Corvette råere og raskere

Sportsbil-legenden får en liten facelift før neste modellår. Større motor, bedre styring og mer presis girkasse er hovedingrediensene.

Utvendig er det ikke snakk om store forskjellen. Faktisk er muligheten for to nye farger, samt nye felger, de eneste forandringene. Det er nemlig på det som er skjult under skallet fokuset har ligget.

La oss starte med bilens hjerte og viktigste organ: V8-motoren. Nåværende 6,0-liter har ikke akkurat fremstått som direkte svak, men man har likevel boret opp slagvolumet til 6,2 liter.

Resultatet er at effekten har kommet opp i 430 hestekrefter mot tidligere 400. Dreiemomentet har også økt og ligger nå på 575 newtonmeter. General Motors oppgir imidlertid ikke hvor mye raskere Corvette blir, men regn med tider under 4,0 på 0-100. Styringen har også fått en mindre overhaling for å levere enda bedre følelse og presisjon.

Bedre girkasser

Vis mer

Corvette råere og raskere

  1. Store bilder


Girkassene, både den automatisk og manuelle, har blitt oppgradert. Den manuelle skal ha bedre presisjon og følelse, mens den automatiske hevdes å ha blitt raskere.

Bestiller du Z51-pakken, får du også lavere utveksling på automatkassen for enda raskere akselerasjon. Med denne sportspakken får du også et stivere og sportsligere oppsett på fjærer og dempere.

Interiøret har også fått en mindre oppgradering med noen nye materialer.

Den oppgraderte utgaven av Corvette kommer trolig på det europeiske markedet innen et års tid. Når den ankommer Norge er ennå uvisst. Den heftigste Corvette-versjonen Z06 med 505 hestekrefter, forblir forøvrig uforandret enn så lenge.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder