSA står for Vehicle Stability Assist og er et elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Fraværet av ESP er i dag en av CR-Vs største svakheter. Toyota RAV4 leveres nemlig med ESP (DSC) som standardutstyr, mens den andre hovedkonkurrenten, Nissan X-Trail, kan leveres med ESP som ekstrautstyr.

November


Prisene på den ansiktsløftede CR-V er foreløpig ikke klare. Det som imidlertid er klart, er at bilen er på plass i Norge i november.

Dieselmotoren kommer ikke før våren 2005, men kan være verdt å vente på. Den nye motoren, som vil få nanvet i-CDTi, skal yte 140 hestekrefter og hele 340 Nm.

  • Store bilder av ansiktsløftet CR-V finner du her.
  • Vi har i tillegg satt sammen bilder av dagens utgave og den ansiktsløftede utgaven. Disse bildene finner du her.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder